Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Ja, jag håller med om att sju personer är för mycket för att alla ska bli delaktiga i en skriftlig uppgift! Det är ju inte mer än ett par-tre stycken som kan sitta och skriva typ... Frustrerande tycker jag...

Har fortfarande inte fått något besked om hur det gått för mig på uppgiften jag lämnade in den åttonde :( Vill gärna veta om jag tolkar frågorna rätt osv :(
Nästa ska vara klar den tjugotredje och jag har bara gjort knappt en tredjedel :(

Skönt att du har lite mer tid. :)

kl

Angående studieteknik så filar jag fortfarande på min :p Även om jag tycker statistik, matte och sånt är jobbigt så är det pluggandet mycket mer greppbart på något vis, det finns tal att lösa och facit till uppgifterna. Att plugga in "text och information" är mycket jobbigare. Det blir väldigt tydligt just nu när jag läser statistik samtidigt som jag läser mikrobiologi. Jag lär mig genom att skriva, därför försöker jag ofta skriva sammanfattningar. Det brukar väl funka hyfsat men jag skulle jättegärna utveckla min studieteknik! :)

Vilken bra fråga! Och nyttig, alltid bra att se hur andra gör :)

Jag lär mig bra genom att renskriva anteckningar kvällen efter föreläsning och direkt läsa om vad vi gått igenom i kurslitteraturen och eventuellt komplettera anteckningarna.

Diskutera med klasskompisar funkar också riktigt bra. Alltid något nån annan förstår som jag inte greppat och vice versa.

Har klasskompisar som brukar skriva frågor till sig själva efter varje del, funderar på att börja med det jag också.

*kl*

Min studieteknik består av några olika delar:

* Går på alla föreläsningar och antecknar mycket.
* Läser föreläsningsmaterial och innan föreläsningen.
* Läser relevanta kapitel i boken innan föreläsningen. Två skäl till det: 1) jag slipper sitta och bombas med nya saker i 1,5-6 timmar och 2) det gör att jag måste ligga steget före och läsa litteraturen i god tid så det inte blir panik i ett senare skede.
* Litteraturen (även rättsfall och annat som tillkommer) läser jag i regel mer än en gång. Första gången gör jag markeringar, kollar lagrum och rättsfall. Andra gången är det i regel i fördjupande syfte, t.ex. när jag ska lösa en uppgift eller något på en föreläsning kändes oklart.
* Går på alla seminarier och antecknar mycket.
* Gör alla seminarieövningar innan seminariet.
* Träffar mina bästa studiekamrater och går igenom allt (föreläsningar, seminarier, övningar, rättsfall, saker vi inte begriper från litteraturen) inför tentamen. T.ex. inför 15 poängstentan i våras satt vi säkert 5-6 heldagar och stötte och blötte.
* Nämnda studiekamrater och jag korrläser alltid varandras PM och rättsfallskoncentrat (flera gånger, dessutom).

Jag har säkerligen inte den mest tidseffektiva studietekniken, men hittills har det funkat väldigt bra för mig. :)

Det är ändå ofta bra att vara där.. Om inte annat så kanske du känner igen något när du sen läser boken, och då fattar man ofta mycket lättare :)
Vi har våra föreläsningar inspelade, så jag sitter hemma och ser dom. Sen har vi typ lektioner en gång i veckan med vår lärare och han tycker inte heller att föreläsningarna är bra. Känns ju tryggt inför tentan, suck..

Åh just nu känns det tungt.

Utbildningen sköts dåligt, jag skulle helst se att vår ansvarige fick sparken eller något.. Nåväl, det är massor att göra givetvis, men när man inte får info i tid, eller ens öht så blir det snudd på för mycket...

*depp*

Ja att läsa och sen skriva ner är ju verkligen inte spec tidseffektivt :meh:
önskar jag kunde vara sån som kom ihåg allt från föreläsningar, men det är väldigt lite som fastnar då tyvärr.

Ibland känns det som att jag nästan skulle kunna plugga det mesta helt utan föreläsningarna och det skulle gå ungefär lika bra. Det enda jag känt jag inte skulle klarat var nog matten. Men skulle inte klara av att bara plugga själv, skulle kännas så osocialt tror jag.

Har faktiskt provat nu att läst och strukit under och sen läst igen och gjort en mind map, kanske kan fungera :)

kl

Wohoo, har till slut jobbat ikapp med statistiken så nu är jag helt i fas inför sista perioden som börjar imorgon :)

...sen att jag har hur mycket jobb som helst kvar med mikrobiologin tänker vi inte på... :meh:

Det där att läsa igenom innan vad som ska vara på föreläsning tkr jag oxå är bra :) men svårt att hinna med! Försökte göra det på en mattekurs förut, kändes som jag hängde med mkt bättre på föreläsningarna då :)

*KL*

Hur mkt tid lägger ni ner ungefär varje dag ungefär, med schemalagd tid och självstudier ?

Jag har oftast väldigt bra disciplin att sätta mej och plugga, tror ofta jag lägger mellan 8-10 /dag, inkluderat schemalagd tid, på att plugga. Men min hjärna orkar inte riktigt ta in så mkt ny info, så jag fastnar lätt i att jag måste plugga bara för pluggandets skull, inte för att jag direkt lär mej något.

Så jag fastnar lätt i att det känns som att jag pluggar och pluggar, men lär mej inget direkt, och då känner jag ju att jag borde plugga mer för att tentan närmar sej. Är därför jag känner att jag skulle behöva komma på ett mer effektivt sätt att plugga :)

Vi har inte så mycket schemalagd tid, i regel är det 1-2 föreläsningar samt 1-2 seminarier per vecka. Jag lägger ca 35-40 timmar per vecka på mina studier oavsett om det är en vanlig vecka eller sista veckan innan tentan.

KL

Hello gang!
Jag har inte varit med förut så jag kan köra en kort presentation:
Jag läser andra terminen på Grundlärarprog åk 4-6. Jag läser på campus med utbildningen går också på distans, så vi har bara seminarier med obligatorisk närvaro (alltså vi som läser på campus, de andra har sina seminarier över nätet). Föreläsningarna kan man gå på men man kan också se den livestreamat eller inspelat. Just nu läser vi matematik med inriktning på geometri och didaktik.

Och jag har ångest.
Jag skaffade nämligen hund för en vecka sen..! Som jag så klart är fullständigt nerkärad i. Vilket gör att pluggandet har hamnat på typ prio-plats 18.. Och det är ingen lätt kurs vi läser, det är verkligen 40h/v, speciellt för mig som inte är något mattesnille direkt. Vi har redan läst en kurs i matte i höst (7,5hp) och det gick bra, men jag hade full fokus då. Och min hund är inte ensamtränad (även fast hon är över 1 år..!) så jag vågar inte lämna henne i två timmar helt plötsligt för att gå på föreläsning. Jag har visserligen en lägenhetskamrat, en pojkvän och en kompis som kan oftast kan passa hunden, men det blir ändå ett orosmoment och jag vill ju inte utnyttja dem.

Det känns absolut inte som ett misstag att ha skaffat hund och jag inser att detta är en övergångsperiod. Men det knyter sig i min hjärna när jag tänker på det. Så jag var tvungen att få ut det. Här. :P

Jag har en ganska effektiv studieteknik, men jag tror mycket har att göra med att jag har bra minne.. (är det en accepterad version av "läshuvud"?) Egentligen tror jag att jag är en sån som har typiskt "lätt för sig". Jag kan "lyssna med pennan i hand", alltså, jag kan anteckna samtidigt som jag lyssnar och förstår vad föreläsaren säger. Mycket har nog också med att gör att jag brinner för att bli lärare, så jag suger i mig allt.
Men om vi ska försöka spalta upp en studieteknik för läsning av litteratur och skrivning av inlämingsuppgifter/rapporter/hemtentamen, osv (vilket utgör 90% av utbildningen).

(Vi bortser från de facto att jag är hutlöst lat och fokuserar på när jag väl får tummen hur häcken och gör det jag ska.)

- Jag tycker inte om när det händer för mycket omkring mig som kan pocka på min uppmärksamhet. Därför har jag alltid musik i öronen. Det kan även tolkas som att jag är typiskt auditiv och/eller jobbar bäst när jag aktiverar många sinnen.
- Jag är också typiskt taktik och vill röra på mig samtidigt som jag pluggar. Detta innebär oftast att jag vill tugga på något. (Helst godis.. hehe.)
- KAFFE.
- Jag måste vara varm om fötterna! Jag kan inte koncentrera mig om jag är kall om fötterna. Sköna, mysiga kläder öht är viktigt. Dock får rummet gärna vara ganska svalt.
- När jag har tillgång till internet (dvs alltid) så har jag tendenser att "råka" göra annat än det jag ska. Jag har kommit på att jag får ge mig själv tidsbestämda raster. Om jag skriver/läser i 20 minuter, då får jag ta 10 minuter ångestfri rast. Längden på arbetspassen/rasterna kan variera. Jag resonerar så att 20 minuter effektivt plugg med 10 minuter rast är bättre än 30 minuters "jag borde plugga men har fastnat i youtube-ångest".

Optimalt vore om jag kunde sitta i ett kalt, kvadratiskt rum utan saker på väggarna där jag inte har tillgång till internet (förutom spotify) med massor av saker att tugga på (som man inte blir mätt av) och en kopp kaffe som aldrig tar slut eller svalnar.

- Jag är också typiskt taktik och vill röra på mig samtidigt som jag pluggar. Detta innebär oftast att jag vill tugga på något. (Helst godis.. hehe.)

Det där känner jag igen! :D Jag sitter och rör på mig ständigt, studsar med ena benet, vill ständigt ha något att äta på. Häller i mig mängder med te (substitut för kaffe).

Tycker dock det är skitsvårt att hitta lämpliga snacks. De ska ju gärna vara i evigheter och varken bidra till mättnadskänsla eller fetma :p Något supertips?

Morotsslantar!! No joke! Jag brukar (dvs, det har hänt två gånger) ha med en burk med skivade morötter och smaska på. Räcker länge och man kan tugga med gott samvete och man blir inte så mätt. Dock får man ont i käkarna efter en hel burk.. Man kanske kan blanda med andra lite mjukare grönsaker, och frukter om man tycker det är okej med allt fruktsocker.

Ju mindre bitar, desto fler gånger kan man föra handen till munnen! :idea:

OT till cherie: TITTA!!! (jag vill gosa sönder henne!)
Alice aka Anledningen till att jag inte sköter mina studier.

Senast ändrad:

Ååhhh jättefin!! Såg henne i bildtråden på hundforumet också :D Men alltså är hon en urfälld Collie? Eller kanske bara ung, de pälsar kanske på sig senare? Supersöt i vilket fall :love: Skulle inte heller skött mina studier, förhoppningsvis lyckas jag tajma ev valp till sommarlovet ;)

Hon är 50/50 Mini australian shepherd och Shetland sheepdog. Hon har precis fyllt 1 år. Jag vet inte riktigt om hon kommer sätta mer päls.. Jag hoppas nästan det, för nu är hon en fryslort!

Jag jobbade hela sommaren så det kändes som att nu var lika god tid som någon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka