Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

Här tränar vi ganska mycket uppletande för tillfället och det känns riktigt bra! Fröken Ila har fattat grejen!
Lade ett hårt spår häromdagen, gick galant.

Lääängtar efter barmark!

Ang uppletande.
Jag har fortfarande synretning (hon ser när jag går ut med föremålet men jag försöker lägga ut föremålet "diskret") och tänker att det kanske är dags att börja ta bort. Hur har ni gjort?

Jag har testat att lägga ut två föremål samtidigt så att hon får synretning inför första skicket men inte till det andra, det tycker hon är ganska svårt och tappar genast fart.
Har också prövat att efter något skick med synretning sätta henne tex bakom en husknut där hon inte ser men hon hör när jag går ut i rutan med föremålet. Då funkar det klockrent.
Andra sätt man kan jobba på?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Använd vinden! Jag kör mycket med korridorer för jag vill arbeta in raka skick från början. Se till så att du har motvind och lägg företrädesvis föremål i botten på korridoren. Sen tar du hunden i koppel och när du ser att din hund har föremålet i näsan så går du tillbaka och skickar från baslinjen. Så småningom lär de sig känna igen att doft av korridor kan leda till ett föremål i botten och någonstans här började jag lägga föremål lite grundare så de inte bara rusar fram utan att ha näsan påkopplad :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag brukar alltid vara noga med vinden och jag ser att hon jobbar med näsan när jag skickar ut henne. Ska prova att ta ut henne i koppel och sen gå tillbaka och skicka som du skrev!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag gjorde också något liknande i början, gå tillsammans med hunden kopplad ut i korridoren och låt hunden vinda in föremålet. Hon får gärna vara så nära att hon nästa griper det men att du hindrar henne i sista sekund. Sedan skulle jag ladda på henne lite på föremålet innan ni går tillbaka till baslinjen.
Jag är också noga med att använda samma ord när jag förbereder för att skicka så hon vet vad hon ska göra (jag säger alltid "ska vi ta leksaken" innan jag kommenderar "leta apport").
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Precis vad jag tänkte. Var noga med förberedelserna och säg och gör alltid samma saker.

Jag tar ut honom ur bilen, kissar honom, tar in honom till sidan och drar på honom tecknet. Går samlat fram mot rutan, säger "nu ska vi leta". Stannar några meter från baslinjen, ser så att näsan är på och går fram för att skickar.

När jag tävlade sist så gick uppletandet på fält. Jag hade aldrig tränat på fält. Men han gjorde så grymt bra ifrån sig så jag kan fortfarande sitta och gotta mig i det :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Dum fråga, är hunden tvungen att ha en väst på sig där det står sbk? Isåfall är det bara i upletandet?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kl
Hur har ni lärt in framförgåendet på era hundar? Jag håller på att träna det för fullt men vill gärna ha lite tips.
Det vi gjort hittills är att sätta ut en kon med en boll på som hon sedan fått dra emot medan jag har sagt "före" upprepade ggr.
Det funkar helt super och hon har dragning framåt. Efter det har jag provat att säga "före" från utgångsposition. Där har jag klickat och belönat när hon har gått ut i kopplets längd. Problemet är att ska hon gå lite längre börjar hon vända på huvudet och kolla på mig för att se när belöningen ska komma.
Så tar gärna emot tips på övningar vi kan göra för att få in framförgåendet ordentligt.

Jobbar på ungefär samma vis, gick en clinic för Anders Kjernholm i somras där vi bla körde början till framförgåendet, där talade han om vikten att belöningen då kommer framför hunden (vi körde då med target framför), alltså att när vi var nöjda med beteendet så kastade vi belöningen ÖVER hunden och precis innan hunden ser belöningen kom klicket = hunden lär sig att i detta moment så bör den behålla fokus framåt annars missar den belöning.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag kör också Anders K-metoden. Dvs först lära huden saktabiten i framåtsändandet, utan koppel. Och först när hunden kan detta så lägger man på den snabba delen, t ex med en riktningshållare placerad före gruppen. Det svåra är egentligen att få till saktagåendet och att hunden bryter av på rätt ställe.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Vi fick spåra själva idag, utan spårläggare. Spännande! Provade ett upptag där han först fick ett direktpåsläpp, sedan tog jag av honom och släppte på lite längre fram. Men det blev inte sådär jättelyckat. Han var ganska bekymrad över att vi hade "tappat bort" en bit av spåret och var väldigt fokuserad på att komma tillbaka dit vi gick av, så det blev bakspår. Vi hade lite tur i oturen, linan fastnade i en gren och det blev ett stopp och då vände han och spårade åt rätt håll. Resten av spåret gick verkligen kanonbra trots lite klurigheter. Alla 7 pinnar med hem!

Körde full och extra djup ruta med 5 föremål på 3 linjer. TUNG snö med skare och Sarek fastnade i spåren där vi hade vallat. Så vi fick vinda in de yttersta föremålen. Han har blivit lite ovarsam med föremålen också, och har lite tugg och skakande för sig. Det måste jag var lite uppmärksam på tror jag...
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

+ cillamuffins

Tack för er feedback. Då jobbar vi nog på rätt sätt :) Känner att jag ibland vill för fort framåt, måste tagga ner och repetera mer så hon får säkerhet i det hon gör.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Idag har vi varit ute och spårat. Första spåret låg på ett fält, ca 300 m med 4 pinnar + slut och ca 5 vinklar. Pinnarna var helt nya så bara spårläggaren hade hållit i dem innan de lades ut. Kiwi gick spåret utmärkt. Hade lite problem med skarsnön och att hon sjönk igenom (inte lätt med korta ben) men hon slutade aldrig jobba.

Spår 2 lade jag ut själv. Denna gång i skogen. Spåret gick först en bit i skogen, sedan korsade vi en stig där flera stycken inkl jag hade gått innan, sedan vidare i skogen med en loop där jag korsade mitt eget spår.
Hon började bra med påsläpp från sidan och klarade stigen utan problem. Sedan blev det lite sämre. Hon hittade harlortar i spåret och började leta fler sådana. Mitt tålamod tröt lite och jag blev irriterad på henne och tog in henne i spåret igen och gjorde en ny start. Då fattade hon allvaret och sista biten gick bra.

Det jag är mest nöjd med för dagen var att hon spårade på bra trots att de sköt på en skjutbana en bit bort (hon är/har varit extremt skotträdd och flytt till bilen vid minsta smäll).
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

Idag hade vi patrull kl 10, men var på klubben 1 h innan dess för att köra lite lydnad. Det var glashalt efter skottandet av planen så jag fick planera om lite. Fritt följ, framåtsändande och kryp lade vi fokus på och han var mycket fokuserad idag!

Hann även med ett uppletande. ca 20m bred korridor med 5 föremål, 2 plast/hårdgummi och 3 tyg. Korridoren var öppen med endast några träd, men den vänstra delen på djupet var snårig och tät. 1 föremål riktigt nära stigen, 1 i vardera hörna, 1 i mitten och 1 strax innan "snåret". Han var duktig på att gå på djupet och var noga med att täcka hela rutan, dock lite ivrig och sprang över ett föremål (högra hörnet). Han fann med enkelhet föremålen som låg nära, men var sen lite svår att få ut på djupet. Jag skickade om 3 ggr innan jag fick ut honom och då fick han vinst genom föremålet i högra hörnan. Den snåriga hörnan undvek han vid första skicket där, men på andra sa jag att han skulle ut längre ("ut, leta" ist för "leta") och då fick han vinst!

Patrullen gick bra.

Rapport med fokus på förlängning.
Min mottagare stannade på station A, jag gick med X till station B och skickade tillbaka honom (sträckan synlig). Min medhjälpare placerade honom så att han såg att jag gick från B (station C ej synlig). Han placerades åter på sn liggplats och fick vänta ca 1 minut innan han skickades. Han sprang rakt igenom station B utan att stanna. Skick till A igen, jag utgick utan synretning till station D och han skickades. Jag såg att han letade med blicken så vi gjorde övningen igen. Tillbaka till A och sedan till station E. Jag var gömd, men såg honom. Sträckan mellan D och E var dubbelt så lång som C - D. När han kom i mitt synfält så jobbade han på bra i vind, men den vände så han fick gå i spåret för att hitta och kom då rakt på mig. Jag är supernöjd! Vi fick ut precis det vi ville av dagens träning :laugh:

Jag önskar att jag kunde illustrerat Rapporten. Det hade nog blivit enklare att förstå då, ursäkta för svammel, jag är helt slut :D
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

För oss närmar sig debuten i högrespåret med stormsteg, endast 24 dagar kvar nu :D! Är SJUKT spännande och roligt, men lite mindre kul att det är hårdpackad snö och knagglig is ÖVERALLT så det är svårt (skulle just nu säga omöjligt) att få till bra, tävlingsmässiga spår och upplet. Får hoppas att vårsolen smälter undan så mycket som möjligt den kommande veckan :p!

I tisdags körde vi lydnads/brukslydnadsträning med hjälp av jonnaerixon och fick filmat lite:



Skallet behöver tränas på dels kommendering, men främst på balansen mellan tyst/skall, att hålla den korrekt så jag inte behöver ge DK på någon av delarna. Belöna ”tyst” mycket och lugnt, och sen lekbelöna skall på första kommandot efter tystnad, både framför och i fotposition.

Skallträning


Krypet känns bra, behöver lägga lite mer fokus på nedläggande och starter (så hon inte blir lätt fram) och fortsätta påminna om position, men helhetsmässigt ett rätt gött moment :).

Kryp


Sen själva framåtsändandeträningen gav rätt mycket att önska när vi försökte länka ihop det ! Note to Self: Låt det INTE gå massa tid mellan framåtsändandeträningarna, NÖTNINGSMOMENT!! Fast lite bra fick vi till :) :

Saktagående/framåtsändande

Jag LÄNGTAR till brukssäsongen kommer igång ordentligt :banana:!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Tips för hur man bäst lär in framförgående?

Jag har lite halvt ignorerat det momentet. Vi påbörjade det i somras men polletten har liksom aldrig ramlat ner hos Ila och jag har inte haft motivation nog att nöta när det inte känns som om vi kommer framåt.

Har tränat med retning framför henne (leksak upphängt på tex staket) men det blir aldrig ens i närheten av bra.

Har klurat på om jag skulle försöka shejpa in det på något vis men är rädd att det skulle försämra vårt fotgående där hon redan har tendenser till att gå för långt fram.

Tips?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Alla i min träningsgrupp använder nostarget och vi har flera hundar med riktigt snygga framförgåenden så jag tror det är en bra metod. Här är en kass film när jag tränar framförgående med Sarek, då 12 veckor gammal. Först får de lära sig att dutta på targeten, sedan att gå dit i lagom tempo på kort avstånd. Det syns inte så tydligt i filmen men de första gångerna kastar jag godis först och klickar just i det ögonblick som hunden ser godisen för att den ska behålla riktningen framåt. Efterhand som man avancerar så blir de så inkörda på att godisen kommer framför dem att de på sin höjd stannar vid klick.

En del hundar kan ha lite svårt att skilja på fotgående och framförgående i början men det är ju lätt avhjälpt genom att man inte startar med hunden i fotposition förrän själva beteendet när hunden är framför är väl befäst.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Är det alltså vattenflaskan som är target?
Om jag fattar det rätt så har du nostarget framme för att locka hunden åt rätt håll men du belönar innan hunden kommer fram till targeten?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

15 minuter senare - vi har provat med nostarget (blompinne) och plötsligt har vi en skaplig förståelse för vad "före" innebär :D

ibland blir jag lite irriterad på mig själv för att jag inte TÄNKER själv. Det här borde jag ju kunnat lista ut eller googlat mig till för länge sen..
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Det kommer. Jag kände mig helt handikappad i början när jag tog över min malle, men om bara viljan finns så går det av sig själv om ett tag :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

15 minuter senare - vi har provat med nostarget (blompinne) och plötsligt har vi en skaplig förståelse för vad "före" innebär :D

ibland blir jag lite irriterad på mig själv för att jag inte TÄNKER själv. Det här borde jag ju kunnat lista ut eller googlat mig till för länge sen..

:rofl::rofl::rofl:
Det är det här man har buke till ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp