Vi äter för mycket salt

tanten

Trådstartare
SvD har ett debattinlägg från tre företrädare för konsumenter och Livsmedelsverket. Där hävdas att svenskar äter mer salt än andra och att det lever till dödsfall. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/minska-salthalten-i-alla-livsmedel_4573456.svd

Det som förundrade mig i inlägget (som väl annars innehöll de vanliga varningarna...) var påståendet att producenter saltar mer i mat som ska säljas i Sverige samt att kockar på restauranger saltar mindre när de har utländska gäster!

Kan det vara sant?

/hypokondriska tanten
 
Läs gärna vad "Ett sötare blod" skriver idag på sin blogg om den debatt-artikeln. Om det finns någon i Sverige idag som är insatt i kostrelaterade sjukdomar så är det Ann Fernholm

Livsmedelsverket är som vanligt lika dåligt uppdaterade vad gäller ny modern forskning :cool:
 
SvD har ett debattinlägg från tre företrädare för konsumenter och Livsmedelsverket. Där hävdas att svenskar äter mer salt än andra och att det lever till dödsfall. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/minska-salthalten-i-alla-livsmedel_4573456.svd

Det som förundrade mig i inlägget (som väl annars innehöll de vanliga varningarna...) var påståendet att producenter saltar mer i mat som ska säljas i Sverige samt att kockar på restauranger saltar mindre när de har utländska gäster!

Kan det vara sant?

/hypokondriska tanten

Får en känsla av att när de kör larmrapporter på det här viset så minskar de som äter lite salt sitt saltätande medan de som står för storkonsumtionen bara ignorerar det.

Har för mig att det varken är bra att äta för lite eller för mycket salt, enligt forskningsrapporten som kom precis före denna.

Biten jag vet stämmer är att de inte har salt i smör i Holland tex och de använder väl inte salt när de kokar ris i Thailand. Så det är ju möjligt att vi använder mer.

Om man nu inte äter brödet, korven, flingorna, färdigmaten, chipsen, på restaurang osv osv så lär man väl inte få i sig för mycket salt heller.

Själv knaprar jag saltflingor om jag får ont i huvudet efter svettiga träningspass på sommaren (enligt teorin att om det inte smakar någonting alls så har jag lite saltbrist). Livsmedelsverket verkar förutsätta att medelsvensken varken kan eller bör eller förväntas laga egen mat några gånger i veckan, ta med matlåda till jobbet och baka bröd ibland. Man förväntas också äta minst en påse chips på en familj i veckan för att räknas bland de som ska få kostråd.

Men det är inte saltandet hemma vid matbordet eller vid spisen som är den största boven. I stället döljs det mesta saltet i ”färdiga” livsmedel som ost, kött- och charkprodukter, bröd och matfetter. I hel- och halvfabrikat som soppor, såser, hamburgare, pizza och pajer. Och i mat som äts på restaurang. Ungefär 75 procent av det salt man får i sig kommer från köpt mat.

Det är kanske ingen dålig idé att sänka salthalten i produkterna rakt över. Samtidigt så ska man ju ändå inte äta dem... andra länder har kostråd om att undvika processad mat, utan laga mat hemma istället. Det är lite enklare kostråd än de vi har, men kanske lättare att följa.

http://www.svd.se/traning-och-halsa/manniskor-idag-foljer-inte-kostraden_4119687.svd
Om att folk knappt följer kostråd.
Om människor inte äter enligt dagens kostråd kan man fråga sig vilka råd de följer istället. Svaret på den frågan är att människor allt som oftast väljer det som är godast och sen struntar de i vad som är nyttigt eller följer några kostråd. Men om de samtidigt som de äter något gott kan få intala sig själva att de också äter något nyttigt så är det super. Det är här den största informatören om kost kommer in i bilden, vår livsmedelsindustri.

Ett gott råd att följa när du handlar mat är att om en förpackning försöker övertyga dig om att det du köper är nyttigt så är det troligen inte det.
 
Läs gärna vad "Ett sötare blod" skriver idag på sin blogg om den debatt-artikeln. Om det finns någon i Sverige idag som är insatt i kostrelaterade sjukdomar så är det Ann Fernholm

Livsmedelsverket är som vanligt lika dåligt uppdaterade vad gäller ny modern forskning :cool:
Tack.
Ja, jag har hört kritik mot Livsmedelsverket förr och den där sidan gav mer input. Tack än en gång.
 
Det här påstås av en bloggare vara lite bättre kostråd. (själv vet jag ju inget om kost men det känns som att om man följer dem så åker livsmedelsverkets saltproblem bort samtidigt.) citerat:

"Väldigt nyligen så släppte däremot Brasilien sina nya kostråd och så här se deras tio huvudbudskap ut (min översättning).

  1. Gör naturell och minimalt processad mat till grunden i din diet
  2. Använd oljor, fett, salt och socker i små mängder när du kryddar och tillagar naturell och minimalt processad mat för att göra mat mer smaklig
  3. Begränsa din konsumtion av processad mat
  4. Undvik att konsumera ultraprocessade produkter
  5. Ät regelbundet och medvetet i passande miljöer, och när det är möjligt, i sällskap
  6. Handla din mat på ställen där du erbjuds en stor variation av naturlig och minimalt processad mat
  7. Utveckla, träna på och dela med dig av dina kockkunskaper
  8. Planera din tid för att göra matlagning och äta mat till viktiga delar av ditt liv
  9. Om du inte äter hemma så välj restauranger som serverar nylagad mat
  10. Var vaksam mot reklam och annonser för mat"
http://traningslara.se/varldens-basta-nationella-kostrad/
 
SvD har ett debattinlägg från tre företrädare för konsumenter och Livsmedelsverket. Där hävdas att svenskar äter mer salt än andra och att det lever till dödsfall. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/minska-salthalten-i-alla-livsmedel_4573456.svd

Det som förundrade mig i inlägget (som väl annars innehöll de vanliga varningarna...) var påståendet att producenter saltar mer i mat som ska säljas i Sverige samt att kockar på restauranger saltar mindre när de har utländska gäster!

Kan det vara sant?

/hypokondriska tanten
Jag känner lite "har vi inte hört det här förut?" :D Men det kan nog stämma att restauranger och "snabbmat" har högre del salt än vad man använder till vardags. Själv saltar jag relativt lite när jag lagar maten och låter då hellre var och en salta på sin tallrik, det blir liksom mer påtagligt hur mycket salt man använder då.

Är sen salt den stora boven? Mycket tveksamt känner jag, den stora boven är nog snarare fel matval och för lite motion för den största delen av befolkningen.
 
Läste precis den här texten på ett annat forum, och det är lite så här SLV fungerar just nu, tyvärr, för de skulle kunna göra massa bra för den allmänna folkhälsan om de bara vågade se elefanten i rummet

-----------------------------------
Jag blir så trött. Så trött så trött på SLV.

I rummet står inte en elefant utan en rytande, eldsprutande drake som heter "Socker" med sina bröder och systrar i form av olika sorters söndermanipulerad mjölmat och annat skräp.

Under tiden varnar SLV för bin (som inte bara är livsfarliga för bi-allergiker utan också en livsviktig del av naturens kretslopp) eller pollen (som inte bara är till besvär för pollenallergiker utan framförallt en viktig del av växters fortplantning) med STORA KRIGSRUBRIKER. Fara! Fara! Undvik! Bekymra dig inte för draken, det är BINA som är FARLIGA!
-------------------------------
 
Läste precis den här texten på ett annat forum, och det är lite så här SLV fungerar just nu, tyvärr, för de skulle kunna göra massa bra för den allmänna folkhälsan om de bara vågade se elefanten i rummet

Inte skulle de göra större nytta genom att basunera ut religionen om LCHF som i stora delar helt saknar stöd i vetenskap, om det är vad du menar. För övrigt lämnar SLV tydliga rekommendationer om att socker bör utgöra mindre än 10% av det totala energiintaget.

http://tranastyrka.se/lchf-vs-vetenskap/
 
Vissa hävdar att det är farligt att äta salt, andra hävdar att det är farligt att inte äta salt.
Läs artikeln först kanske...?
Artikeln inleds med påståendet att salt leder till högt blodtryck. Det är det höga blodtrycket som de refererar till när de skriver att 55000 om året dör av stroke eller hjärtinfarkt.
Det skrivs att det är vetenskapligt belagt att salt höjer blodtrycket. Men det är liksom här Sharpless kommentar kommer in. För det finns lika många forskare som anser att det påstådda sambandet mellan saltintag och blodtryck inte finns. Det är ingen obestridlig sanning att salt höjer blodtrycket.

//ameo, som alltid har ätit mycket salt och ändå har ordentligt lågt blodtryck.
 
Inte skulle de göra större nytta genom att basunera ut religionen om LCHF som i stora delar helt saknar stöd i vetenskap, om det är vad du menar. För övrigt lämnar SLV tydliga rekommendationer om att socker bör utgöra mindre än 10% av det totala energiintaget.

http://tranastyrka.se/lchf-vs-vetenskap/

Nej det var inte det jag menade
SLVs rekommendationer om socker ligger dessutom högre än vad WHO rekommenderar, där man säger 5 % av totala energiintaget. Rekommendationerna gäller för allt tillsatt socker (mono- och disackarider) samt socker som finns naturligt i honung, sirap, juice och fruktkoncentrat.
 
Nej det var inte det jag menade
SLVs rekommendationer om socker ligger dessutom högre än vad WHO rekommenderar, där man säger 5 % av totala energiintaget. Rekommendationerna gäller för allt tillsatt socker (mono- och disackarider) samt socker som finns naturligt i honung, sirap, juice och fruktkoncentrat.

Dit är vi nog också på väg. Det går lite långsamt bara, vilket jag i princip tycker är bra. Kostområdet är drabbat av så mycket trender, halvsanningar och utsagor om hur alla individer skulle må bra av en viss kost att det krävs en filtrering.
 
Det som förundrade mig i inlägget (som väl annars innehöll de vanliga varningarna...) var påståendet att producenter saltar mer i mat som ska säljas i Sverige samt att kockar på restauranger saltar mindre när de har utländska gäster!

Kan det vara sant?

Vi svenskar äter i allmänhet saltare mat än andra länder - jag har fått förklaringen att det är en kvarlevande (o)vana från förr, då vi konserverade vår mat med att salta in den. Vi saltade in kött, fisk etc i tunnor för förvaring under året. Sen har vi vant oss vid att mat ska smaka salt.
Jag, som är Västerbottning, fick också höra att Norrlänningar äter saltare mat än folk från södra Sverige.
Om dessa påståenden är helt sanna vet jag inte.
 
Sen undrar jag HUR man kan veta att det är pga just saltet folk får högt blodtryck? Kan det typ inte vara ohälsosamma livsstilar, fler överviktiga, genetiska problem osv som leder till högt blodtryck? Det känns lite knepigt att bara skylla på saltet och hur hemsk sveriges livsmedelsindustri är som saltar för mycket.

Och sen, det nämns många "forskare säger" och "studier visar" men inte ett ord om vilka studier och forskare. :(
 
I ingressen står att det dör flera ggr fler svenskar av för mkt salt än av trafik. Hur vet man det?

Jag tycker artikeln var lite märklig för flera ggr skulle jag vilja veta var de fått informationen ifrån och vad den bygger på.
 
Inte skulle de göra större nytta genom att basunera ut religionen om LCHF som i stora delar helt saknar stöd i vetenskap, om det är vad du menar. För övrigt lämnar SLV tydliga rekommendationer om att socker bör utgöra mindre än 10% av det totala energiintaget.

http://tranastyrka.se/lchf-vs-vetenskap/
Ann Fernholm är inte en LCHF-förespråkare, kanske kan vara idé att läsa vad hon skriver?

I Dagens Medicin uttalar sig Annika Rosengren, professor vid Göteborgs universitet och en av forskarna som genomfört studierna: ”Den mängd salt som de flesta svenskar får i sig verkar vara på en lagom nivå i förhållande till risken att insjukna i hjärt-kärlsjukdom. Om man skulle minska saltintaget drastiskt genomför man ett stort naturligt experiment utan vetenskapligt stöd”
......................................................................................................................................

Forskarna har studerat saltintaget för nästan 102 000 personer från hela världen genom att mäta saltutsöndringen i urinen. Deltagarna har sedan följts i snitt 3,7 år.

Resultatet visar bland annat:


  • Att personer som hade ett mycket högt intag av koksalt oftare drabbades av hjärtinfarkt och stroke, men det gjorde också personer med ett förhållandevis lågt intag av salt. Lägst risk för ny hjärt-kärlsjukdom hade de med ett saltintag på 7,5 till 15 gram per dag*. I Sverige ligger intaget i snitt på 10 till 12 gram, enligt Livsmedelsverket.

  • Att högt saltintag var kopplat till högre blodtrycksvärden. Detta var framför allt tydligt hos personer med redan etablerat högt blodtryck, hos dem som åt mer än 12 gram koksalt om dagen och dem som var äldre än 55 år.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp