Vi som letar häst II

Självklart gör var och en som den vill!

Jag tar den risken i just det här fallet. Jag är nog ganska riskbenägen överlag, förutom när det gäller att hoppa höga hinder eller rida nerviga hästar, eller åka skidor snabbt i branta backar (dvs sådant som kan leda till att det gör ont på mig) ;) .

När man står i efterhand med facit i hand är det ju lätt att inse vilka fel man gjort, och det går att gräma sig, men ingen blir ju lyckligare av det! Och förlorade pengar är förlorade pengar (jag anser att så fort man har betalat tex en bil eller något annat som en häst som man vet kommer sjunka i värde och kosta pengar så finns ju inte de pengarna längre och man kan aldrig räkna med att få tillbaka dem). Jag vet inte ens om jag kommer få ut något på försäkringen för halvblodet eftersom det ena fyndet är medfött och det andra tveksamt om det fanns eller inte innan köpet (förmodligen ganska sannolikt att det fanns). Hade jag följt mina instinkter så hade jag röntgat igenom det mesta efter stegringen eller vid första hältan som inträffade 5 mån efter köp, för då hade jag fortfarande haft möjlighet att reklamera eller häva köpet. Gjorde tyvärr inte det bl a pga en del reaktioner jag fick på den idén, synd om säljaren etc. Nu återkom hältan med exakt samma mönster och denna gång röntgades benen med dessa fynd, så jag antar att jag kommer få fingret av försäkringsbolaget. Men jag är extremt glad att jag inte sålde honom för då hade jag nog nu kunnat sitta i en dålig sits med krav på att ersätta dolt fel. Som en parantes, inget av detta visade sig på provridningen.
Har man köpt av företag kan man reklamera upp till tre år.
 
Jag uppskattar när en försäljare talar om att hästen man frågar om kanske inte passar. Har förstås skickat meddelanden på fler hästar under en tid eftersom jag från och till har haft tankar på att köpa en annan häst. Fick svar ifrån en som trodde att just den hästen nog skulle vara lite för nervig på uteritt, baserat på min beskrivning av vad jag var ute efter.
Ja jag tror att de flesta hästägare är väldigt ärliga. Jag hade min ute på annons för ett tag sedan och då ringde en oerfaren person som inte visste skillnaden mellan insutten och inriden. Jag rådgjorde med personen att hen skulle prata med sin tränare och om hens tränare kände att japp, detta klarar hen av så skulle båda komma och titta isf. De ringde aldrig igen, så jag antar att det saknades en hel del erfarenhet.

Så jag är mellan hästar igen. Min är ute på foder till en underbar bekant som letade lite smått när jag la ut annonsen, och än så länge går det jättebra. Roligaste är att vi båda skrattar ordentligt åt personen som satt in henne i skritt. Ingen av oss förstår hur hon har kunnat undgå att trava. Shazin är ju hur pigg som helst och vill inget hellre än att trava! Hon blev faktiskt lite grinig när hon inte fick trava sist berättade fodervärden. Stannade duktigt, inga problem alls på så sätt. Men sen stampade hon argt i marken "Jag vill ju trava :rage:" :rofl: SÅ tydlig med vad hon vill. Men på lagom nivå, precis perfekt om man frågar mig.

Men jag kommer inte vara mellan hästar så länge. Jag råkade... eh, sådär som man gör. Betäcka ett sto. Och när man råkar göra sånt så kan det hända att det råkar bli fler hästar. Jag vet inte riktigt hur det där går till. Men det kommer en liten krabat i början av juni sägs det. Och det är jag som blir uppfödare och ägare på den. Mycket spännande. Använde min backup hingst för seminet i danmark hade veterinärerna gjort fel med så det gick inte att skicka hit tyvärr. Men jag tror mycket på kombon ändå. Kombinationen av just den moderslinjen och hingstlinjen är provad i 3 andra hästar, alla med VÄLDIGT bra resultat. Så nu hoppas vi bara på stoföl.

(Börja aldrig med avel. Det är mer beroendeframkallande än kokain, lovar!).
 
Finns en väldigt fin hoppstammad treåring till salu nu, Kaj bodde med honom först när han flyttade till oss. Hade jag tid och ekonomi för två hade jag slagit till utan tvekan, denna hästen är helt underbar på alla sätt men man får ju vara realistisk ibland. Men tips till er som letar, kan skicka annonsen på PM.
 
Ja jag tror att de flesta hästägare är väldigt ärliga. Jag hade min ute på annons för ett tag sedan och då ringde en oerfaren person som inte visste skillnaden mellan insutten och inriden. Jag rådgjorde med personen att hen skulle prata med sin tränare och om hens tränare kände att japp, detta klarar hen av så skulle båda komma och titta isf. De ringde aldrig igen, så jag antar att det saknades en hel del erfarenhet.

Så jag är mellan hästar igen. Min är ute på foder till en underbar bekant som letade lite smått när jag la ut annonsen, och än så länge går det jättebra. Roligaste är att vi båda skrattar ordentligt åt personen som satt in henne i skritt. Ingen av oss förstår hur hon har kunnat undgå att trava. Shazin är ju hur pigg som helst och vill inget hellre än att trava! Hon blev faktiskt lite grinig när hon inte fick trava sist berättade fodervärden. Stannade duktigt, inga problem alls på så sätt. Men sen stampade hon argt i marken "Jag vill ju trava :rage:" :rofl: SÅ tydlig med vad hon vill. Men på lagom nivå, precis perfekt om man frågar mig.

Men jag kommer inte vara mellan hästar så länge. Jag råkade... eh, sådär som man gör. Betäcka ett sto. Och när man råkar göra sånt så kan det hända att det råkar bli fler hästar. Jag vet inte riktigt hur det där går till. Men det kommer en liten krabat i början av juni sägs det. Och det är jag som blir uppfödare och ägare på den. Mycket spännande. Använde min backup hingst för seminet i danmark hade veterinärerna gjort fel med så det gick inte att skicka hit tyvärr. Men jag tror mycket på kombon ändå. Kombinationen av just den moderslinjen och hingstlinjen är provad i 3 andra hästar, alla med VÄLDIGT bra resultat. Så nu hoppas vi bara på stoföl.

(Börja aldrig med avel. Det är mer beroendeframkallande än kokain, lovar!).
Å nej! Varför läste jag detta nu när jag "råkat" reservera ett sto (väntar ivrigt på resultatet av besiktningen) som dessutom haft föl tidigare?

//fd hunduppfödare (första kullen "råkade" bara bli till)
 
Å nej! Varför läste jag detta nu när jag "råkat" reservera ett sto (väntar ivrigt på resultatet av besiktningen) som dessutom haft föl tidigare?

//fd hunduppfödare (första kullen "råkade" bara bli till)
Aj aj aj. Ja men då vet du vad som väntar. Köpa egen gård, det är lättare med egen gård. Sen hoppsan, 6 hästar i stallet. Det går så fort och är så lätt hänt.
 
Aj aj aj. Ja men då vet du vad som väntar. Köpa egen gård, det är lättare med egen gård. Sen hoppsan, 6 hästar i stallet. Det går så fort och är så lätt hänt.
Som tur är köpte jag inte gård när jag stod och valde mellan egen gård och "bara" ett hus centralt med gångavstånd till affär, skola och busshållplats. Och nu är det definitivt inte läge att sälja och flytta till gård. Tur i oturen att det är dyrt att ha uppstallade hästar;)
 
Nu tycker jag att du ser det på fel sätt. Stallet är givetvis för litet. Det finns en enda lösning - bygga ut. Stallet kan aldrig bli fullt. Så funkar inte stall.
Mitt är ju inte riktigt fullt heller. Jag gör just nu en liten enkel ekvation.

Men det slutar ändå på fullt i stallet. :angel::crazy::idea:

Kanske.

Det beror just nu på försäkringsbolagens välvilja.
 
Var och en blir lycklig på sin tro. Det är givetvis ditt beslut, dina pengar och din riskbenägenhet.

Du har helt rätt i att en provridning inte säger allt.

Vi provade en potentiell ponny förra veckan. Nyligen importerad, vänlig, men inåtvänd.

Provridningen gick bra, men sade inte mer än att hästen har energi och var lätt att manövrera och ännu outbildad.

Nu blir det inte den ponnyn, utan en annan som vi pga avståndet inte provrider.

De filmer och den information vi fått in den ponnyn är mycket mer substans i, än den vi provred vars historia sträckte sig två veckor bakåt i tiden.

Samtidigt känns det pirrigt att, beroende på besiktningen eventuellt ta hem en häst man bara sett på film.

Poängen med mitt inlägg är att massor av människor gör det du gör, tar risker.

Men själv, hade jag, om möjlighet getts, provat att rida hästen. Men det är jag det.
När jag tog hem fullblodet hade jag sett en huvudbild på en brun häst. Inget mer 😂 sen kom den med lastbil en kväll. Visste inte alls vad som skulle lastas ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 236
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 292
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 556
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 112
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp