En liten fråga här.
Ni som har vana av unghäst?
Hur mycket skiljer det sig ifrån en vuxen och färdig häst och hur mycket kunskap bör man ha?
Jag funderar på en unghäst eller föl nästa gång,då jag gärna skulle vilja forma min häst själv men är lite kluven angående om det skulle fungera rent praktiskt.
Det är en ponnyras i mitt fall.
Lite sen på bollen, men antar du inte hunnit köpa häst än...
Angående att "forma sin häst" så kan man inte räkna med att lyckas med det så som man vill med iaf de 5-10 första unghästarna man har (med mindre man har en fantastisk talang och förmåga vad gäller att läsa och träna hästar). Utan man gör fel, massor med fel, i början, och kommer högst sannolikt få en sämre utbildat och uppfostrad häst om man gör jobbet själv, än om man köper en "färdig" häst (från erfarna hästmänniskor).
Ett föl bör dessutom växa upp med andra föl, och de flesta ridcenter/stall är inte anpassade för föl och unghästar (till exempel så behöver föl/åringar ligga ner och vila under dagen så både hagen och flocken måste vara utformat med tanke på det, och när man ska rida in måste det finnas trygga ridvägar nära till hands), det är något många inte tänker tillräckligt mycket på innan de köper föl. Så om man köper föl/unghäst är mitt bästa råd att stalla upp hästen eller ponnyn på ett stuteri eller anlägning inriktad på unghästar, där det även finns kompetans som man kan utnyttja/anlita vid behov (för behovet kommer uppstå, titt som tätt).
Kort sagt, om det färdiga resultatet är viktigt, så köp inte en unghäst med mindre du redan har erfarenhet av utbildning. Köp en häst från en ägare/utbildare som delar dina tankar om hur en bra häst ska vara, istället. Men om du ser på själva processen och det att lära sig om unghästar som målet med just den här hästen (och evt de 3-4 påföljande unghästarna), så är det ingenting i vägen för att köpa föl eller unghäst - se bara till så du har BRA hjälp och uppföljning nära till hands genom hela processen.
(mvh inne på min 7. egna unghäst och jobbat med unghästar på flera olika stall - det är f.ö. svårare med ens egna hästar för där finns alltid känslor inblandade som strular till ens bedömningsförmåga..

)