Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Nu har jag debuterat med lilla hoppetossan 🤪 Hon hade missförstått helt, hoppklass betyder INTE hoppa på matte så mycket som möjligt 😖 Men hon satt iaf fint i starten 🤣 Får nog träna ett tag till...
Jag råkade också anmäla mig till officiell klass till nu på onsdag 🙈 Vi har precis börjat om med slalominlärning, så åker för inmätning och miljöträning :)
 
Det går framåt med träningen. Men vovven är svårmotiverad och att få honom att jobba utan att man håller godis synligt i handen känns som en omöjlighet... Hur gör man? Rätt som det är så drar han iväg på andra hållet och springer vippan på egen hand eller stannar och snusar i nått hörn.
 
Det går framåt med träningen. Men vovven är svårmotiverad och att få honom att jobba utan att man håller godis synligt i handen känns som en omöjlighet... Hur gör man? Rätt som det är så drar han iväg på andra hållet och springer vippan på egen hand eller stannar och snusar i nått hörn.
Extern belöning! Alltså utlagd belöning - antingen godis i en skål (alt. godismaskin) eller kastad leksak om han gillar leksaker.
 
Extern belöning! Alltså utlagd belöning - antingen godis i en skål (alt. godismaskin) eller kastad leksak om han gillar leksaker.
Extern belöning använder vi rätt mycket och det funkar väldigt bra.
Tänkte mer på "inte ha godis/leksak synlig under tävling" och hur man kan träna för att det ska fungera.
 
Extern belöning använder vi rätt mycket och det funkar väldigt bra.
Tänkte mer på "inte ha godis/leksak synlig under tävling" och hur man kan träna för att det ska fungera.
Smeta in nått som luktar gott på händerna innan du går mot start, så gjorde jag när jag tävlade rallylydnad i början när min Tage var tråkig tonåring :D Så länge det inte syns så... men hunden kan ju känna lukten av det ändå ;)

Annars kan man försöka träna in att du HAR belöning som kan komma fram NÄR SOM HELST, men hunden vet aldrig när. Alltså träna utan synlig belöning och party-belöna 🥳:bump:🎉 vid random tillfällen när hunden minst anar det.
 
Det går framåt med träningen. Men vovven är svårmotiverad och att få honom att jobba utan att man håller godis synligt i handen känns som en omöjlighet... Hur gör man? Rätt som det är så drar han iväg på andra hållet och springer vippan på egen hand eller stannar och snusar i nått hörn.
Skulle säga mycket bättre belöning med matte/husse.. Har haft en likadan och efter mycket bus/kamp/godis och tjoho så är det äntligen hos matte det roliga händer! Det har tagit ett tag att belöna upp sig själv med en självständig hund som gärna drar sitt eget race men med korta belöningar och lek nästan varje rastrunda och lite hemma både med och utan leksak och godis så har jag äntligen en hund som fokuserar på mig.
Korta pass och sluta innan hunden börjar sniffa, hitta annat. Innan jag hade detta var lösningen att binda hunden en bit bort eller låta nån annan hålla i och så bara springa och ta henne och direkt in på tävlingsbanorna och hoppas på att fokuset räcker banan runt 😝.
 
Jag spontan anmälde mig till coachgrupp i agility, jag som mest står och tittar på 🙈.
Hade helst gått med Nano men då hon lyckades bli halt ett par ggr förra vintern på träning så törs jag inte, misstänker att det kan vara för bra grepp i underlaget för henne. Försökte först anmäla oss i en annan hall med konstgräs men det var fullbokat i coachgrupperna.
Det blev att jag snodde husses Nike men det var okej 😁. Vi körde första passet i torsdags och det fanns två banor att välja på och efter att ha banvandrat den lätta så kom jag fram till att den var för lätt och hann typ gå den svårare banan en och en halv gång.. Jag var ju naturligtvis den enda som valde den svårare banan 🙄. Nike var superduktig det var jag som hade svårt att komma ihåg banan men det var därför jag valde den för att utmana mig själv. Inför nästa pass ska jag studera banakissen innan så jag börjar banvandra den bana jag tycker passar bäst på en gång.
Lite lyxigt att komma med en färdig klass 3 hund när man själv knappt tar sig runt en blåbärsbana 😊. Den lilla klass 3 hunden ser inte mycket ut för världen men hon är stabil och det ska bli spännande att se hur det går för dem nu när de ska starta om ett par veckor. Nike är inte supersnabb men inte långsam heller, hon är riktigt bra på kontaktfälten, är stark i slalomet och river typ aldrig och det kommer man ju en bit på. Distanshandling är väl en svaghet men husse gillar ju att springa så han tycker inte att det är ett problem.

20210826_164126.jpg
 
Vi tävlade klass 2 hopp i Piteå i går och lyckades ta tredje pinnen så nu är vi (jag och Ultima) färdiga för klass 3 helt :love:
Nu börjar kampen om SMpinnar för första gången för mig och det skulle vara så roligt att få köra SM nästan på hemmaplan nästa år då det bara är 20 mil till Piteå :)

Här är vårat vinstlopp med pinne :)
 
Vi tävlade klass 2 hopp i Piteå i går och lyckades ta tredje pinnen så nu är vi (jag och Ultima) färdiga för klass 3 helt :love:
Nu börjar kampen om SMpinnar för första gången för mig och det skulle vara så roligt att få köra SM nästan på hemmaplan nästa år då det bara är 20 mil till Piteå :)

Här är vårat vinstlopp med pinne :)
Grattis! 👏🏻👏🏻👏🏻 Vi lär tyvärr inte ses i Piteå, med skadad hund och justerad förare blir det ingen pinnjakt här 🙁 och vi har 133 mil dit 🙈
 
I morgon är det blåbärshoppning 😊 Har tränat mycket på ”fram” men fortfarande springer lilla trollet mest mot/på/efter mig 🤷‍♀️ Vi miljötränar iaf😜 Slalomen funkar bra, men behöver träna på att få det självständigare 😊 Vippen kämpar vi på med🙄
 
På coachgrupp med Nike idag, velade lite men valde den svårare banan då jag behöver utmana mig själv. Nike var supertaggad idag och jag fick ju springa för glatta livet men vi kom faktiskt runt banan en gång nollat. Körde annars sekvenser av den. Det svåra för mig är ju när det blir långa sträckor av springande då jag är långsam och har svårt att komma ihåg vad jag ska göra när det går fort.
En tjej i gruppen sa att hon sett min make springa med Nike och han får det att så så lätt, flytit och lugnt ut och att hon har det som målbild i träningen. Kan ju säga att det värmde i hjärtat att höra ❤.

Så himla kul, har inte heller kännt av knäna då jag har ett par tunna lädertossor som glider såpass på mattan att det inte blir för mycket friktion.

20210909_162145.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp