Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hundar: Daneskjold Nike malle 6 år, Krokasmedens Gladiator malle 5 år

Lite bakgrund: Har haft schäfer innan och tävlat mkt rapport.

Gren/Klass: Nike 1 cert i elit skydds, uppflyttad i elit spår. Gadd gk högre skydds.

Tränar mest på: Uppletande och spår men borde nog träna mest lydnad ;)

Håller till: Alingsås

Kortsiktigt mål: Nike 2 cert till i skydds o därmed SE BCH. Gadd uppflyttad i elit skydds.

Långsiktigt mål: Nike 3 cert i spår och därmed SE SPCH. En SM-start i skydds vore kul, var tredje reserv 2012. Gadd, 3 cert i skydds och därmed SE BCH.

1257021132_resized.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

De tröttnar väl kanske inte på så vis, men de orkar inte hålla fullständigt fokus och jag vill bryta innan de börjar lyfta näsan. Rusning i spåret hejdas med små bitar näring i varje fotsteg och hunden får inte gå över en enda. Om jag måste så går jag bredvid hundens huvud och ser till att fokus riktas nedåt och inte framåt.

Långa spår lugnar oftast heta hundar, men risken finns att första sträckan blir slarvig och att det med tiden blir ett inlärt beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Sam, Schäfer, 7 år

Lite bakgrund: Import. Kom till Sverige som tvååring. Min första skyddshund
Gren/Klass: IPOIII (1 cert)

Tränar mest på: Apportering. Inlärd i Tyskland på tyskt vis och när det trycket försvann så försvann också farten.
Håller till: Örebro

Kortsiktigt mål: Fler cert
Långsiktigt mål: SE BCH

ipo1_8.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

De tröttnar väl kanske inte på så vis, men de orkar inte hålla fullständigt fokus och jag vill bryta innan de börjar lyfta näsan. Rusning i spåret hejdas med små bitar näring i varje fotsteg och hunden får inte gå över en enda. Om jag måste så går jag bredvid hundens huvud och ser till att fokus riktas nedåt och inte framåt.

Långa spår lugnar oftast heta hundar, men risken finns att första sträckan blir slarvig och att det med tiden blir ett inlärt beteende.

Det där skulle jag vilja säga är extremt individuellt, vet många hundar som blir betydligt noggrannare av att inte få gå så korta spår utan får gå långa spår. Hunden lär sig att inte stressa och sjunker snabbt ner i "spårbubblan" när den vet att den har en del att reda ut. Lika många hundar funkar bäst på det sättet du beskriver, jag anser dock att allt inte kan eller bör göras efter "skolboken" :).
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Är du säker på att det inte är hans brorsa som smittat av sig med sin skotträdsla? Om de är tillsammans när det smäller och den ena visar obehag dvs.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

kl
Blev spår idag också, på gräs. Fort och lite flamsigt, men målmedvetet. Får nog bli längre nästa gång.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

PÅ vad? Gräs?...hm...försöker minnas hur det ser ut. Vart hittar man sånt? :confused:

:D

;)
Jag tänkte samma sak.
Här fanns hoppet uppe en stund då det droppade rejält från taken men så började det snöa igen :cool:

Vill spåra ordentligt!
Vi har provat lite hårda spår men inte riktigt fått det att funka jättebra.. Saknar barmarken..
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Är du säker på att det inte är hans brorsa som smittat av sig med sin skotträdsla? Om de är tillsammans när det smäller och den ena visar obehag dvs.

Jag tror inte det, för tyvärr funkar de inte tillsammans (brorsan flyger på Gari i vissa lägen och det tar illa, framför allt mentalt, på G) så vi har dem inte tillsammans, utan i det här fallet är det nog mitt eget beteende; jag vet ju med mig vad jag gjort tyvärr - lätt att vara efterklok dock. :o
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Vi kanske också passar in här.

Hund: Kiro, Australian kelpie 1 år

Gren/Klass: Spår och lydnad, lägsta möjliga klass på båda.

Tränar mest på: Just nu uppletande och lydnad. Mest att jobba på i lydnaden är apporteringen och framförgående. I spåret är det erfarenhet överlag och vinklar speciellt.

Håller till: Linköping

Kortsiktigt mål: Lydnadsklass 1 i vår/sommar och spårapell till hösten.

Långsiktigt mål: Ha kul, utvecklas och se hur långt vi kan komma.

DSC_3922.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag oroar mig för att jag också kommer att "smitta" av mig med sådant på första valpen :crazy: (Nu har vi en hund som är mer skottfast än vad jag själv är, så i dagsläget är det inga problem.) Men jag bävar inför när det ska uppfostras en liten! Får väl jobba på mitt pokerface till dess :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL: Skottränade i helgen och det gick jättebra, nu längtar jag tills det blir vår och tävlingssäsongen drar igång!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kl
Hur har ni lärt in framförgåendet på era hundar? Jag håller på att träna det för fullt men vill gärna ha lite tips.
Det vi gjort hittills är att sätta ut en kon med en boll på som hon sedan fått dra emot medan jag har sagt "före" upprepade ggr.
Det funkar helt super och hon har dragning framåt. Efter det har jag provat att säga "före" från utgångsposition. Där har jag klickat och belönat när hon har gått ut i kopplets längd. Problemet är att ska hon gå lite längre börjar hon vända på huvudet och kolla på mig för att se när belöningen ska komma.
Så tar gärna emot tips på övningar vi kan göra för att få in framförgåendet ordentligt.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kom på att jag kunde presentera oss lite med :)

Hund: Kiwi, nederlandse kooikerhondje, 2 år

Lite bakgrund: Min första tävlingshund. Vi kör lydnad, rallylydnad och spår (både personspår och viltspår).

Tränar mest på: Framförgående och att bibehålla fokus och glädje genom hela lydnadsprogrammet.

Håller till: Skåne

Kortsiktigt mål: Starta appellen och uppflytt till lägre.

Långsiktigt mål: uppflyttad till högre klass spår.

img_2056.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Vi har en slinga det är uppvärmt under, och i töväder blir det barmark där. Inte så lång, men funkade hyfsat för valpspår.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag funderar också på skotträning. Klubben har det varje måndag, så möjligheten verkar ju finnas. Ingen av hundarna har reagerat på nåt de hört, jag är bara nojjig att de plötsligt ska bli rädda och försöker komma fram till om det är en bra idé att åka dit eller inte.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Misstänkte något mindre trevligt :crazy:, men jag ville fråga istället för att dra en massa slutsatser grundade på fördomar.

Jag använder mycket boll när jag tränar apportering. Jag får in ett mycket bra fasthållande och fart på det. Märkligt att man väljer aversiver när man kan använda något positivt för att få samma resultat...
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Boll hade nog hunden knappt sett innan han kom till Sverige. Fasthållandet är det inga fel på men den där farten....

Det är svårt att träna och lära om en hund som är körd på det sättet. Men det går långsamt framåt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp