Bukefalos 28 år!

Vetranquil - hur effektivt?

L

Lampi

Har en häst som inte gillar att skos och att åka till klinik och sko eller se till så att en veterinär och hovslagare strålar samman vid samma tidpunkt hemma hos mig är nästan omöjligt. Om hästen behöver lugnande de första gångerna hur effektivt är t.ex. Vetranquil. Blir det lika stor effekt som när de får lugnande hos veterinären?
 
Sv: Vetranquil - hur effektivt?

Nej, de blir bara avtrubbade i hjärnan och det funkar. I varje fall på min häst när han tidigare fick både ångest och panik vid skoning, pga tidigare erfarenheter vid skoning. Idag har han inga problem när hovis dyker upp, han har insett att det inte är så farligt trots allt.
 
Sv: Vetranquil - hur effektivt?

Detta är en häst som det har gått att sko när han stod i stallet där han är född, uppväxt och spenderat sina första år med samma ägare och i samma miljö hela livet. Blev nog en chock för honom att bli såld och komma till nytt ställe, nya ägare etc. Egentligen en snäll häst men behöver lite hjälp de första gångerna för att kunna skos bak. Fram gick bra.
 
Sv: Vetranquil - hur effektivt?

Min erfarenhet av Vetranquil är att det "tar" olika mycket på olika hästar. En del bli avtrubbade och lugna men endå "med" och andra händer det ingenting när man ger utan man får sedera intravenöst istället.
När det gäller skoning har jag märkt att mycket hänger på hovslagaren i fråga också...
 
Sv: Vetranquil - hur effektivt?

Använder själv aldrig pleg på hästar sen många år. För osäker effekt, det jag kan göra med pleg kan jag göra utan.
PL
 
Sv: Vetranquil - hur effektivt?

Som bla PL sagt, kan variera stort hur de reagerar på acepromazin (som är den verksamma substansen, samma i pleg, vetranquil och sedalin).

Mitt fblsto var helt oberörd, man kunde hälla i henne hur stor dos som helst, och nix. Samma sak med pleg injicerad, vid maxdos blev hon aningen simmig på ögonen och aningens avtrubbad. MEN, en hostning kunde 'väcka' henne.

Min fblvalack går in i dimman på mycket låg dos vetranquil eller sedalin, är inte lika 'lättväckt' heller.

Ponnyn ser totaldrogad ut, men är det inte alls, ens på maxdos, oavsett injektion eller oralt.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 793
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: yamyam
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp