Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Det enda jag och Erik har gemensamt är väl att bägge två har anknytning till Danmark ;).

Läser just nu kyrko- och missionsstudier b (i alla fall i 2 veckor till innan vi byter till vårtermin). Den 11 ska jag in med 1 PM om ett studiebesök, 1 PM där jag ska jämföra två avhandlingar och 1 c-uppsats-skiss... Jag är inte klar med något :cry:

Till våren ska jag för första gången prova mig på att läsa två kurser samtidigt. Då blir det pedagogik med inriktning på vuxna och arbetsliv B samt hemliga sällskap, sekter och esoteriska rörelser (50%).

Och nej, jag har ingen aning om vad jag vill göra med mitt liv just nu :bow:

Den andra kursen lät ju ungefär hur intressant som helst! :eek: :)

*knapp*

På tisdag kommer en av mina bästa vänner hit till USA med sin sambo för lite semester. Innan det måste jag ha skrivit en kortare rapport (max 5 sidor) och kolla igenom att alla andra inlämningar som ska in är skrivna (vilket jag är tämligen säker på att de är). Dessutom försvinner minst en heldag innan dess också. Så VARFÖR är det så svårt att komma igång?

Jag har det mesta av förarbetet färdigt, måste bara sätta mig och skriva ner och sedan komplettera med ytterligare källor, som jag också redan har. Det är ett relativt intressant ämne (separationsångest hos hund). Men nej, just nu känns det tråkigast i hela världen.

*knapp*

tjihoo jag har kommit igång lite idag!! fast har bara sovit från 3.30-6.45 så jag börjar vara lite pömsig nu. Tog en lunchpromenad med vovve och det behövdes!
Dock så har jag bara kommit igång med det jag inte tänkte komma igång med nu. Kanske var lika bra för jag upptäckte precis att en sak jag trodde vi bara skulle gå igenom på nästa föreläsning, den ska mailas till läraren imorgon. Så måste väl försöka göra den idag då.
Sen blir man lite irri. Vi ska lämna in en sak, via en webplattform (det är typ distans) men det går inte att ladda upp någon fil där man ska lämna in skiten. Gah. Blir sur, det borde ju läraren ta och fixa tycker man! Han är inte så bra, om man säger så. Väldigt..jaaa.. "militärisk" eller hur man nu ska uttrycka det. Suck! Gillar mer den andra läraren vi har i det andra ämnet. Han är trevlig och hjälpsam och förstående. :bow:

Skickade just in första delen på vår hemtenta! Nästa dels görs imorn. Kändes bra men varför blir man alltid så nervös just när den ska in? :p Tycker jag svarat bra och efter bästa förmåga, och tror det gått rätt bra.

Just nu längtar jag såååå mycket tillbaka till min biologiska avdelning! Det har varit berikande att vara på en samhällsvetenskaplig kurs men jag saknar våra labsalar, knäppa lärare och deras underbara engagemang i sina ämnen :love: Snart snart snart får jag börja på min c-uppsats om kraftverkspassager för fisk och inleder detta med att besöka konferensen Ål2013. :D Längtar!

KL
Det är rätt lugnt här. Jag har gjort de två stora uppgifterna som skulle göras under ledigheten, så nu har jag bara en kommentar och en föredragning att förbereda. Det behöver jag inte ens göra idag :D

KL

Sitter och nöter in homo habilis, homo erectus och homo sapien. Har bett en kompis ringa mig när jag somnat för att fråga ut mig :p

Och så ringer mormor tiiiidigt i morgon bitti och frågar ut mig om Mesopotamien :angel:

Det har SKA in i huvudet! :D

Åh, det hade vi föreläsning(ar) om på första momentet! Intressant. :) Vad exakt skall nötas in angående människoarterna?

*kl*

Idag hade vi sista obligatoriska momentet innan tentan. Gick himla bra, fick till och med beröm av vår ganska svårflirtade universitetslektor. Kändes gött! :D

Nu är det två föreläsningar och två seminarier kvar till tentan om två veckor. Nu är jag fan taggad!!

Homo habilis - Den händige människan, uppstod 2,5 milj år sen i Afrika. Kom på att man kunde använda redskap till olika arbetsuppgifter. Hade större hjärna än förmänniskorna.

Homo Erectus - Den upprätta människan, 1,8 milj år sedan i Europa och Asien. Fanns dock förmänniskor som var upprätta. Framgångsrika om man räknar i överlevnadstid.

Homo Sapiens - Den kloka människan, Sydafrika för 130 000 år sedan. Vandrade sedan ut i hela världen. Vi lever i Kvartärstiden, vilket också Homo Erectus gjorde i slutet av sin tid. Storjägare, jagade mammut och grejer på tundrorna nedanför isen. Tidigaste fyndet i Mölleröd i Skåne för 14000 år sedan, renjägare som var där på somrarna.

Bandsamhällen. Ganska jämställt. Arbetsuppgifter; kvinnorna samlade växter, nötter och bär. Männen jagade och fiskade. De äldres råd - äldre kvinnor och män som bestämde. Fanns en ledare som var överhuvud. Jordbruksrevolutionen, man gick från samlare till bönder. Man blev bofasta efter sista istiden då det bidrog till "välfyllda skafferier" av växtlighet och djur, man behövde därför inte flytta runt. Man lärde sig så och odla och hade tamboskap. Domesticerade växter och djur (Hirs och ris i Kina för 10.000 år sedan, majs i centralamerika för 7000 år sedan). Svin, får och getter domesticerades för 10.000 år sedan i "Den bördiga halvmånen". Uroxen domesticerades för 8000 år sedan. Hästen för 6000 år sedan (I Ukraina).

... Antecknar lite här också. Antecknar överallt :p Detta är väl en sammanfattning av vad jag kan i huvudet ur första kapitlet. Bara 8 kapitel kvar att lära mig :D

KL

Idag skulle gruppen träffas första gången för att påbörja grupparbetet som ska vara färdigt och redovisas den 10/1. 6 av 7 hade med sig fel saker och läst på till fel uppgift :D

Hoppas på en något mer produktiv dag imorgon...

KL

Har läst igenom varenda sida som jag ska kunna... Det tog två timmar :cry:
Och det gick in genom ena örat och ut genom andra :cool:

Kan i alla fall konstatera att medeltiden, grekland och rom är dötrist... Men industrialismen är rätt spännande :D

Funderar på om en bra idé är att läsa upp allt det jag ska lära mig och spela in med telefonen, och sedan lyssna på?

Jag har tenta på tisdag och munta på fredag! Tror muntan är det svårare av momenten så det känns skönt att jag kan repetera lite till till den :). Började plugga igår och tentan är på 15 p så jag hyser inga jätteförhoppningar om success :p, brukar i vanliga fall räkna med att man kan trycka in ungefär 1 hp/dag på "extenderad heltid" om man inte har så mycket förkunskaper, men ska försöka mata så mycket jag kan! Ämnet, patologi (sjukdomslära) är rätt kul iaf! Får kanske köra på taktiken "lära mig 50% av de muntaämnen som förra klassen hade" eller något i den stilen och hoppas att jag får en sådan fråga... Kommer ändå inte att klara tentan med den högst begränsade kunskapsmängd jag har i mig.

Senast ändrad:

Funderar på om en bra idé är att läsa upp allt det jag ska lära mig och spela in med telefonen, och sedan lyssna på?

Det gjorde en klasskompis till mig till en tenta och hon sa att det funkade asbra men att hon tröttnade lite på att höra sin egen röst ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka