Vi åkte på utställning!

Red_Chili

Trådstartare
I söndags var det tid för en av årets största svenska vinthundsutställningar. Ungefär 180 salukis var anmälda och mina damer var två av dessa.

Först var jag in med en juniorhane som heter Yazid och ägs av Niangi här på buke. Han skötte sig helt okay och slutade som 5a i sin klass. (Har för mig att det var ca 6-7 hanar i klassen)

Sedan var det dags för min älskade Zala att gå in i veteranklassen tillsammans med ca 6 andra tikar. Hon hade inte ställts på 4-5 år, men jag kände mig som en proffshandler med henne i kopplet. Hon är så välbalanserad och lätt att hon i stort sett visar sig själv. :love:
Domaren var dock från USA och jag misstänker att hon ville ha "mer av allt" än vad Zala har. Dessutom morrade Zala på en hund utanför ringen precis när domaren skulle kolla på henne... Även om domaren förstod att det var hunden hon morrade åt så är jag övertygad om att det inte kan ha gett speciellt bra intryck. :crazy:
Hon slutade i alla fall som 5a i sin klass med kritiken:
"Creme 9 yers, Exellent breadth of backskull. High earset. Good tuck up. Nice return of upperarm. Moderate rearangulation. Rearmovement ok. Front quite close, Light sidemovement. Uses her stifle well."
Det enda som jag verkligen inte förstår är "front quite close"... menmen.

Efter Zala var det dags för Wahidah att för första gången gå in i officiell klass (Bara ställd som valp innan). Det var 17(!) tikar i klassen och flera av dem var nog ganska mycket äldre än Waha. De får vara mellan 15-24 månader i unghundsklassen och Wahidah hade precis blivit 15 månader.
Hon uppförde sig långt över förväntan och jag kände mig ganska proffsig även med henne. Jag hoppades på att få en 1a i kvalitet, vilket vi även fick.
DÅ blev jag nervös, vilket Wahidah självfallet kände av och därför började vimsa runt lite... Efter ett djupt andetag och lite runtspringande i ringen kändes det bättre - och vi slutade på 5e-plats, slagna av Wahidahs syrra och några andra tikar jag inte känner till.
Jag känner mig skitstolt över min lillskrutt (och jag antar att jag inte längre "får" kalla henne för "min lilla fuling" :angel:)

På kritiklappen stod följande:
"15 months feminine cream. Good Pigment. Good dark eye. Good chizzled muzzle. Adequate lay-back of shoulder + return of upperarm. Strong topline and underline. Balanced trrough out(?), Exelled in movement."

Och så bilder!
Zala:
img_6356_47481647.jpg


img_6357_47481716.jpg
 
Sv: Vi åkte på utställning!

Wahidah längst fram:
img_6417_47481899.jpg


img_6399_47482190.jpg


Bara fröken W:
img_6412_47481748.jpg


img_64292_47484655.jpg


Och så lite vila efteråt!
img_6432_47482326.jpg
 
Sv: Vi åkte på utställning!

Det enda som jag verkligen inte förstår är "front quite close"... menmen.

vi slutade på 5e-plats

Grattis till femte-placeringen!!! :banana:

"front quit close" skulle jag ha tolkat som att hon tycker att hon är lite smal över bogarna - blir en gissning eftersom jag inte är van vid att läsa protokoll på din ras ;)
 
Sv: Vi åkte på utställning!

"front quit close" skulle jag ha tolkat som att hon tycker att hon är lite smal över bogarna - blir en gissning eftersom jag inte är van vid att läsa protokoll på din ras ;)

Tackar :D

Och jo, det är så jag också tolkar det, antingen smal över bogarna eller trång mellan frambenen (det är rätt vanligt på saluki). Det jag INTE förstår är att det står på Zalas kritiklapp. Hon har en nästintill perfekt front. Wahidah däremot har en icke-bra front (dock börjar den som tur är växa till sig lite...) men på hennes lapp stod det inte ett ljud om kritiken. Jag var nästan inställd på att åka ut med en 2a i kvalitet med Waha just pga fronten och så säger de "negativt" om Zalas front... :crazy:
 
Sv: Vi åkte på utställning!

Balanserad genom hela kroppen, inget att klaga på där. :)

Grattis till framgångarna, för så kan man väl kalla det? Fick du blodad tand nu?

AH, okay, där ser man :D

Fick verkligen lite blodad tand :p Har inte varit allt för sugen på att ställa ut innan och enda anledningen till att jag anmälde till den här var för att "man måste" och att jag tyckte att min unga dam var för fin för att bara gå och skrota på hemmaplan :angel: Nu blir det nog inget mer förrän stora Sthlm, men nästa år så! :D
 
Sv: Vi åkte på utställning!

Vad kul! Grattis! :banana:
Front quite close tror jag betyder framtrång, dvs tätt mellan frambenen/smal över bringan tillochmed kanske?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp