Vi har fått en ny granne.

K

KaZa

Trevliga av vad jag hunnit uppfatta på den lilla stund jag träffat henne. Men hon har småbarn och katt. Detta resulterar i att barnen ibland öppnar ytterdörren och kattten smiter ut. Då porten alltid är stängd så kommer ju inte katten så långt, men den sitter då i porten om inte mamman har sett att den sprang ut. Igår så skulle jag ut och kissa hundarna. Lilla valpen bär jag ner medans tiken går själv. Nu kom vi inte så långt då vi efter några trappor möttes av en arg, fräsande katt. Kul! Jag fick då gå upp med valpen igen (jättekul att springa 6 tr, med en 20 kg tung valp :crazy:)

Så bad jag sambon att han skulle följa med och knacka på hos nya grannen och fråga om det var deras. Jodå, det var det. Hon tackade och stängde dörren.

Men vad händer nästa gång som jag är ensam och kattägaren är borta. Är jag skyldig som hundägare oavsett om katten flyger på min valp eller tik när vi befinner oss i porten?

Får se om man måste ta ett snack med grannen snart, men det är ju så tråkigt att behöva klaga lite när de är nya och de ända i huset som är i nästa samma ålder som oss.
 
Rent lagligt så är det ju samma lag som gäller för hund och katt i detta fallet - tillsynslagen. I lagen står att 'hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänysn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.'

Att ha en katt lös i ett trapphus anser jag är en olägenhet och bristande tillsyn.

Nu kanske man inte behöver slänga lagtexten i huvudet på dom men som sagt det är inte okej för katten att vistas i trapphuset. Den kan ju göra andra saker än att riva din hundar och folk kommer knappast tycka att det är okej att den tex utför sina behov där osv osv.
 
Ah, då var det som jag trodde. Att även katter ska hållas under strikt uppsikt.

Ska prata med grannen om det händer igen. Vill ju inte låta otrevlig så man får väl bara upplysa om att jag är rädd att katten och hundarna ska skrämma varann och i trångt utrymme blir det säkert inte ett trevligt möte.

Hon förstår säkert och det är ju inte med flit som katten smiter ut i trappuppgången. Men att låsa dörren kanske är ett tips om barnen öppnar dörren.

Tack för svar! :)
 
Nu har vi stött på dessa katter flera flera gånger och det börjar bli väldigt irriterande. Ska prata med grannen nästa gång jag ser henne. Inte så kul att fösa iväg katter som vägrar flytta sig ur vägen när man har en jättekissnödig valp som gör sitt bästa för att vara rumsren.
 
Japp får göra det, nu är jag så trött på dessa katter. Ja, från början trodde jag att det bara var en. Men det är två st som sitter i porten nu. SUCK! De bor ju för sjutton på bottenvåningen så de kan väl lära katterna att gå in och ut genom balkongdörren.

En kvast ska jag genast åka och köpa. :devil: En hård en så jag kan slå katt...ägaren i huvudet om hon inte sköter sina katter hädanefter.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 147
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 212
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 241
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp