Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tips på quick fix :-)Har haft ett bra och fint framförgående (lägre), där hunden gått rakt och fint. Men nu är det snett mot vänster och ganska rejält. Vore det inte för poängen skulle jag skita i det, men vi avstår både platsen och budföring, så alla poäng är viktiga.
Ska man köra med väl synliga riktningspinnar, så att hon verkligen ser dom och då går rakt? Eller ska dom vara osynliga och hon blir sökande och kanske fortfarande är sne?
 
Tips på quick fix :-)Har haft ett bra och fint framförgående (lägre), där hunden gått rakt och fint. Men nu är det snett mot vänster och ganska rejält. Vore det inte för poängen skulle jag skita i det, men vi avstår både platsen och budföring, så alla poäng är viktiga.
Ska man köra med väl synliga riktningspinnar, så att hon verkligen ser dom och då går rakt? Eller ska dom vara osynliga och hon blir sökande och kanske fortfarande är sne?

Har du provat att kasta belöningen (om du inte vill undvika kastad belöning, så klart) till höger för att försöka kompensera lite? Har fått tips om det då Breeze också går ganska snett, fast han kan variera vilken sida han drar åt.
 
Har du provat att kasta belöningen (om du inte vill undvika kastad belöning, så klart) till höger för att försöka kompensera lite? Har fått tips om det då Breeze också går ganska snett, fast han kan variera vilken sida han drar åt.
Tack för tips!
Jag tror jag fått ordning på det. Kortade koppellängden så hon hamnade rakt framför mig, och ökade kopplet efter ett antal träningar. Nu går hon rakt, så hoppas jag inte att hon glömt när det väl gäller :-)
 
Tack för tips!
Jag tror jag fått ordning på det. Kortade koppellängden så hon hamnade rakt framför mig, och ökade kopplet efter ett antal träningar. Nu går hon rakt, så hoppas jag inte att hon glömt när det väl gäller :-)

Hmm, jag kanske också ska prova kortare koppel!
 
Dennis är anmäld till sin första tävling så nu ligger vi i hårdträning!
20180710_230013.jpg
 
Vad blir det för nån tävling :)?

Själv ska jag tävla lägresök nästa lördag! Jag har aldrig tävlat sök öht så jag är grymt nervös att villa bort mig, så jag har läst regelboken 3 gånger den senaste veckan :D!

Men kul och spännande ska det bli :)!
Det blir appell-spår!
Söket kommer säkert gå jättebra. Bara ta det lugnt och andas. Glöm inte gå framåt på stigen. Blir lätt att man "fastnar" när man blir nervös. Vis av egen erfarenhet :)
 
Det blir appell-spår!
Söket kommer säkert gå jättebra. Bara ta det lugnt och andas. Glöm inte gå framåt på stigen. Blir lätt att man "fastnar" när man blir nervös. Vis av egen erfarenhet :)

Ah det att gå framåt på stigen är en av sakerna jag fått ”skäll” över från mina coacher, jag blir ofta stående och glor för mycket efter hunden :D! Men har skärpt till mig lite där :up:! Ska bli spännande att se vad som händer i skarpt läge!!

Lycka till på tävlingen :)!
 
Sökträning med Tinja nu på kvällen. Hon älskar det verkligen :heart Det var första gången egentligen vi kört rullövningar på djup med främmande människor. Första gick klockrent. Ut som skjuten ur en kanon, klippte lösrullen, in, fint påvis.
Andra.. Hon satte av i samma fart, sökte av, sen försvann hon. Vi blev inte kloka på vart hon tog vägen, så tillslut kallar jag in henne. Hon kommer in. Jag skickar ut henne på nytt, hon kommer in med rullen. Åter igen ett snyggt påvis.

Vi frågade figgen om hon inte hittade honom. Jorå, det hade hon gjort, ganska direkt. Sedan hade hon tagit rullen, kastat den på honom några gånger och lagt sig ner. Hon hade alltså legat och stirrat på honom med viftande svans i två minuter i hopp om att han skulle börja leka med henne :rofl:
Förhoppningsvis lärde hon sig att den gubben går inte, man måste jobba innan man får leka :p
 
Vi klarade uppflytt ur appellen med minsta möjliga marginal :)
10-10 på spåret och 9.5-9.5 på budföringen kändes som en bra start. Sedan var det dags för platsliggning och då började Dennis balla ur. Han rullade sig, kröp en liten bit, viftade på svansen och såg allmänt gullig ut. Sedan avslutade han med att rulla sig igen. Nollan var såklart ett faktum.
Lydnaden kändes jättebra och vi fick höga poäng överlag. Tyvärr nollade vi läggandet som är så fint i vanliga fall så det kändes ju surt såklart. Så med två nollor fixade vi uppflytten och det är jag såklart nöjd med!
Bild från tävlingen:
Screenshot_20180924-055419.png
 
Vi klarade uppflytt ur appellen med minsta möjliga marginal :)
10-10 på spåret och 9.5-9.5 på budföringen kändes som en bra start. Sedan var det dags för platsliggning och då började Dennis balla ur. Han rullade sig, kröp en liten bit, viftade på svansen och såg allmänt gullig ut. Sedan avslutade han med att rulla sig igen. Nollan var såklart ett faktum.
Lydnaden kändes jättebra och vi fick höga poäng överlag. Tyvärr nollade vi läggandet som är så fint i vanliga fall så det kändes ju surt såklart. Så med två nollor fixade vi uppflytten och det är jag såklart nöjd med!

Grattis! Och uppmuntrande att det faktiskt går att lyckades med ett uppflytt med två nollor! Har ju ingen plats och ska försöka nån mer gång under hösten för att se om resten kan hålla ihop.
 
Sökträning stod på schemat ikväll. Regn och rusk, men hon levererar ändå! Vilken känsla! :heart Som en lossad pil rakt genom snåren, klipper rullen, rakt tillbaka och ut igen som ett ånglok i påviset :D Hon älskar söket! Det är verkligen hennes typ av jobb. De andra hundarna existerar inte ens, oavsett hur mycket de tjuter eller hur nära de kommer. Hon bara sitter där, tålmodig och tyst i väntan på sin tur, laddad för att få jobba. Sånt jäkla fokus :love:
 
Känns helt hopplöst att lära dvärgschnauzern skälla 😁 Har lekt fram det och sagt voff voff, men stå på tävlingsplan och säga voff... Domare och TL kommer ju att vrida sig av skratt 😁 Får bli vinterns projekt att få fram ordentligt skall och nytt kommando.
 
Ni som håller på med bruks. Hur många starter brukar arrangörerna ta på appellspår? Förstår att det handlar om tillgång till spårmarker men finns det något minimum de måste kunna erbjuda. Hur många starter är norm ungefär?
 
Ni som håller på med bruks. Hur många starter brukar arrangörerna ta på appellspår? Förstår att det handlar om tillgång till spårmarker men finns det något minimum de måste kunna erbjuda. Hur många starter är norm ungefär?

Nej, det går inte att sätta någon norm eller minimum (mer än att är det under 3 startande så äger klubben rätt att ställa in tävlingen). Det beror främst på marktillgång, men även tillgång till funktionärer, antal domarlag osv.

Men skulle jag dra till med en snittgissning så skulle jag nog säga att runt 6 startande är en relativt vanlig siffra....
 
Nej, det går inte att sätta någon norm eller minimum (mer än att är det under 3 startande så äger klubben rätt att ställa in tävlingen). Det beror främst på marktillgång, men även tillgång till funktionärer, antal domarlag osv.

Men skulle jag dra till med en snittgissning så skulle jag nog säga att runt 6 startande är en relativt vanlig siffra....

Ajdå, jag som hade hoppats att du skulle säga runt tio iallafall :nailbiting:. Blir en spänd väntan att se om man kommer med alltså.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp