Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Coachgrupp idag men Nike gjorde illa tassen i fredags så jag får byta hund :crazy:. Hade helst kört Nano men hon verkar inte fungera med mattingen i hallen så jag törs inte, Tay är för ung så det blir Nessie som får hoppa in fast hon löper (inga problem så men hon får väl springa i tikskydd vilket hon knappt haft på sig nånsin innan). Dessutom är det länge sen jag körde agility med Nessie, hon har varit så mycket hos min syster senaste tiden 😝. Farten kommer ju iallafall inte vara några problem då henne brukar jag kunna skicka lite mer än Nike + att hon stegar innan hinder och är betydligt långsammare. Kanske lika bra för med tanke på bankonstruktören så blir det nog inte att välja på lätt eller lite svårare bana utan svår eller ännu svårare 🤣..
 
Nästa del i vår Blåbärscup idag, får se om vi kan få lite färre hopp på mig 🤷‍♀️ På träning går det riktigt bra, men det är ju en annan situation på tävling, även om det bara är blåbär. Vi skulle varit utomhus, men här är storm och regn, så arrangören har valt att flytta till en inomhushall, skönt. Återkommer med (hopp)resultat 😅
 
Jag var på coachgrupp med Nessie i torsdags som sagt, lyckades ta mig till hinder 17 av 21 på den svårare banan innan jag tappade bort mig första rundan 😝. Sen fick jag springa banan två ggr till och kom runt bra, Nessie var jätteduktig och vi fick till ett parti med bra distanshandling.
Har anmält mig till en till coachgrupp i en hall med konstgräs där jag tänkte köra Nano, det blir spännande!
 
Vad kul det är att träna 🤩 Idag var det knixigt, wraps och dolda tunnelingångar och diskriminering och annat, men det passar mig och lilla studsbollen, för då är det inte så mycket spring så hon hinner att studsa 🤣 På lördag är det blåbärshopp igen ✊🏼
 
Jag var iväg och tävlade Nessie och Nano förra veckan på kvällstävling. Lyckades diska mig med Nessie då vi startade innan domarsignal 😂 men det gjorde inget då hon rev hinder och smet ur slalom.. Nano och jag gjorde en jättefin runda med fina kontaktfält, där blev det disk för att jag sprang fel bana tydligen 😅. Jätte jättenöjd med Nano!
Hopploppet körde Nessie också plockepinn i och rev typ tre hinder, mig spelar det ingen roll då hon mest får köra för skojs skull. Nano och jag kom runt hopploppet utan problem och hamnade utanför pinnplats då vi inte är så snabba (läs: jag är långsam). Allt som allt rätt nöjd!

Tay och husse har börjat en hinderinlärnings kurs i tisdags, han blir 11 månader snart. Husse är väldigt nöjd med honom än så länge.

Tay, Nike & Nano
20211005_075918.jpg


Idag ska jag och Nike på coachgrupp igen!
 
Idag tog Nike och husse sin första SM pinne I agility loppet :banana:.

Nike har aldrig sprungit så bra på tävling tidigare son hon gjorde idag, verkligen jättefint! I hopploppet drog husse henne ur slalomet lite tidigt och valde sen att diska sig då de tog ett hinder innan de tog om slalomer. Hon sprang jättefint även i detta lopp så det var lite synd.

Även jag och Nano körde ett lopp men jag vet inte vem som var mest ofokuserad av oss så det blev ömsom vin ömsom vatten.. vissa delar var jag jättenöjd med och vissa delar var kassa rent ut sagt. Strök oss i nästa lopp och åkte hem istället då jag dessutom fick ont i knät 😔.

20211016_162917.jpg
 
Min lilla skrutt Hasta har påbörjat sin träning mot agilityhund. Nu är hon 4 månader och har sprungit genom korta tunnlar en hel del, påbörjat lite långa böjda tunnlar, kampat och följt handen mm. igår fick hon springa mellan hinderstöd för andra gången.

Ultima och Maze fick köra en smallspace Birgittabana men bara Ultima hamnade på film..
 
Nike ska på coachgrupp ikväll med husse, eftersom de ska tävla i helgen tyckte jag att husse kan köra henne på sista tillfället. Hitills har husse och Nike fått ihop 3 SM pinnar i agility, senast med vinst och cert också. Få se om de kan börja få in nån hoppinnne också så småningom..
 
Lilla loppan tog sin första SM hoppinne med husse idag :banana:.

Enligt uppgift sprang hon även bra på agilitybanorna men tog en tunnel som hon inte skulle ta i första loppet och i andra loppet fick husse black out efter 15 hinder och hade totalt glömt banan 😂. Lite skönt att även solen har sina fläckar för han brukar kunna strosa runt en bana en eller två ggr och sen inte ha låt problem alls att komma ihåg den medans jag lyckas glömma vart jag ska även på de enklaste banor..


Nike:

20211202_095918.jpg


Hittills 3 agilitypinnar och en hoppinne på fem tävlingar sen hon flyttade upp I klass 3 😁.
 
Lille Terrorn är en sån jäkla rolig hund att springa med!
Det blev väldigt tydligt på kvällens pass att vi behöver träna mer med extern belöning eftersom han har ett fantastiskt fokus på mig. Lite väl bra. Eftersom självständighet och att jobba bort från mig var något vi hade svårt att komma till rätta med med Skrället kommer jag vilja lägga grunder för det med junior redan nu. Lite surt att de två närmast hallarna är på 4 respektive 13 mils avstånd enkel väg bara.
Idag var andra passet med bom mellan hinderstöden. Jag kan tycka att han tog lite väl mycket luft va? :D
MOV_1546_exported_9920~2.jpg
 
Lille Terrorn är en sån jäkla rolig hund att springa med!
Det blev väldigt tydligt på kvällens pass att vi behöver träna mer med extern belöning eftersom han har ett fantastiskt fokus på mig. Lite väl bra. Eftersom självständighet och att jobba bort från mig var något vi hade svårt att komma till rätta med med Skrället kommer jag vilja lägga grunder för det med junior redan nu. Lite surt att de två närmast hallarna är på 4 respektive 13 mils avstånd enkel väg bara.
Idag var andra passet med bom mellan hinderstöden. Jag kan tycka att han tog lite väl mycket luft va? :DVisa bifogad fil 84910
Det kan du ju enkelt träna hemma i vardagsrummet eller på nån gräsplätt utan hinder - inomhus får man ju jobba i lite långsammare tempo bara men principen blir ju den samma :)
 
Det kan du ju enkelt träna hemma i vardagsrummet eller på nån gräsplätt utan hinder - inomhus får man ju jobba i lite långsammare tempo bara men principen blir ju den samma :)
Det är just att jobba i fart på större ytor när jag själv är i rörelse jag skulle vilja göra, i långsammare tempo på en begränsad yta är det inga större problem. Men får ändå jobba lite på det, uppenbarligen är det ju inte så befäst ännu.

Nä alltså, hade gräsplättar funnits att tillgå hade jag inte sett så stort behov av hall alls, men det får vi vänta till april/maj på :D Skulle bla vilja träna cirkel med skick på utlagd leksak men det är för mycket snö och skare utomhus just nu.
 
Det är just att jobba i fart på större ytor när jag själv är i rörelse jag skulle vilja göra, i långsammare tempo på en begränsad yta är det inga större problem. Men får ändå jobba lite på det, uppenbarligen är det ju inte så befäst ännu.

Nä alltså, hade gräsplättar funnits att tillgå hade jag inte sett så stort behov av hall alls, men det får vi vänta till april/maj på :D Skulle bla vilja träna cirkel med skick på utlagd leksak men det är för mycket snö och skare utomhus just nu.
Jag är glad över att jag är skåning 😁
 
Var på kurs idag, och det har faktiskt bättrat sig. Lilla yrvädret hoppar inte på mig längre, slalom sitter, dock inte helt självständigt än. Vippen/gungan som hon inte ville gå nära i somras fixar hon fint nu, efter mycket träning 😅 Nu är det dags att ta tag i kontaktfälten…Sen kan husse ta över och tävla 🤣
 
Jag har en liten fundering, min fyraåring börjar nysa och nosa när vi ska tävla, precis när vi går in på planen, jag antar att det är en överslagshandling och händer ofta i starten och i slalomet, i slalomet nosar hon och går ur men jag funderar på om ni har något tips på att få henne att tycka att det är okej att tävla eller är ska jag överväga att sluta. På träning tar hon slalomet. Jag får oftast även peppa mig blå under varje lopp för att få henne att springa men testade i helgen att inte peppa och då sprang hon okej. En film från i helgen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp