Vi äter för mycket salt

Nu är det svårt att hitta bar information om lantbruk för oss inte-Lantisar och jag är på jobbet - så jag gör en fuling och länkar till en Wikipedia-artikel http://en.wikipedia.org/wiki/Dairy_cattle (Ska alltid läsas med kritiska glasögon)

Egentligen är det ganska logiskt. Stora besättningar måste drivas ganska rationellt (bland annat för djurens hälsa - har man ett par hundra kor kan det vara svårt att på ett bra sätt hantera dräktighet, kalvning och en hyfsad hantering av kalvarna). Även här finns det pågående arbeten - man studerar t.ex. varför svenska kors livslängd inte ökar.

Samtidigt äter vi upp kossorna som går till slakt och egentligen är det väl egalt om man äter upp en fyra-fem år gammal mjölkko eller en två år gammal biffko?

BA köttätare som försöker lära sig om kostnaderna för sina val för att nu och då välja bättre. Alla mina val är inte bra, men de är mina val
OK
Söker jag svensk information - som väl är det enda relevanta här - så hittar jag helt andra siffror. Det finns material från SLU t.ex. om man googlar mjölkko och livslängd.

Ska man fortsätta ditt rationalitetsresonemang så är det väl ännu krångligare att ha osäkra kort i form av dräktiga kvigor på stadig ingång samtidigt som man slaktar ut välfungerande produktionsdjur.

jag vågar påstå att du har helt fel.
 
Jag vågar påstå att @tanten har helt rätt i sitt påstående om att @BornAgain har helt fel.
Så sent som igår pratade jag med en kossa som var inne på sin femte kalv. Hon var mycket levande så vitt jag kunde se. Bonden som äger henne har många som haft betydligt mer än en kalv i sitt liv. Hon hade ingen anledning att byta ut någon av dem, de producerar fortfarande bra och är friska. Ska träffa en mjölkbonde till idag, kan fråga honom med om detta. Har inget emot att gosa lite extra med kossorna :love: Jag kanske har exceptionella kossor och bönder runt mig, men de jag träffat är väldigt måna om sina djur och deras välfärd.

För att kanske prata lite kostråd igen.
Det är en rätt komplicerad process att räkna ut RDI/ADI/TDI. Det är helt omöjligt att ge ett generellt råd som passar varenda människa, det är så otroligt mycket som spelar in. Det man gör är att man väljer ut en standardiserad målgrupp, beräknar ett intervall för intag av tex natrium och jämför mot ett skattat värde för vad som är för mycket. Hur intervallet eller värdet utformas beror helt på vad man vill se. Medelvärde, median, worst case..? Det finns många värden att välja bland.
Det finns dessutom många målgrupper.

Det är väl inget konstigt att de kör en "saltkampanj" emellanåt? Det har varit sockerkampanjer också, och jod och tungmetaller och allt möjligt annat. Hör av er till livsmedelsverket och be dem göra en likadan kampanj/debattartikel för socker!
Och är ni oroliga för korruption är det bara att anmäla till Polisen. Om inte annat lär det skapa en debatt och debatt är bra.


Varför inte ändra reglerna så hästar räknas som djurenheter
Hästar är djurenheter? :confused: En häst = en djurenhet. Står både på Jordbruksverkets hemsida och i Miljöprövningsförordningen.
 
OK
Söker jag svensk information - som väl är det enda relevanta här - så hittar jag helt andra siffror. Det finns material från SLU t.ex. om man googlar mjölkko och livslängd.

Ska man fortsätta ditt rationalitetsresonemang så är det väl ännu krångligare att ha osäkra kort i form av dräktiga kvigor på stadig ingång samtidigt som man slaktar ut välfungerande produktionsdjur.

jag vågar påstå att du har helt fel.
Oavsett när man slår ihjäl kon - så blir det en massa kalvar som inte får vara hos henne. Och jag vill jättegärna ha statistik över hur många gånger mediankon i Sverige kalvar (det är något jag sökt) så fram med en källa!
 
Oavsett när man slår ihjäl kon - så blir det en massa kalvar som inte får vara hos henne. Och jag vill jättegärna ha statistik över hur många gånger mediankon i Sverige kalvar (det är något jag sökt) så fram med en källa!
Hur väl har du sökt? :D Jag hittade flera olika forskningar där strävan har varit att kunna förlänga livslängden hos svenska mjölkkor så ditt antagande att alla slås ihjäl efter första kalven faller rätt platt. ;) Enligt den här forskningen: http://stud.epsilon.slu.se/4201/ så är medellivslängden 5 år för en svensk mjölkko eller 2,44 laktationer dvs 2-3 kalvar. Men det fanns som sagt mycket forskning på det här ämnet så det är bara att läsa in sig. ;)
 
Eller också ... är djurindustrin rätt onödig? Ganska förlegad och oetisk? Vi kanske inte behöver äta djur överhuvudtaget? Anledningen till att vi fortfarande gör det, är (i mina ögon) en ren vana. Vi tycker dessutom att det är gott - dvs köttet sedan det marinerats/tillagats/kryddats (kokt kött utan smaktillsatser är inte speciellt smakligt...). Och, framförallt, det är en djupt rotad vana.
 
Hur väl har du sökt? :D Jag hittade flera olika forskningar där strävan har varit att kunna förlänga livslängden hos svenska mjölkkor så ditt antagande att alla slås ihjäl efter första kalven faller rätt platt. ;) Enligt den här forskningen: http://stud.epsilon.slu.se/4201/ så är medellivslängden 5 år för en svensk mjölkko eller 2,44 laktationer dvs 2-3 kalvar. Men det fanns som sagt mycket forskning på det här ämnet så det är bara att läsa in sig. ;)
Ja men det är medellivslängden - jag frågade efter medianen (ju fler smileys man lägger in - ju mer noga måste man ha läst). Medellivslängden skiljer sig inte så mycket från wikipedia-uppgiften att den motbevisar den (där uppges korna bli 4 år och det är inte en svensk uppgift). Medellivslängden tyder på att det inte är särskilt många kalvar för de flesta korna - för varje ko som ger fem kalvar kan du ha ytterligare två som bara ger en vardera och fortfarande hamna på samma snitt. För varje ko som lever de inte alls orealistiska 20 åren och 12 kalvarna kan du ha 5-6 som överlever en kalvning och laktation. Ett medelvärde säger mer kombinerat med ett spridningsmått. Räknas däremot alla nöt av mjölkras in - inklusive bortsorterade tjurkalvar - lever korna lääänge som mjölkkor.

Ingen har sagt att alla kor slås ihjäl efter första kalven (det var slarvigt att skriva "de flesta", "många" hade varit bättre) - lika lite som du har sagt att alla kor får vardera 2,44 kalvar och lever i fem år.

Fast nu har vi som sagt snöat in. Vi kan vara överens om två saker - mjölkprodukter kräver kor och ger som biprodukten kalvar. Sedan är det att ta ställning till om arbetstillfällena, smöret och osten är värd det (Fast jag är fortfarande jätteintresserad av mitt medianvärde och enligt dig var det enkelt att få tag i - så googla på)
 
Hur väl har du sökt? :D Jag hittade flera olika forskningar där strävan har varit att kunna förlänga livslängden hos svenska mjölkkor så ditt antagande att alla slås ihjäl efter första kalven faller rätt platt. ;) Enligt den här forskningen: http://stud.epsilon.slu.se/4201/ så är medellivslängden 5 år för en svensk mjölkko eller 2,44 laktationer dvs 2-3 kalvar. Men det fanns som sagt mycket forskning på det här ämnet så det är bara att läsa in sig. ;)
5 år i snitt för ett djur som kan bli 20-25 år tyder på en slit-och slängmentalitet. Nog har kraven ökat på produktionen och det har gått ut över djuren.
 
5 år i snitt för ett djur som kan bli 20-25 år tyder på en slit-och slängmentalitet. Nog har kraven ökat på produktionen och det har gått ut över djuren.
Knapplån. Jag trodde att man slaktade med flit (eftersom kor ofta säljs inmjölkade så verkade det logiskt att ersätta med en ny istf att låta dem kalva mitt ibland alla andra kor och bli tvungen att hantera kalvarna) och att man därför fick låga medellivslängder. OM man försöker hålla liv i korna och ser ett värde i dem, och de ändå dör så tidigt så måste det ju handla om sjukdomar och stress etc. Jesus! Det är värre än vad jag trodde :( Jag har lurat mig själv (kanske för att kunna fortsätta med ost)
 
Ja men det är medellivslängden - jag frågade efter medianen (ju fler smileys man lägger in - ju mer noga måste man ha läst). Medellivslängden skiljer sig inte så mycket från wikipedia-uppgiften att den motbevisar den (där uppges korna bli 4 år och det är inte en svensk uppgift). Medellivslängden tyder på att det inte är särskilt många kalvar för de flesta korna - för varje ko som ger fem kalvar kan du ha ytterligare två som bara ger en vardera och fortfarande hamna på samma snitt. För varje ko som lever de inte alls orealistiska 20 åren och 12 kalvarna kan du ha 5-6 som överlever en kalvning och laktation. Ett medelvärde säger mer kombinerat med ett spridningsmått. Räknas däremot alla nöt av mjölkras in - inklusive bortsorterade tjurkalvar - lever korna lääänge som mjölkkor.

Ingen har sagt att alla kor slås ihjäl efter första kalven (det var slarvigt att skriva "de flesta", "många" hade varit bättre) - lika lite som du har sagt att alla kor får vardera 2,44 kalvar och lever i fem år.

Fast nu har vi som sagt snöat in. Vi kan vara överens om två saker - mjölkprodukter kräver kor och ger som biprodukten kalvar. Sedan är det att ta ställning till om arbetstillfällena, smöret och osten är värd det (Fast jag är fortfarande jätteintresserad av mitt medianvärde och enligt dig var det enkelt att få tag i - så googla på)
Men om du läste forskningen jag länkade till så fanns det ännu mer att läsa, och nej jag är inte särskilt intresserad men du som är intresserad kan ta kontakt med forskarna på SLU och antagligen få ett väldigt precist svar på medianlivslängden på en svensk ko, jag är rätt säker på att den statistiken finns.
 
Eller också ... är djurindustrin rätt onödig? Ganska förlegad och oetisk? Vi kanske inte behöver äta djur överhuvudtaget? Anledningen till att vi fortfarande gör det, är (i mina ögon) en ren vana. Vi tycker dessutom att det är gott - dvs köttet sedan det marinerats/tillagats/kryddats (kokt kött utan smaktillsatser är inte speciellt smakligt...). Och, framförallt, det är en djupt rotad vana.
Det beror nog på vad man tittar på, jag upplever att det går allt mer mot småskaligt, mer djuretiskt och matlagningen från grunden. Men då bor jag mitt ute i landsbygden och känner de som föder upp djuren, har varit runt i ladugårdarna och jag tycker inte att det varken är förlegat eller oetisk verksamhet.
Om man däremot tittar på tex dansk grisproduktion så är det genom vidrigt istället... Och vilket kött väljer Svensson? Det som är billigast... Så jag tycker inte att djurindustrin egentligen är problemet utan valen människor gör i butiken.
 
5 år i snitt för ett djur som kan bli 20-25 år tyder på en slit-och slängmentalitet. Nog har kraven ökat på produktionen och det har gått ut över djuren.
Och om även du hade läst forskningen så försöker man hitta sätt till att öka medellivslängden... Så nej svenska mjölkbönder vill inte slå ut djuren tidigt, men försöker hitta anledningar till varför det blir så trots allt...
 
Men om du läste forskningen jag länkade till så fanns det ännu mer att läsa, och nej jag är inte särskilt intresserad men du som är intresserad kan ta kontakt med forskarna på SLU och antagligen få ett väldigt precist svar på medianlivslängden på en svensk ko, jag är rätt säker på att den statistiken finns.
Och om även du hade läst forskningen så försöker man hitta sätt till att öka medellivslängden... Så nej svenska mjölkbönder vill inte slå ut djuren tidigt, men försöker hitta anledningar till varför det blir så trots allt...
Jag har läst forskningen du hänvisar till (hänvisade själv till den i mitt svar till tanten) och nej den innehåller inte spridningsmått ...så om du såsom du raljerar om med hur lätt det är att hitta, så är det faktiskt upp till bevis.

...och jag kan faktiskt inte förstå att du anser att det är bättre att behandla korna så illa att man MÅSTE slå ut dem än att VÄLJA att slå ut dem:confused: Hur kan du framhålla det som en förmildrande omständighet?
 
5 år i snitt för ett djur som kan bli 20-25 år tyder på en slit-och slängmentalitet. Nog har kraven ökat på produktionen och det har gått ut över djuren.
Misstänker att mottaglighet för juverinflammationer samt juverklämmskador ökar med åldern. Då mjölstationer idag är så infernalisk effektiva så är de väl känsligare för avvikelser i form av exempelvis tunga juver.
Livsmedelsproduktion är en av de hårdast belastade produktionerna vad det gäller rationalisering och mekanisering...därför att kunderna vill ha det så

Det innebär inte att man måste slå ut dem bara för att de blir äldre, men det kan innebära att de inte längre platsar i produktionsapparaten.
 
5 år i snitt för ett djur som kan bli 20-25 år tyder på en slit-och slängmentalitet. Nog har kraven ökat på produktionen och det har gått ut över djuren.
Seriöst? Hur många avelsston är produktiva upp i 20 - 25 års ålder? Jag hade ett sto som dog 10 dagar efter fölning, hon fick ett enda föl innan hon som den slit- och slängvara hon var avlivades på Ultuna för en kostnad på över 70 000 kr för försäkringsbolaget. Hur många kor som dör i onödan varje år pga alla dessa jävla idioter som kastar tomma burkar som slås sönder och hamnar i ensilaget vet jag inte men enligt LRF:s siffror från 2013 var det mellan 1000 - 2000 årligen. Hur roligt tror du det är som mjölkbonde att hitta sin ko blödande och döende efter att hon skurits upp inifrån av en trasig burk? Är du medveten om att en ko som inte betäcks kommer gå i sin och en sinko är det väldigt få som skulle ha råd att hålla liv i idag när det är en svensk mjölkbonde i veckan som lägger ner pga snedvriden konkurrens och dålig ersättning från mejerierna.

Morfars sista kor levde sina dagar som älskade pensionärer, de betäcktes inte, de mjölkades inte och när den dagen kom så sköts de hemma på gården. De fick stanna kvar för morfars skull och när morfar var borta fick de stanna något år till av sentimentala skäl, men det kostar för mycket att bärga hö för en handfull improduktiva kor. Det är billigare att lägga ner helt och hållet. Jag känner en fjällbode, mejeriet åker inte ens och hämtar mjölken sedan flera år tillbaka. Djur som har egna namn, borstas, får gå ute och där varje individ är en personlighet och inte bara ett nummer. Hur ska en sån småbonde med nära och personlig kontakt med sina djur ha råd att fortsätta?
 
...och jag kan faktiskt inte förstå att du anser att det är bättre att behandla korna så illa att man MÅSTE slå ut dem än att VÄLJA att slå ut dem:confused: Hur kan du framhålla det som en förmildrande omständighet?
Jag vet inte riktigt hur du läser men forskningsrapporten visade att många djur slogs ut tidigare än vad bönderna själva tyckte var bra och de tittade på orsakerna till varför det var på det sättet. Var har jag skrivit att djuren ska behandlas illa? Men jag vet var jag står och hur jag ser på den djurhållning jag har i närheten, om du vill veta mer fakta om hur det ser ut överlag på nötkreatursbeståndet i Sverige så hänvisar jag dig till SLU som är de kunniga i området.
 
– Aluminiumburkar ska inte ligga i diken eller på åkrar. De ska gå till återvinning. Det är hemskt att se en ko plågas med dessa vassa plåtbitar i magen, säger han.

För Lars Strindin blir det dessutom en ekonomisk smäll.

– En ko kostar uppemot 15 000 kronor i inköp. Dessutom kostar slakten minst 7 000 kronor, plus att de rör sig om ett par tusenlappar för att skicka iväg kadavret, säger han.

Just den här kon var en fyraåring, som dessutom skulle till att börja producera mjölk av större format.


Fyra år, hon hamnar i statistiken som en av alla dessa kor som slås ut i förtid och hon dog med svåra smärtor pga någon jävla idiot som inte orkade ta med sig burken hem. :( :banghead:
 
Det är väl inget konstigt att de kör en "saltkampanj" emellanåt? Det har varit sockerkampanjer också, och jod och tungmetaller och allt möjligt annat. .

Problemet i det här fallet är att man går ut med en generell uppmaning till svenska folket att minska på saltet och hotar med hjärt-kärlsjukdom ifall man inte följer denna uppmaning. TROTS att modern forskning visar att de allra flesta inte alls behöver minska sitt saltintag OCH att ett minskat saltintag för vissa t o m kan innebära ÖKAD risk för hjärt-kärlsjukdom.
 
För att återgå till ämnet salt - i livsmedelsverkets "larm" så talas det ju om hur farlig en hög saltkonsumtion är, för att den leder till högt blodtryck och därmed ökar risken för hjärt- kärlsjukdomar (OM detta nu stämmer, det verkar råda delade meningar om detta även i forskarvärlden). Men om man (som jag) har naturligt lågt blodtryck (fick senast jag mätte blodtryck frågan om jag inte blir yr ibland?), finns det även då anledning att minska saltintaget?

Sa har sager Amerikanska Hjart Foreningen om Salt (Sodium Chloride) i maten. Personligen, sarskilt som jag har hogt blodtryck, litar jag nog hellre pa det an "modern forskning" utan lankar.

(Kort sagt, for mycket sodium chloride i kroppen "haller fast" vatten. Det ger en extra belastning pa hjarta och blodkarl. I vissa manniskor kan det leda till hogt blodtryck. All ha mindre sodium i maten kan hjalpa till att minska risken for hogt blodtryck. Manniskor med hogt blodtryck ar "more likely" att fa hjart sjukdommar och stroke.

Eftersom sodium gor att man "retain" vatten i kroppen paverkar det aven njurar och andra invertes organ.)

http://www.heart.org/idc/groups/heart-public/@wcm/@hcm/documents/downloadable/ucm_300625.pdf
 
Hästar är djurenheter? :confused: En häst = en djurenhet. Står både på Jordbruksverkets hemsida och i Miljöprövningsförordningen.

Hästar är djurenheter när man ser på deras (negativa) miljöpåverkan, t.ex. när man räknar på hur mycket gödsel de levererar.

Men det tanten far efter, och som jag också saknar, är hästen som eu-bidragsberättigad djurenhet.

Jag är fårbonde, och eftersom jag bor i ett område som berättigar till "kompensationsbidrag" så skulle jag kunna få bidrag för de djurenheter jag har. Men jag måste minst ha en viss andel djurenheter i relation till den areal åker och betesmark som jag brukar. Men hästar, inte ens av de rödlistade inhemska raserna Russ, Ardenner eller Nordsvensk Brukshäst, räknas som djurenheter, så jag får inget bidrag...
Hade mina hästar varit kor, som också räknas som en djurenhet/st, så hade jag fått av kompensationsbidraget.
 
Det fanns en vetenskaplig tanke bakom mitt inlägg, orkade bara inte leta efter länken när jag surfade :D

http://www.slu.se/sv/institutioner/...ing/pagaende-projekt/russet-som-naturvardare/

Jo jag vet :) har hört radioprogrammet om russen, p1 vetenskap 20 minuter. Och läst om funderingarna på andra implanteringar i Europa. Är jätteentusiastisk :) (men tror att andra kanske är mindre entusiastiska inför tanken på lejon (fanns i Europa under antiken) :D (det vill jag kanske heller inte ha oinhägnat iofs) men gräsätare verkar ju vara lite på g)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp