Vi som letar häst II

Ligger en hest ute nå som jeg faktisk har råd til nå!! Men den er ikke i gang (stått siden sommeren pga eiers helse) og jeg har akkurat kommet til 6 uker siden jeg brøt ryggen og fått klarsignal for å ri igjen...
Føler at jeg kanskje bør bli i litt bedre form før jeg kjøper hest.
Og drømme hoppa ligger fortsatt til salgs, så klarer nok ikke tenke på noe annet med alvor før hun er solgt.
 
Kom ut en tråd igår på Facebook där en hästförsäljare skrev att den nya lagen som kom ut 1 maj kommer göra det så mycket enklare för hästförsäljare och att det kommer gynna hästvärlden. Att alla hästköpare nu måste stå för sitt eget ansvar, gällande skador etc på hästen.

Hur tänker ni andra som letar häst gällande den?

Den säger i princip att vi som köpare har striktare undersökningsplikt och att fel som köpare ska reklamera, måste göras inom 6 månader och kunna bevisas finnas innan köp.

Jag skrev till hästförsäljaren som bara säljer hästar från andra länder till Sverige, att det kommer bli riktigt tufft för importörer. Speciellt om det ska vara så tuff undersökningsplikt och speciellt för den hästsäljaren som tror hen kan frånskriva sig allt ansvar på besikntingen.

Jag tror att det då tyvärr kommer bli så att folk kommer röntga alla hästar vid besiktning och det kommer sänka många hästars värde rejält, om man hittar röntgenfynd. Just detta kommer bli ett problem för hästförsäljare.
 
Coben var toksöt och kändes perfekt i storlek ❤️
Screenshot_2022-05-15-18-00-50-385_com.miui.gallery.jpg
 
Har någon här åkt utomlands för att provrida?

Jag skulle aldrig köpa en häst jag inte träffat först men ser en del för mig intressanta hästar annonseras från närliggande utlandet, tex Litauen. Många verkar vara från samma försäljningsstall då många filmer finns på olika hästar från samma ganska unika innomhusmanege i vad som ser ut som en före detta innergård i någon slags tegelbyggnad.
 
Har någon här åkt utomlands för att provrida?

Jag skulle aldrig köpa en häst jag inte träffat först men ser en del för mig intressanta hästar annonseras från närliggande utlandet, tex Litauen. Många verkar vara från samma försäljningsstall då många filmer finns på olika hästar från samma ganska unika innomhusmanege i vad som ser ut som en före detta innergård i någon slags tegelbyggnad.
Ja jag var i Tyskland två dagar och provade hästar när jag köpte min häst, men då var det inte att jag åkte med för att prova en specifik häst som var på annons utan vi åkte runt till olika beridare/hästägare som hade hästar till salu. Den enda häst jag hade sett på video innan var faktiskt såld redan när vi kom dit.
 
Ja jag var i Tyskland två dagar och provade hästar när jag köpte min häst, men då var det inte att jag åkte med för att prova en specifik häst som var på annons utan vi åkte runt till olika beridare/hästägare som hade hästar till salu. Den enda häst jag hade sett på video innan var faktiskt såld redan när vi kom dit.
Något sådant skulle jag kunna tänka mig att göra, hur hittade du ett nätverk av beridare/ägare att åka runt till om det inte var annonserade hästar från direkta försäljningsstall?
 
Något sådant skulle jag kunna tänka mig att göra, hur hittade du ett nätverk av beridare/ägare att åka runt till om det inte var annonserade hästar från direkta försäljningsstall?
Bästa är nog att få rekommendationer från kontakter eller andra. Är nog få av de bättre försäljningsstallen som annonserar i sverige, däremot kanske de har aktiva sidor på sociala medier.
 
Bästa är nog att få rekommendationer från kontakter eller andra. Är nog få av de bättre försäljningsstallen som annonserar i sverige, däremot kanske de har aktiva sidor på sociala medier.
Jag tar gärna emot tips på bra försäljningsstall både i Sverige och i Europa om någon här vet lite om sånt. Gärna om de har sociala medier man kan kika på.

Edit: skicka i PM - lägg inte ut i tråden då det räknas som reklam
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 283
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 575
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp