Bukefalos 28 år!

Vi får väl träna det vi vill,eller?

M

Magdaaa

På en promenad häromdagen kom en tant fram och ville beundra min hund.Vi småpratade lite och jag talade om att min hund var en schäferkorsning
.Då ville hon veta om vi tränade bruks och tävlade,och jag svarade "Nej,det är inte riktigt våran grej".Tanten verkar bli förnärmad för att gå helt upp i sig själv och menar på att jag berövar min "schäfers" naturliga instinkt att användas som brukshund.Talar återigen om att han är en schäferkorsning och att vi tränar andra saker som vi tycker är roliga och ingen av oss har ett behov av att tävla.Sen går vi därifrån.

Nu tog jag verkligen inte åt mig utav det hon sa,eftersom hon inte ville/kunde se att jag har en korsning och att jag känner min hund bäst.Jag funderar bara över om nu fallet var så att man var tvungen till att träna utefter hundens ras,skulle jag behöva träna tre olika saker för att tillgodose alla rasers behov?Och för den delen,varför vissa människor närapå blir bindgalna i sina åsikter om raser och rasinriktad träning?
 
Sv: Vi får väl träna det vi vill,eller?

Efter hundens ras? Ja för det första har du ju en blandras o med dom får man inte tävla bruks. Så enkelt var det med det. Sen har människor så mycket veta/kan o jag tycker folk ska sköta sej själva.
 
Sv: Vi får väl träna det vi vill,eller?

Det kan ju handla om missriktad omtanke, att hon som så många andra ser blandraser köpas och sedan inte stimuleras ordentligt, och att hon därför ville påtala vikten av att träna hunden. Givetvis behöver det inte vara i sök eller spår, men det är konkreta förslag. För olika ägare kan "träna annat" betyda allt ifrån seriöst nosarbete till att lunka runt och säga sitt åt hunden ibland på promenaderna.
 
Sv: Vi får väl träna det vi vill,eller?

Mycket möjligt,bara det att hon inte förstod att min hund är en blandras.Hon hävdade bestämt att det var en schäfer(jag vet ju inte alls om vad min hund har för raser i sig,nej då :grin:) och därmed var det tydligen krav från hennes sida att man skulle träna och tävla i bruks.Att jag sen försökte inflika att vi hellre tränar vardagslydande,tricks och hjälpande i hemmet samt agility för skojs skull gick henne helt förbi.

Nog för att jag håller med om att blandraser ofta inköps för "att vara hemma och bara vara söta samt lite promenader" och att det krävs mycket stimulans,men om jag nu skulle ta hennes resonemang att man ska träna hunden efter dess ras så skulle jag behöva träna tre helt skilda grenar med honom vilket jag tror skulle bli väldigt förrvirrande för både mig och honom.Visst tycker jag bruks är en bra gren för många olika hundar,men vi har hittat det vi gillar att göra och har kul när vi gör det.

Men det som egentligen gjorde henne mest upprörd var att jag inte tävlade med honom.
 
Sv: Vi får väl träna det vi vill,eller?

Äsch, sånt där är bara att skaka av sig. Jag skulle väl säga tvärtom än tanten. Har man en schäfer kan man träna vad sjutton man vill, bara man tränar någonting!:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp