Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Första lydnadstävlingen på över ett år, och Tinja drar inte bara till med förstapris, inte bara förstaplats, utan även de bästa poängen vi någonsin fått! :love: Trots att jaktlaget var ute och sköt :rofl:
120703753_10216510971114849_4651989978188078213_n.jpg

120731562_10216510971314854_6471115570721125415_n.jpg

120735628_10216510971714864_7883768245028420675_n.jpg
 
Det har tagit två år att få hundskrället att GÅ fot i stället för att skutta fram, men i helgen klämde hon i med 191p i startklass. 9 på följsamhet med kommentaren studsar visar att hon faktiskt GICK nästan hela tiden! (Har tävlat lydnad en gång tidigare, fick hon 7,5) Lite tugg på apporten (hon rullar den i munnen men raringen tog den på mitten och skuttade inte rakt upp i luften när jag tog emot den) och snett sitt efter hoppet gav också 9-or. Trodde hon skulle krascha i hindret för hon hoppade av vansinnigt tidigt, men det var väl kompensation för alla skutt hon inte tagit tidigare!
 
Debut i Klass 2 igår. Var tvungen att titta när vi tävlade senast - det var 4 år sedan!!! 🤪
En del som inte fungerade där jag dock vet att vi kan så mycket bättre. Jag tar med mig ett mycket fint fritt följ på 8,5 poäng, ingen annan tävlande i klassen fick högre poäng än så i fria följet. Tävlade för en väldigt petig domare som är känd för att I princip aldrig dela ut 10or på momenten (Förutom helhet och platsliggning). Har tävlat för honom flera gånger tidigare. Så trots flera nollor är jag hemskt nöjd med att vi fick 10 i helhet med kommentaren ”Härlig arbetsglädje”. 10 på platsen där vi ibland tidigare fått DK i nedläggandet men Inte igår, vi har tränat mycket på nedläggande senaste tiden.
Är också nöjd med att hon sprang direkt till rätt apport i apporteringsdirigeringen samt att hon tog rätt pinne i vittringen! 😍 Min älskade skäggis!
Nu ska vi fortsätta träna på fokus och koncentration mellan momenten, det blev en hel del kolla in olika fläckar, kika på tävlingsledarens roliga kasse osv. I alla fall tyckte jag att det kändes så men å andra sidan fick vi en 10:a på helheten. Jag tycker i alla fall att utförandet av momenten blir bättre när koncentrationen Är lika hög mellan momenten.
Jag måste också vara extra tydlig och verkligen ta mig tid att förbereda henne inför rutan, vi har en liten ritual vi brukar göra men den blev lite halvdan igår så det slutade med att hon inte höjde blicken ordentligt för att verkligen suga fast den på rutan utan sprang till en kul hög med sågspån som var i närheten istället. Där ställde hon upp sig med viftande svans 🤣

Nästa tävling är om en vecka så jag ska lägga fokus på rutan samt träna koncentration mellan momenten utan att belöna. Sen är det inga mer tävlingar för i år, trist.
 
Tävlade kvällstävling Klass 1 med Nessie igår och Startklass med Nano.

Börjar som nummer ett med Nano och förvirrar TL genom att värma "fel" hund men det så jag får igång fröken så hon blir lite taggad 🤣. Springer och byter hund snabbt men precis när vi ska in på plan så står en dalmatiner där vi ska in som Nano reagerar starkt på (vår granne har en dalmatiner som hon har ett ömsesidigt hatförhållande till). Denna dalmatiner står precis framför nosen på Nano i många av momenten och jag är lite nojjig tex i inkallning en då jag har denna precis bakom ryggen när jag kallar in. Nano skötte sig faktiskt bra så jag hade inte behövt oroa mig.
Där vi missade mycket poäng var apporten där hon griper apporten men får syn på spånfläcken precis intill och kommer av sig och måste undersöka den 🙈. Sen i sitt under marsch glömde jag bort att plocka med mig henne efter att ha gått runt henne 🙈. Fria följer var lite väl fritt och så satte hon sig lite långt bakom mig i hopp och inkallning. Vi skrapade ihop 143 poäng så inte så farligt långt från uppflytt. Ska tillägga att de enda moment jag känner att hon behärskar är inkallning och hoppet och att vi tävlar mest för miljöträningen nu då hon haft en tendens att bli distraherad. Förutom 0 i apporten så var lägsta poängen 7 i sitt under marsch annars så var det åttor och nior.
I helhetsintryck fick vi 9,5 poäng med kommentaren "Trevligt ekipage, lugnt och fint framfört. Lycka till i framtiden." vilket kändes fantastiskt roligt!

Nessie startade sist i klass 1 och vi nollade inte ett enda moment! Fria följer var inte riktigt bra men när jag kollade på filmen efteråt så var det mitt fel då jag stövlar iväg i betydligt högre tempo än på träning 😝. Sen lyckades hon dra i hindret ordentligt och vi fick en sexa där i övrigt var det 8,5, 9or och två 10or. Det vi får avdrag för är mestadels sneda sitt i slutet av många moment.
9:a i helhetsintryck med domar kommentaren "Mycket fin lydnad har du visat idag, synd på hoppet."
Vi fick ihop 270 poäng och ett första pris!! 🤩

Nessies protokoll:
IMG_20201013_205125.jpg
 
Lilla Cessna och jag debuterade lydnad nyligen. Det gick väl helt okej får man säga och vi skrapade ihop 180 poäng i startklassen. :D

Lite irriterad är jag för att jag fick avdrag för att jag sa ”fot” efter halten i slutet av följet. Skulle alltså göra höger om halt och sa fot, vilket jag ju ska få säga utan avdrag...
F9868E2F-955D-430D-839D-3A5B6DA4831D.jpeg
 
Lilla Cessna och jag debuterade lydnad nyligen. Det gick väl helt okej får man säga och vi skrapade ihop 180 poäng i startklassen. :D

Lite irriterad är jag för att jag fick avdrag för att jag sa ”fot” efter halten i slutet av följet. Skulle alltså göra höger om halt och sa fot, vilket jag ju ska få säga utan avdrag... Visa bifogad fil 58609
Du borde pratat med domaren om det! Grattis till fint resultat annars :)
 
Lilla Cessna och jag debuterade lydnad nyligen. Det gick väl helt okej får man säga och vi skrapade ihop 180 poäng i startklassen. :D

Lite irriterad är jag för att jag fick avdrag för att jag sa ”fot” efter halten i slutet av följet. Skulle alltså göra höger om halt och sa fot, vilket jag ju ska få säga utan avdrag... Visa bifogad fil 58609

Menar du att du sa "fot" när du gjorde halten? Det får man ju inte göra utan nerdrag, utan det är när man startar från halt som man får säga fot, aldrig när man gör halt. Men jag kanske missuppfattar hur du menar :)?
 
Menar du att du sa "fot" när du gjorde halten? Det får man ju inte göra utan nerdrag, utan det är när man startar från halt som man får säga fot, aldrig när man gör halt. Men jag kanske missuppfattar hur du menar :)?

Från halt till höger om halt, tolkar jag texten som.
 
Så tolkar jag det också. Jag hade frågat domaren varför jag fick neddrag för det.

Exakt så, efter jag gjort halten när jag ska göra höger om halt så att säga! :)

Ja, jag hade frågat domaren om jag varit övertygad om min sak men när jag berättade för några andra på plats så sa de bara ”ah nej då får man inte säga fot” så tänkte att jag hade missförstått helt även om jag var så säker på min sak. Men sen berättade hon som var TL i klass 1 på samma tävling, och som hade sett mig, att domaren gjort fel och att jag hade gjort helt korrekt i att säga fot där jag gjorde det. Men det fick jag liksom veta när jag redan lämnat tävlingen så då var det ju för sent :p
 
Exakt så, efter jag gjort halten när jag ska göra höger om halt så att säga! :)

Ja, jag hade frågat domaren om jag varit övertygad om min sak men när jag berättade för några andra på plats så sa de bara ”ah nej då får man inte säga fot” så tänkte att jag hade missförstått helt även om jag var så säker på min sak. Men sen berättade hon som var TL i klass 1 på samma tävling, och som hade sett mig, att domaren gjort fel och att jag hade gjort helt korrekt i att säga fot där jag gjorde det. Men det fick jag liksom veta när jag redan lämnat tävlingen så då var det ju för sent :p
Aha, när du beskrev det trodde jag det gällde höger om halt från marsch, inte att det var från stillastående. Från stillastående ska du absolut få säga fot!
 
Innan solen gått upp åkte vi iväg till Fagersta för vår allra första lydnadstävling i klass 2 :nailbiting: Jag var oerhört nervös, och så blev det såklart jag som var först ut. Första lydnadstävlingen inomhus, Tinja trodde nog mest att det var någon underlig träning jag åkt på; vi brukade ju träna lydnad i en liknande hall förut :p
122071794_10216594135913917_7924166496987812365_n.jpg

Alla i klassen fick andrapris, men vi lyckades ändå kamma hem andraplatsen! Snopet på den där vittringen, tror hon blev förvirrad över att det var någon annan som la ut pinnarna; speciellt med tanke på att hon först tänkte sätta sig hos tävlingsledaren istället för hos mig :rofl: Kanske därför hon tog fel pinne också.

För första gången var jag tvungen att ge Tinja dubbla kommandon för ligg, dessutom två gånger samt en gång för sitt! Men två av dem var under platsliggningen, och det var ju mitt fel, för jag hade faktiskt inte kollat upp hur en klass 2 platsliggning går till. Jag antog att det var som gamla klass 1, tji fick jag :o Var inte alls beredd på att vi skulle lägga och sätta hundarna en i taget, och inte Tinja heller. Hon verkade vara mer inställd på att "nu ska matte säkert skicka mig till henne där, annars skulle hon ju inte stå framför mig när matte är bredvid!" 🙈 Men som sagt, helt mitt fel. Tycker ändå 7 är bra för två som aldrig gjort en sån där platsliggning förut!

Men en 10:a på helheten tar vi stolt med oss, och domarens kommentar om att vi gör det kul att döma klass 2 och att vi borde söka till talanggruppen gör ju inte saken värre :love:
 
Km idag och vi gjorde vår bästa tävling hittills, jag och Nessie (Nanos och min runda är däremot inte värd att nämna 🤣).
Fotgåendet är bra och vi slår till med en nia där, rutan en tia och överlag väldigt bra poäng. I apporten missar vi lite då hon ställer sig bredvid mig och jag får säga fot för att få in henne till sidan men i övrigt jättebra. Gulle hunden med fantastisk attityd på plan ❤️.
Vi kom på en andra plats efter ett fantastiskt ekipage som i princip måste haft tior i allt, det jag såg såg helt klockrent ut iallafall!
Väldigt nöjd!

IMG_20201018_164900.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
53
· Visningar
2 380
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
611
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp