Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

DC4AB281-1277-4C91-A34F-3312C024A956.jpeg

Nu har lillskruttan sprungit sin första blåbärsagility 🫐 En runda felfritt och en runda där hon sprang förbi ett hinder men hade fin fart 🤩
 
Jag har inte läst hela tråden, men är det någon som har tips på hur man kan fysträna sin hund inför agility? (gärna med så lite slitage som möjligt från själva fysträningen)

Och hur gör ni på träningar och tävlingar för att minska skaderisk och slitage?

(Tränade lite agility med min äldsta hund för en del år sedan, och funderar på att börja köra mer nu igen innan hennes maligna lymfom kommer tillbaka. Men hon hade nog inte mått dåligt av att komma lite bättre iform (hon tappade en del muskler från cellgiftsbehandlingen förra året och börjar också bli lite äldre).)
 
Jag har inte läst hela tråden, men är det någon som har tips på hur man kan fysträna sin hund inför agility? (gärna med så lite slitage som möjligt från själva fysträningen)

Och hur gör ni på träningar och tävlingar för att minska skaderisk och slitage?

(Tränade lite agility med min äldsta hund för en del år sedan, och funderar på att börja köra mer nu igen innan hennes maligna lymfom kommer tillbaka. Men hon hade nog inte mått dåligt av att komma lite bättre iform (hon tappade en del muskler från cellgiftsbehandlingen förra året och börjar också bli lite äldre).)
Simma?
 
Ja, simning är ju minst slitsamt, men är det tillräckligt intensivt för att ge bättre fysik för agility eller är det mer "vardagsträning"? Hjälper det till att orka hålla högre tempo längre stund, att orka mer explosiva rörelser etc?

Är det bara simma fram och tillbaka, eller något speciellt att tänka på?
 
Ja, simning är ju minst slitsamt, men är det tillräckligt intensivt för att ge bättre fysik för agility eller är det mer "vardagsträning"? Hjälper det till att orka hålla högre tempo längre stund, att orka mer explosiva rörelser etc?

Är det bara simma fram och tillbaka, eller något speciellt att tänka på?
Simma är bra och skonsamt. När vi simmar våra brukar de dels få simma efter leksak, dels i ”åttor” så att båda sidor aktiveras. Annars är backträning väldigt bra. Hitta nån rejäl backe, var två, eller om du kan sätta hunden längst ner och ropa in. Jobbigt om man är själv…😅
Cykla, intervall, varva med att dra på och att låta hunden trava och varva ner.
 
Va kul! Jag ska på blåbär imorgon, men räknar med tok-disk i båda loppen 😂☺️
Mycket riktigt tok-disk i båda loppen idag, men är så nöjd!
Mitt fokus var att ha kul, öva på att varsin miljön för Sparvens del och öva på vad jag behöver göra för att förbereda oss på bästa sätt, och i bästa fall få lite bra starter.

Lyckades på alla punkter! Är jättenöjd med min första bangång och planen jag lade. Starten gick fint men liten miss i min handling en bit in gjorde att sparven missade ett hinder och sprang direkt på tunneln, och då var vi ju diskade. Blev ett till missförstånd och ett litet ärevarv, men han kom när jag ropade på honom och sprang klart banan 👍

Andra klassen var banan rätt taskig för att vara blåbär tycker jag. Tre fällor och en annan svårighet tycker jag är för mycket på en blåbärsbana 🤨 Första svårigheten var redan 1 till andra hindret, men det satte vi jättefint 🤩 när vi kom till lurigheten i mitten av banan blev det för svårt och vi tog hindret från hel håll. Sen föll det lite samman då jag tappade fart och blev ofokuserad av diskningen men vi tog oss i mål till slut.

Är jättenöjd med oss båda idag, och ska bli kul att åka tillbaka om några veckor då det är två tävlingar till planerade på samma ställe :) Hoppas på lite mer lagoma banor och att vi fått med oss lite från maximerat-lägret om två veckor som ger oss lite extra boost :)
 
Läger för Eva-Marie Wergård och Linda Engberg i helgen. Så ruggit bra!
Fokus på helgen var ”fötterna fram, axlarna mot hindret och handen på linjen”. Så häftigt att man kan hinna se utveckling på så kort tid! 😁
Extra kul när jag igår fick upp ett minne på fb med film från förra årets läger 🙈 och man ser utveckligen sen dess 😅

Mycket lärdomar blev det i alla fall. Och är så nöjd med helgen! Hoppas på att lyckas på till nått mer av deras läger under året, men får väl se om jag lyckas ☺️

Här finns lite filmer på insta om nån är nyfiken :)
 
Det blev inget SM för oss i år, vi lyckades inte vinna 2 hoppinnar på sista tävlingen tråkigt nog men jag förstod att det skulle bli svårt 🤷‍♀️. Vi får försöka igen till nästa SM men då kommer Ultima vara 9år så det kan bli lite tufft. Men vi har kämpat på bra och jag är jättnöjd med vår första riktiga säsong i klass 3 🥰
347379078_9570365519655169_6253381310649663805_n.jpg
 
Det blev inget SM för oss i år, vi lyckades inte vinna 2 hoppinnar på sista tävlingen tråkigt nog men jag förstod att det skulle bli svårt 🤷‍♀️. Vi får försöka igen till nästa SM men då kommer Ultima vara 9år så det kan bli lite tufft. Men vi har kämpat på bra och jag är jättnöjd med vår första riktiga säsong i klass 3 🥰
Visa bifogad fil 119198
Det var ju synd. Vi hade nåt år när ”bästa” hunden inte lyckades ta sista ag pinnen. Hon hade säkert 20 hoppinnar 🤷‍♀️ I år har vi en till SM, så det blir Stockholm för oss 🤩
 
Jag behövde inte ens tjata så mycket på husse alls, han anmälde sig nästan frivilligt till SM 😆. Den lilla grå räjcerräkan har varit alldeles oförskämt pigg och framåt sista tiden så det känns lovande.
Tay har plockat tredje pinnen i agilityklass och ska flytta upp och tävla i klass 2 med husse i helgen.
Min "lilla" Spock blir 15 månader nästa månad så få se om vi kommer iväg på nån blåbärstävling I sommar. Vi jobbar på slalomet men det är väldigt jobbigt att behöva bromsa och tänka ibland 😁. Balansen jobbar vi på 2 av 2 på, jag tänker att man kan träna in running sen om man ångrar sig. Gungan har han tagit nån gång och tycker att ett lajbans.
Själv är jag färdig agility instruktör och hoppas hålla kurs i höst, har fått vår första blåbärstävling för i år av stapeln och har planerat tre till. Jag hoppas kunna tävla Spock i klass 1 i höst men vi får se hur vi ligger till, saker försvåras av att jag har svårt att gå än mindre springa pga trasigt knä..

Spock
20230417_113509.jpg
 
Blåbärstävling idag på min hemmaklubb idag ☺️

Tyckte första banan såg rätt tråkig ut, men den var ganska bra ändå :) gick rakt fram, med en ”volt” (om man tänker ridväg) och ett byte innan sista hindret.
Väldigt nöjd med loppet och det är första loppet vi inte diskar oss 💪 En rivning och en vägran (en snurr) då jag kom för nära i bakombytet till näst sista hindret.
Så kul efter helgens läger att kunna se vad jag gjorde fel som orsakade vägran. Sjukt nöjd med starten också och att han följde mig så grymt fint genom banan 🤩 Till nästa gång ska jag inte ropa hans namn hela tiden 😂🙈

Andra loppet körde de samma hinder, men bakvänt. Jag tog med mig lite lärdomar från första, och satte bakombytet i början klockrent! Sen diskade vi oss för att jag tryckte bort honom förbi hindret han skulle tagit före en tunnel, men det är bara att öva vidare.

Film från insta

Nästa fredag är det dags igen. Funderar lite på att anmäla mig till en tävling på söndagen med 😂🙈
 
Blåbärstävling idag på min hemmaklubb idag ☺️

Tyckte första banan såg rätt tråkig ut, men den var ganska bra ändå :) gick rakt fram, med en ”volt” (om man tänker ridväg) och ett byte innan sista hindret.
Väldigt nöjd med loppet och det är första loppet vi inte diskar oss 💪 En rivning och en vägran (en snurr) då jag kom för nära i bakombytet till näst sista hindret.
Så kul efter helgens läger att kunna se vad jag gjorde fel som orsakade vägran. Sjukt nöjd med starten också och att han följde mig så grymt fint genom banan 🤩 Till nästa gång ska jag inte ropa hans namn hela tiden 😂🙈

Andra loppet körde de samma hinder, men bakvänt. Jag tog med mig lite lärdomar från första, och satte bakombytet i början klockrent! Sen diskade vi oss för att jag tryckte bort honom förbi hindret han skulle tagit före en tunnel, men det är bara att öva vidare.

Film från insta

Nästa fredag är det dags igen. Funderar lite på att anmäla mig till en tävling på söndagen med 😂🙈
Fint lopp :)
 
Blåbärstävling idag på min hemmaklubb idag ☺️

Tyckte första banan såg rätt tråkig ut, men den var ganska bra ändå :) gick rakt fram, med en ”volt” (om man tänker ridväg) och ett byte innan sista hindret.
Väldigt nöjd med loppet och det är första loppet vi inte diskar oss 💪 En rivning och en vägran (en snurr) då jag kom för nära i bakombytet till näst sista hindret.
Så kul efter helgens läger att kunna se vad jag gjorde fel som orsakade vägran. Sjukt nöjd med starten också och att han följde mig så grymt fint genom banan 🤩 Till nästa gång ska jag inte ropa hans namn hela tiden 😂🙈

Andra loppet körde de samma hinder, men bakvänt. Jag tog med mig lite lärdomar från första, och satte bakombytet i början klockrent! Sen diskade vi oss för att jag tryckte bort honom förbi hindret han skulle tagit före en tunnel, men det är bara att öva vidare.

Film från insta

Nästa fredag är det dags igen. Funderar lite på att anmäla mig till en tävling på söndagen med 😂🙈
Han är snabb! Fina lopp
 
Husse tävlade Tay i fredags och hamnade på en 2:a och en 3:e plats där han var två hundradelar från vinst och pinne. Sen åkte vi iväg igår och de vann sitt första lopp och fick sin första pinne i klass 2!
Få se om de kan bli klara till 3an efter sommaren med lite flyt 😁.


20230521_164159.jpg
 
Nåväl, vi var där, jag var tävlingsledare en av dagarna, en så kul helg 🤩 över 1300 starter, massor av härlig agility! Gubben tog en klass ett-pinne med italienskan och en SM-pinne med veteranen 🎉
Till helgen blir det Kungsbacka, klass ett och tre ✊🏼
Åh, va synd att jag ska bort i helgen, hade varit kul att säga hej annars!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp