Vi med Engelskt Fullblod

Jag har ett engelskt fullblod, född 2007. Han gick galopp tills han var 6, sen köptes han till ridskola. Där kunde han vara sur, spänd, hade ont i ryggen och var halt en del. Jag har haft honom i lite mer än 1,5 år nu och han är en helt annan häst 😍 vi varvar skogsmulleridning med dressyrpass och arbete från marken och både han och hans kropp mår så bra. Hoppning tycker vi är roligt men är båda lite osäkra. Sen har även han dåliga hovar och jag är alltid lite extra uppmärksam på dagsformen och hur kroppen känns. Men i mina ögon är han perfekt😊
 

Bifogade filer

  • F525D3EE-2F07-4803-8A25-F5F999DE0711.jpeg
    F525D3EE-2F07-4803-8A25-F5F999DE0711.jpeg
    176,7 KB · Visningar: 34
Jag har en.
En valack född -04, tidigare gått löp. Både släta och hinderlöp.
Uppfödd i Sverige, men varit exporterad till både Irland och England i omgångar.
Haft en senskada ena fram, därför avslutat sin galoppkarriär för några år sedan.
Jag fick honom för ca ett år sedan, av en kompis som inte kunde ha honom kvar.
Fick veta att han hade en del saker för sig när han inte riktigt var med på tåget.
Ganska lite riden hos mig pga jg har prioriterat andra hästar mer i träningen, men tanken är väl att kanske starta någon dressyrtävling nästa år. Med tid och träning ska vi väl ta oss mot LA dressyr, tänker jag. Hoppning är inte aktuellt, dels pga tidigare senskada och dels pga att jag är en fegis.
Vi tränar på att inte bli upprörda av förändringar (som att acceptera att det omväxlande är rakt och böjt spår i paddocken, kunna gå åttavolter utan att bli upprörd över omställningen) samt tränar oss på att hitta balansen på yttersidan vid galopp på volt.
Attityden huvudsakligen positiv, energin lagom men när han inte riktigt hänger med, slänger han väldigt mycket med huvudet vilket gör att vi tappar kontakten en del.
Han blir inte lika upprörd och inte över lika små saker längre.
Vi har inte bråttom med någonting.

Han har det fantastiskt trevliga namnet Dream Keeper.
 
Har en jag också sedan två veckor tillbaka. Född - 08. Uppvuxen på Irland. Gått löp (hinder & slät) rätt många år, sen utbildad /tävlad 110 och LA dressyr. Trevlig prick.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Avel Alltså OM man skulle få för sig att lägga en dressyrare på ett fullblod och man inte kan ha kvar fölet av nån anledning, går det att...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 390
Senast: Gabby_Ossi
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 950
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 890
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp