Vi som letar häst II

Kort snutt. Jag har inte ridit ordentligt på över ett år och det märktes om vi säger så 🙈 Och ponny var som sagt inte särskilt motiverad att slösa energi på att springa runt i ett ridhus. Kändes lättare än det det ut, fick ju driva rejält men ändå inte tung känsla i handen och ändå väldigt mjuk i kroppen. Ute i skogen travade den på för egen motor, ingen räser men höll marschfart utan underhållsdrivning. Och jag vill dels inte ha en räser (dock vill jag ha egen motor!), men absolut ingen som går i verksamhet och är en räser då. Då blir det sannolikt helt galet energiskt som spoiled privathäst

Skulle vilja sett den mindre markbunden, men sålänge det inte beror på underliggande problem så brukar det gå att stärka. Så förhoppningsvis och sannolikt så blir den både piggare och ärtigare med miljöombyte osv. Och tappa lite vikt, den är lite för trind.

Men fasligt snäll, och det är faktiskt så att snäll och trygg är viktigast 💙Även om jag fortfarande tittar efter samma energi och gångarter som den tidigare Alex ville ha 🙈

https://www.instagram.com/reel/DJ1-Ue9No3l/?igsh=MWY5bDVpM2puZnQ2dA==
Trevlig modell! Tror säkert att den kan bli fin. :)

Jag tror han blir helt perfekt.

Min älskade arabvalack jag hade som yngre låter precis som ”din”. Red du för mycket i ridhuset hade du ingen häst att rida. Han gillade variation. Vi red mycket ut i skogen. Under perioder när det var blankis och skitväder ute så varierade vi mycket med bommar och koner. Gjorde roliga banor så att han fick tänka.

Jag red ytterst sällan två dagar i rad i ridhuset. Nu pratar vi nordligaste Norrland och de absolut flesta dagar gick det att rida ut.

Han hade inte mycket till egen motor, men det gick absolut inte att driva han för mycket med skänkeln, då ”sa han upp sig”. Han gjorde absolut ingenting dumt, han gjorde liksom ingenting.

Men när man väl hittade hans knappar, när man red max 2-3 dagar i veckan i ridhuset, ja då var han skitkul att rida och gick fint framåt.

Den dag (om den dagen kommer) och jag köper häst igen är det precis en sådan som ”din” jag behöver. En snäll, markbunden ponny som är skön och sitta på och som inte hittar på några dumheter.

Men visst drömmer jag om den eldiga araben med sprak under fötterna och som galloperar jättefort … men, den tiden är förbi.

Ska du besikta på klinik, eller hemma i stallet?
På klinik, med "min" trusted veterinär. Som för övrigt ridskolan använder med för all del

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 895
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 544
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka