Vi renoverar stall!

Nixehen

Trådstartare
Nu är det äntligen dags för det jag drömt om sedan jag var 7år gammal. Vi ska renovera stallet på släktgården här i Dalarna och mina hästar blir de första hästarna att stå där igen sedan 50-talet! :bump:

Det kommer bli plats för två storhästboxar på 9m2 och en shettisbox på 5m2. Någon som vill se bilder? :angel:

Sv: Vi renoverar stall!

Klart vi vill se bilder! :D Alltid spännande!

Woho!
Rättar mig själv från första inlägget: Det ska bli två storhästboxar med måtten 9m2 och 8m2.
Jag slänger in en grovskiss här först över hur det hela är tänkt (proportionerna på denna är inte korrekta!):

29035936.jpg

Sen bildbomb! :angel::idea::bump: (OBS! Bilddagboksbilder!)

Projekt 1 blev att gräva vatten. Åke-grävare kom och grävde djupa diket i min trädgård.

http://images6.bilddagboken.se/70/_u7/_u4/_u4/_u2/_u4/u
744248/16427_1249827765.jpg

60656_1249828120.jpg

92318_1249828177.jpg

Pappa lägger i vattenledningen.

40151_1249848361.jpg

Igengrävt igen!

17549_1249848390.jpg

Just ja, så här såg det ut innan vi började riva i stallet:

69915_1249053239.jpg

Fler bilder på G - sitter och laddar in dem i datorn!

Stallbyggnaden från utsidan, stallet ligger alltså längst till vänster och höloftet är ungefär 10ggr så stort som det ser ut att vara:p.

29036368.jpg

Morfar kör "Little John" - Helt suverän maskin!

29036375.jpg

Pappa kollar takhöjden. (På bilden 2,62cm. Slutlig takhögd bli ca 2,45.)

29036376.jpg

Vibben väntar på arbete. ( Fönstergluggen till höger kommer förvandlas till en till dörr - rätt ut i hagen.)

29036377.jpg

Älsklingen vibbar grus.

29036378.jpg

Så långt har vi kommit i dagsläget. I helgen som kommer ska vi gjuta plattan och helgen efter det sätter jag igång och målar, samt bygger inredningen. :banana:

Vore spännande att se lite fler mått? Blir det trångt vid dörren?

Spännande! Jättekul att se folks nybyggda stall =)

Åh, vad mysigt med eget litet stall! :p Ska bli intressant att se hur det blir till slut!

Eftersom vi precis nu i helgen kom på att vi skulle göra en extra dörr (den mellan boxarna) så har jag inte 100 i huvudet vilka måtten blir. Men eftersom väggen är 8 meter, boxen kommer bli 3,2m (ca) och lilla boxen 2,5m så blir det ju en glugg på 2,3 meter på bredaste stället och 1,8 m på smalaste om jag tänker rätt. På själva Stallgolvet - den stora ytan framför boxarna - kommer det bli gott om plats. =)

Vad har du för hästar? 8 kvm är inte godkänd storlek på "storhästbox" - 9 kvm är minsta godkända storleken för storhäst.

Takhöjden är inte heller godkänd om du har häst som är större än 1,60.

Men du kanske har islandshästar ;)

Lycka till med stallbygget i alla fall :)

/Lizzie

Vad har du för hästar? 8 kvm är inte godkänd storlek på "storhästbox" - 9 kvm är minsta godkända storleken för storhäst.

Takhöjden är inte heller godkänd om du har häst som är större än 1,60.

Men du kanske har islandshästar ;)

Lycka till med stallbygget i alla fall :)

/Lizzie

Ja takhöjden ska väl vara minst 2,60m för hästar över 160mkh..

Den största hästen vi har i vårat stall är 165mkh och vi har inte 2,60 i takhöjd.
Tror vi har ca 2,50m. :angel:

Ja takhöjden ska väl vara minst 2,60m för hästar över 160mkh..

Den största hästen vi har i vårat stall är 165mkh och vi har inte 2,60 i takhöjd.
Tror vi har ca 2,50m. :angel:

Lägsta takhöjden ska vara 2.20 om man har ponnyer. För stora hästar ska takhöjden ska vara mankhöjden x 1,5 m. Så om ni klarar er ;)

/Lizzie

Tack, jag vet vad lagarna säger.
8kvm är godkänt för liten häst, vilket båda mina räknas som. Med Storhäst-box menade jag att det inte var ponnyboxar.

Takhöjden är godkänd då min största häst är 159cm i manken, vilket ger ett mått på 3,85cm. Och eftersom 2,40 är minsta godkända mått på takhöjd oavsett så blir det naturligtvis minst 2,40 till tak.

Tack! :) Idag gjuter vi golvet! :banana:

Kul med ett stallbygge! :)

Inte för att vara sån, men du vet att man ska mäta upp till takbjälkarna då det är lägsta punkten, eller ska ni bygga innertak med?

Jätteskoj är det! :D

Jag har hört olika bud om vart takhöjden mäts. En inspektör jag pratade med sa att takhöjden inte räknades vid bjälkarna utan vid själva taket - vilket jag också fått bekräftat på olika andra håll.
Dock kör vi takhöjden till bjälkarna för säkerhetsskull! :)

Jätteskoj är det! :D

Jag har hört olika bud om vart takhöjden mäts. En inspektör jag pratade med sa att takhöjden inte räknades vid bjälkarna utan vid själva taket - vilket jag också fått bekräftat på olika andra håll.
Dock kör vi takhöjden till bjälkarna för säkerhetsskull! :)

Jag ringde och kollade med en inspektör här i Örebro igår em. Takhöjden räknas upp till UNDERKANT av takbjälkar - ingenting annat. Annars hade det varit väldigt bra för min del eftersom taket i vår lagård är alldeles för lågt pga bjälkarna. Nu har vi stall i logen istället - 3,6 m upp till bjälkarna :D

/Lizzie

/Lizzie

Okej! Då har vi det klart för oss i allafall! :) Tycker det är svårt eftersom alla inspektörer har olika ideér och är olika hårda.. :crazy:

Igår gjöt vi! :bump: Bilder kommer!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 040
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 687
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III