Vi lever på hoppet *lång*

nice and happy

Trådstartare
Sitter denna fredag & är allmänt deppig på all skit min häst råkar ut för.
Bakslag efter bakslag, totalt nio månader med tårar & fått upp hoppet sen har hoppet runnit ur händerna på mig. Jag vet inte hur mkt mera jag skall orka kämpa!
Så snälla inga elaka kommentarer! Dem får ni spara på, tack!

Förra våren fick jag hem ett fullblod. Han har mkt dålig bakrund & ville ge han en chans för det förtjänar varje häst! Han var rejält sned i korset & förra ägaren märkte tydligen inte det, ca 4cm sned (hur kan man missa det)
Vår resa börja med ET & massör & efter ett ett halv år så kom den stora käfft smällen. Dubbelsidig hälta fram. Han vart behandlad totalt tre gånger i hovlederna & vart "friskförklarad" två gånger!!! Röntgen gjordes men UL tyckte veterinär inte var nödvändligt :S vilket jag mår illa över att jag inte krävde det på en gång då hade detta inte blivit så utdraget.
UL gjordes tillslut efter att jag kom tillbaka efter en vecka efter deras misslyckade "friskförklarad" Det visade sig iaf att han hade en förtjockning på ett sidligament!
Under denna tid har veterinär vart så ihärdig med att jag skall sätta igång så fort. Men jag har tagit det sjukt mkt lugnare!
Mitt i allt detta så träffade vi den bästa ET som gjorde han helt rak! Så han är rak för första gången på förmodligen många år!
Sista UL gjordes för två månader sedan & såg mkt bättre ut & läker som det skall & han var ohalt. Orolig som man är så har jag kollat av han på lina då & då & han har sett riktig bra ut men igår så vart han halt!!
Till det kluriga så vart han halt i vänster varvet & ligament skadan sitter på höger fram. Han är inte så tydligt halt att man ser på benen utan man ser på halsen så linkar han till då & då, ser nästan ut som om han linkar när han sätter ner sjuka benet. Men så svårt...
Jag har redan ett nytt UL inbokat på onsdag så vi får ju veta mera då men hur skall jag klara av att inte bryta ihop tillsdess :(
Finns ju olika orsaker bla
*Antingen är det ligament skadan som krånglar. Gått upp? Han har ju knappt någon belasning på det nu så hur skall det då hålla i framtiden?
*Eller så har han överbelastat det vänstra benet ifrån skadan, vill inte gå in & spruta han. Då går det bara runt & runt känns det som.
*Eller så beor det på att han har blivit rak & nu har börjat belasta vänster fram ben?

Jag vill ju göra allt för han men är det så att det handlar om det andra benet, tex hovled. Är jag en dålig männsika som inte vill spruta mera? Eller skall man spruta då & ställa av han totalt ett år?
Jag kan ge han all tid bara han blir bra. Men finns ju risk att han blir dålig när man sätter igång el att han inte ens blir bra :(
Om ligamentet har blivit värre igen, då lär det inte läka om det går upp så lätt?
Om det är pga hans snedhet till att bli rak, vad gör man då?
 
Sv: Vi lever på hoppet *lång*

Jag undrar lite över ETn som rättade till hästen nu på slutet ? Gjorde den det på remiss från veterinär ?
 
Sv: Vi lever på hoppet *lång*

H*n jobbade på kliniken så veterinären & jag diskuterade hästens snedhet & han rekomenderade deras ET så bokade in ett besök. Vi träffade ET för ca fyra månader sedan. Han sade inget om att han kunde bli halt efteråt att han blev rak.
Men hade samtal med en vän idag som diskuterade att vissa kan få fram hälta när dem till slut blir raka?

Jag kanske även skall kontakta ET för att samtala? Jag tror inte att h*n kommer vara där på onsdag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi lever på hoppet *lång*

Prata med vet först. Sen ET och be gärna vet prata med ET först.

Ingen kan nog säga vad som är galet med din häst via nätet tyvärr.
Men generellt brukar inte en frisk häst bli halt av att bli justerad av ET/kiro för att få dem raka.
Och blir de sämre brukar det komma rätt nära inpå justeringen om det beror på att någon kroppsdel inte riktigt tål rakheten(och kanske är skälet till att de från första början avlastat och blivit sneda).

Var sitter ligamentskadad på h fram?
Har man kollat annat än bara ben?

Att de upplevs halta på andra benet än det med den primära skadan är inte ovanligt. Ibland kan den skadan läka ut och hältan kvarstå på det ben de överbelastat för att skona sin förra skada. Har de avlastat så och blivit sneda i kroppen muskulärt kan de behöva hjälp att börja belasta sundare och mer balanserat. För att då inte upprepat överbelasta och få hälta i det "oskadade" frambenet.
Beroende på hur länge de gått så kan man faktiskt behöva lär in ett nytt sundare rörelsemönster.
Ibland märks inte en ligamentskada direkt om hästen är mer halt på andra benet. När man bedövat det kan man dock märka att hästen även är halt på andra.

Hoppas din veterinär och ET kan hjälpa dig och din häst!
 
Sv: Vi lever på hoppet *lång*

Bortsett från det kloka som dom andra har skrivit så är det inte ovanligt att hovled och knäled hör ihop.

När man väl får ordning på allt tokigt så är det inte ovanligt att det kommer fram andra saker. Har man lite tur så hittar man grundfelet då.

Deppa inte ihop helt än. Åk till klinik och se vad dom hittar.
 
Sv: Vi lever på hoppet *lång*

Tack!

SidLigamentet sitter nere vid hovleden på ut sidan.
Han är röntgad bak knäna oxå. Inte röntgat ryggen.

Ja hältan visade sig tydligt på vänster fram när jag märkte av det i höstas, det var inne på kliniken som man bedövad o såg att det var bägge fram.
Nu när du skrev knä/hovled så kom jag på att jag glömde skriva att han har chip fraktur vänster fram som han fick som 3åring (är idag 9år) Under sex år har ingen tidigare ägare känt av.
Men han är extra kollad i knät o har inte visat hälta vid böjning av knä kan det va så jävligt att grund orsaken kan vara vänster knä? Sen ligament höger sen bägge hovledsinflamnation. Vi trodde ligament o hovled kom ifrån snedheten.
Men om han kanske alltid skyddat chip frakturen. Nu blev jag ännu mera orolig :(
 
Senast ändrad:
Sv: Vi lever på hoppet *lång*

Behöver ju inte vara så men det låter ju inte helt omöjligt heller.

Även snedheten kan ju komma från att han försöker skydda något.

När man känner att man kört fast så brukar jag alltid rekommendera folk att byta klinik. Inte för att den första veterinären skulle vara dålig och den nya bättre men för att olika veterinärer har olika ögon och helt olika erfarenheter. Man ser olika saker och tänker på olika sätt.

Veterinärer är ju människor dom också och ingen veterinär kan vara expert på allt.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 796
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 514
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 906
Senast: Takire
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 368
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp