Vi som letar häst II

Suktar fortfarande efter en unghingst. Kontaktade ev en uppfödare och frågade om export var möjligt. Borde verkligen inte. Planen är isf att försöka behålla som hingst och jag har ju ett sto hemma redan, känns som om det kan bli bökigt?
 
Ny har jag en bokad provridning på söndag.
Welsh cob fyra år, precis lagom stor 😁
Ska bli väldigt roligt!
Min mamma köpte sig en welsh cob på 155 cm, numer 6 år gammal, och är så brutalt nöjd! :D Hon älskar sin lilla ponnyhäst, hade visserligen köpt honom som sin framtida tanthäst och skogsmulle, men har fått tänka om då hennes Holden visat sig ha riktigt trevliga gångarter och dessutom hoppar bra om än är lite feg där.
 
Min mamma köpte sig en welsh cob på 155 cm, numer 6 år gammal, och är så brutalt nöjd! :D Hon älskar sin lilla ponnyhäst, hade visserligen köpt honom som sin framtida tanthäst och skogsmulle, men har fått tänka om då hennes Holden visat sig ha riktigt trevliga gångarter och dessutom hoppar bra om än är lite feg där.

Jag hade en Welsh cob för runt 15 år sedan, ascool som hoppade 120 cm hur lätt som helst 😁
Sen var han jäkligt knepig men en väldigt rolig liten häst!
 
Jag hade en Welsh cob för runt 15 år sedan, ascool som hoppade 120 cm hur lätt som helst 😁
Sen var han jäkligt knepig men en väldigt rolig liten häst!
Ja mammas Holden är ganska tuff i huvudet samtidigt som han är känslig med. Sen var han väl inte så värst uppfostrad från förra ägarna heller som haft honom sedan föl, men det ska vi nog kunna rätta till. :D
 
Hittat en super fin Polsk häst och en super fin irländsk häst.
Båda finns fortfarande i respektive hemland och kostar lika mycket som en häst i Sverige gör nu. Funderar på om importörerna ska sänka sina priser till de priset de hade innan covid-19. Inte för att det spelar någon roll men dem verkar ha svårt att få sålt sina hästar nu. Om man kollar på deras sidor :).

Jag hoppas ju att marknaden fortsätter i denna takten tills jag ska köpa min hobbyhäst :D. Lite fult men ja..
 
Jag letar inte häst då vi (jag + kompis/stallägare på hennes privata gård) egentligen har för många hästar... men vi skulle behöva ett sto så mitt sto slipper gå med ett gäng valacker och en hingst. Så jag letar efter ett sto fast egentligen inte. Um. :confused:

Vi är ju helt oförmögna att sälja hästar också så ett ev sto kommer ju få stanna för livet, oavsett om det blir som det var tänkt eller inte. Antingen letar vi en stabil skogsmulle som kan ta med unghästarna på trygga turer i storskogen eller så letar vi en projekthäst som vi kan hjälpa om den har ont eller utbilda om den är felhanterad, och sen behålla i resten av dens liv... eftersom vi som sagt inte kan sälja hästar. Det är därför vi har hela gården full av högt älskade gamla pensionärer, med eller utan diverse krämpor.
 
Jag letar inte häst då vi (jag + kompis/stallägare på hennes privata gård) egentligen har för många hästar... men vi skulle behöva ett sto så mitt sto slipper gå med ett gäng valacker och en hingst. Så jag letar efter ett sto fast egentligen inte. Um. :confused:

Vi är ju helt oförmögna att sälja hästar också så ett ev sto kommer ju få stanna för livet, oavsett om det blir som det var tänkt eller inte. Antingen letar vi en stabil skogsmulle som kan ta med unghästarna på trygga turer i storskogen eller så letar vi en projekthäst som vi kan hjälpa om den har ont eller utbilda om den är felhanterad, och sen behålla i resten av dens liv... eftersom vi som sagt inte kan sälja hästar. Det är därför vi har hela gården full av högt älskade gamla pensionärer, med eller utan diverse krämpor.
Det jag vill fråga men inte tänker fråga är hur ni har råd, för det låter helt underbart och jag borde uppenbarligen börja jobba med det ni jobbar med.
 
Det jag vill fråga men inte tänker fråga är hur ni har råd, för det låter helt underbart och jag borde uppenbarligen börja jobba med det ni jobbar med.
:D Jag jobbar som systemutvecklare (programmerare, i princip) och det är ju hyfsat välbetalt, men kompisen och hennes sambo har lite olika jobb. Gården är ganska liten och de lever billigt. Det är totalt åtta hästar på gården, varav flera ponnyer, och förutom en riktig gamling brukar alla klara sig på bara stråfoder året runt. :)
 
Många cobbar är ju knepiga. Man tror att de ska vara mentalt stabila och "snälla", men många är väldigt reaktiva och skvättiga.
Knepiga! Nej vet du vad. O_o /kränkt :D

Reaktiva ja, mycket häst, men kloka, smarta, lättlärda, arbetsvilliga och vänliga. :love: Mitt senaste cob-tillskott, av totalt tre st. Så vacker, så graciös.

Screenshot 2022-05-12 at 21.39.53.png

(hovarna är hemska, titta inte så noga)
 
Knepiga! Nej vet du vad. O_o /kränkt :D

Reaktiva ja, mycket häst, men kloka, smarta, lättlärda, arbetsvilliga och vänliga. :love: Mitt senaste cob-tillskott, av totalt tre st. Så vacker, så graciös.

Visa bifogad fil 90784
(hovarna är hemska, titta inte så noga)
Jag är ledsen att säga det. Men din häst är felmonterad. Benen ska vara på undersidan och hovarna ska vara i marken. Dessutom så ser det ut som att sadelgjordsläget är jätteknepigt när manken och ryggraden liksom hamnar på undersidan? Det finns iofs sadelgjordar med kanal numera, så du får kanske köpa en sån? 🤔;):angel::rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 283
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 550
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 574
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp