Vi som letar häst II

Provridit en häst I dag. Den var väldigt snäll men också väldigt känslig och outbildad. Det blir tack men nej tack, för mycket projekt för min del i dagsläget.

Har för övrigt en dipp i dag, inser att min budget inte matchar de hästar jag egentligen skulle vilja ha. Bryt ihop och kom igen en annan dag typ 🤷‍♀️
 
Provridit en häst I dag. Den var väldigt snäll men också väldigt känslig och outbildad. Det blir tack men nej tack, för mycket projekt för min del i dagsläget.

Har för övrigt en dipp i dag, inser att min budget inte matchar de hästar jag egentligen skulle vilja ha. Bryt ihop och kom igen en annan dag typ 🤷‍♀️
Klokt val!

Jag tycker mig se priserna rasa på Hästnet senaste veckorna, du kommer nog kunna hitta "bra budgetval" innan betet är igång...
 
Med klump i halsen och stor tvekan tror jag att jag är tillbaka i den här tråden igen. Ska hålla mig till min ursprungliga plan den här gången. Fjordhäst. Om det dyker upp någon.

Det blev så alltså till slut ändå? Håller alla tummar och tår att du får uppleva lyckan med att hitta rätt individ för det du vill göra och att du hittar hästen med stort H inom en rimlig tid 🤗
 
Veterinärbesök pga oren gång och tvärvägran att gå över galoppbommar i höger varv. Röntgen visar pålagringar höger bakknä och lös benbit hovled höger fram. Dessutom inflammation båda kotlederna fram. Dålig prognos på detta eftersom det är återkommande inflammationer.
Så ledsamt 😢
Men vilken tur han kom till dig som kollade upp honom ♥️
 
Det här med att leta ponny alltså..
Vi har nu tittat på två ponnyer till dottern och jag känner mig lite tömd på energi. Dottern rider självständigt i trav men i galoppen springer jag fortfarande bredvid. Jag har varit noga med att jag söker en nybörjarponny som är trygg och som jag kan lita på. Visst att hästar kan busa men båda vi har tittat på har brallat rejält.
Den första ponnyn slog på tvärnit i galoppen så att dottern flög över huvudet. Den andra ponnyn testade jag att jogga bredvid i galopp själv utan dottern i sadeln och den la en serie av bocksprång.

Har jag otur? Eller är det så svårt att hitta ponnyer som passar nybörjare?
Jag har varit noga med att skicka filmer på dottern när hon rider och jag har berättat vad det är för ponny vi söker. Båda ägarna har sagt att deras ponny passar nybörjare.

Tittar på b-ponny men funderar på att börja kolla på maxad B eller mindre C, som jag själv skulle kunna rida också. Nackdelen är ju att dottern bara är 110 cm lång och tappar det självständiga runtomkring hanteringen..
 
Hoppar in här.

Va å provred en häst igår, och det lutar åt nej.
Väldigt vacker, men outbildad. Körd men aldrig startad, så inte hetsig, men lätt i fram när man bad om mer. Inte utbildad i ridningen, tömkörd en handfull gånger.
Har säkert potential, men man blir ju nervös för hur den kommer reagera om mam sätter krav/press. Har nog fått göra lite för lite och som den vill?
Hade lite som kriterie att jag skulle våga skicka iväg modern själv ut, och de vette fasen..

Till saken hör att jag egentligen inte letar till häst, har en bloding på 17år nu som ska igång igen (blev lång vintervila).
Kommer nog att behöva en till om nått år när stallkompisen flyttar (om jag vill fortsätta ha hästen hemma).
Men..
Har sagt länge att jag skulle ha haft mig nått färdigt. Ehrm, helst en stooor vit irländare. Man kan ju drömma iaf..

Så att dra på sig ett projekt (till nästan, bygga å sätta igång 17åringen tar ju sitt oxå) är ju bara korkat, eller hur? 🙈 Hur vacker kusen än må va.

Fått lite delade råd hemmavid.
Några råd från er som letar/letat/hittat?
 
Hoppar in här.

Va å provred en häst igår, och det lutar åt nej.
Väldigt vacker, men outbildad. Körd men aldrig startad, så inte hetsig, men lätt i fram när man bad om mer. Inte utbildad i ridningen, tömkörd en handfull gånger.
Har säkert potential, men man blir ju nervös för hur den kommer reagera om mam sätter krav/press. Har nog fått göra lite för lite och som den vill?
Hade lite som kriterie att jag skulle våga skicka iväg modern själv ut, och de vette fasen..

Till saken hör att jag egentligen inte letar till häst, har en bloding på 17år nu som ska igång igen (blev lång vintervila).
Kommer nog att behöva en till om nått år när stallkompisen flyttar (om jag vill fortsätta ha hästen hemma).
Men..
Har sagt länge att jag skulle ha haft mig nått färdigt. Ehrm, helst en stooor vit irländare. Man kan ju drömma iaf..

Så att dra på sig ett projekt (till nästan, bygga å sätta igång 17åringen tar ju sitt oxå) är ju bara korkat, eller hur? 🙈 Hur vacker kusen än må va.

Fått lite delade råd hemmavid.
Några råd från er som letar/letat/hittat?
Nej!

Köp aldrig den vackra hästen, är mitt råd 😂.

Såvida du inte är väldigt rik och ska ha hagsmycken.
 
Nej!

Köp aldrig den vackra hästen, är mitt råd 😂.

Såvida du inte är väldigt rik och ska ha hagsmycken.

Tack, ja, är väl så man ska tänka 😂

Man är ju som rädd att det inte kommer att dyka upp nån annna typ lämplig pålle framöver..men det kommer det ju att göra.

Tycker samtidigt som synd om hästen, och säljarn, men är ju inte mitt problem krasst sagt..
 
Tack, ja, är väl så man ska tänka 😂

Man är ju som rädd att det inte kommer att dyka upp nån annna typ lämplig pålle framöver..men det kommer det ju att göra.

Tycker samtidigt som synd om hästen, och säljarn, men är ju inte mitt problem krasst sagt..

Nä alltså jag har gjort det misstaget mer än 1 gång.

Sen tar det minst ett år att skotta sig ur skithögen man satt sig i 😂. Massa pengar/tid på träning av den vackra token så man kan sälja den, för vem orkar med fullt fräs tokerier dagen lång? Inte jag iaf.

Min nya regel för mig själv är att bara köpa hästar som är byggda för och väljer att gå runt i hagen med öronen i höjd med manken. Dom är inte lika flashiga. Men så mycket behagligare...
 
Hoppar in här.

Va å provred en häst igår, och det lutar åt nej.
Väldigt vacker, men outbildad. Körd men aldrig startad, så inte hetsig, men lätt i fram när man bad om mer. Inte utbildad i ridningen, tömkörd en handfull gånger.
Har säkert potential, men man blir ju nervös för hur den kommer reagera om mam sätter krav/press. Har nog fått göra lite för lite och som den vill?
Hade lite som kriterie att jag skulle våga skicka iväg modern själv ut, och de vette fasen..

Till saken hör att jag egentligen inte letar till häst, har en bloding på 17år nu som ska igång igen (blev lång vintervila).
Kommer nog att behöva en till om nått år när stallkompisen flyttar (om jag vill fortsätta ha hästen hemma).
Men..
Har sagt länge att jag skulle ha haft mig nått färdigt. Ehrm, helst en stooor vit irländare. Man kan ju drömma iaf..

Så att dra på sig ett projekt (till nästan, bygga å sätta igång 17åringen tar ju sitt oxå) är ju bara korkat, eller hur? 🙈 Hur vacker kusen än må va.

Fått lite delade råd hemmavid.
Några råd från er som letar/letat/hittat?

Det ligger ute en polsk halvblodsvalack, skimmel, som kallas trevlig gentleman.

Den typen av häst hade jag köpt! Jag som bara hobbyrider. Behöver inget flash, inget sprätt, bara någon trevlig, lugn och snäll, som gillar uteritter och kan ställa upp på lite sitsträning på banan ibland.

(Misstänker överpris pga tänderna dock, men som exempel på trevlig hobbyhäst)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 155
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 517
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp