ViaPlay och mobilt bredband

aprilmaj

Trådstartare
Jag har redan tidigare berättat om min aversion mot tekniska apparater. Men nu skulle jag ha användning för ViaPlay, eftersom jag ligger hemma i feber och inte orkar göra så mycket annat än sova och titta på tv. Av någon anledning så funkar inte tv/Viasat just nu, utan de hänvisar till ViaPlay. Jag har tittat en del, men så kom jag på...

Använder ViaPlay "kraft"/surf/vad det nu heter från datorn? Alltså, om jag tittar mycket på Playen, kan jag bli utan internet då?

Om det har någon betydelse, så sitter datorstickan ihopkopplad med tv:n/Playen och jag har en router, TROR jag, en liten grunka bredvid Play-lådan i alla fall.

Är det någon som fattar vad jag menar? Och är det i så fall någon som har svar?

Ja, Viaplay använder surf från ditt mobila bredband och det drar snabbt iväg när man streamar tv och film. Vet du hur mycket surf som ingår i ditt mobila bredband?

Ja, Viaplay använder surf från ditt mobila bredband och det drar snabbt iväg när man streamar tv och film. Vet du hur mycket surf som ingår i ditt mobila bredband?
Tack för svar! Jag vet inte hur mycket surf som ingår, mer än jag har max hos Telia. Kollade på hemsida och det verkar som att max är 40 GB.

Tack för svar! Jag vet inte hur mycket surf som ingår, mer än jag har max hos Telia. Kollade på hemsida och det verkar som att max är 40 GB.

40 GB kommer du en bra bit på, beroende på hur länge till du tänkt vara sjuk. ;) Beroende på vilken kvalitet man väljer att streama i går det åt mer eller mindre surf (hög kvalitet = mer surf går åt). En timme streamad tv kan dra så mycket som 1 GB per timme och då kan du ju själv räkna ut hur mycket 40 GB räcker till om du inte använder internet till något annat. Viaplay ställer automatiskt in kvaliteten efter din uppkoppling men att man också kan ställa in det manuellt genom att klicka på staplarna bredvid tidslinjen (enligt Viaplays hemsida). Kan du leva med lite sämre kvalitet på bilden så kan du nog dubbla antalet timmar.

40 GB kommer du en bra bit på, beroende på hur länge till du tänkt vara sjuk. ;) Beroende på vilken kvalitet man väljer att streama i går det åt mer eller mindre surf (hög kvalitet = mer surf går åt). En timme streamad tv kan dra så mycket som 1 GB per timme och då kan du ju själv räkna ut hur mycket 40 GB räcker till om du inte använder internet till något annat. Viaplay ställer automatiskt in kvaliteten efter din uppkoppling men att man också kan ställa in det manuellt genom att klicka på staplarna bredvid tidslinjen (enligt Viaplays hemsida). Kan du leva med lite sämre kvalitet på bilden så kan du nog dubbla antalet timmar.
Tusen tack! :bow: Verkligen snällt att du tar dig tid!
Då ska jag nog våga mig på att kolla på något lättsmält som kan pigga upp.
(Nu fick jag ju också reda på att det är det där som heter streama :up:.)

En liten varning, streaming käkar groteska mängder surf.
Min sängliggande vecka efter en bilolycka resulterade i att jag förbrukade närmare 80gb tack vare Netflix.

En liten varning, streaming käkar groteska mängder surf.
Min sängliggande vecka efter en bilolycka resulterade i att jag förbrukade närmare 80gb tack vare Netflix.
Tack för tipset! Jag blev så uppiggad av @Tassetass hjälp att jag inte behövt streama än. Men jag ska vara försiktig med streamandet framöver.

Gå in på din användare hos Telia.

Jag kör Netflix på 46" TV via mobilt bredband och har ställt in på låg bildkvalité, det funkar bra och äter inte upp all surf.
Tack du också! Ni är så himla schyssta som svarar, för de jag umgås med är lika teknik-okunniga som jag. Min förra sambo t ex brukade säga att vi skulle behöva skaffa en riktig karl i hushållet:)

Tack du också! Ni är så himla schyssta som svarar, för de jag umgås med är lika teknik-okunniga som jag. Min förra sambo t ex brukade säga att vi skulle behöva skaffa en riktig karl i hushållet:)

Här hemma är det jag som står för den tekniska supporten. :D Sambon är förvisso bättre på att bygga ihop datorer och sånt, men när grejerna ska användas - och framförallt när de strular - då är det jag som löser det. ;)

Inte då, det räcker med en riktig kvinna som jobbar som en hel karl :devil:
Han skojade, exsambon.
Men om jag tänker på mig, så är det verkligen märkligt att jag fullkomligen avskyr det som har med teknik, maskiner och apparater att göra. Jag VILL INTE hålla på med dem alls egentligen.

Här hemma är det jag som står för den tekniska supporten. :D Sambon är förvisso bättre på att bygga ihop datorer och sånt, men när grejerna ska användas - och framförallt när de strular - då är det jag som löser det. ;)
Vet du, när jag skrev mitt svar till @Korven ovan, så kom jag på att jag kanske känner likadant för teknik som du för bilkörning. Det finns liksom ingen logisk förklaring till aversionen - men den är så jäkla stark.

Vet du, när jag skrev mitt svar till @Korven ovan, så kom jag på att jag kanske känner likadant för teknik som du för bilkörning. Det finns liksom ingen logisk förklaring till aversionen - men den är så jäkla stark.

Vi är ju olika och tur är väl det. Tänk så trist livet skulle bli om man kunde allt å tyckte det var kul :S

Jag älskar att köra (tur det då jag jobbar som chaufför), är tekniknörd i vissa fall, men jag avskyr allt som har med sjukvård att göra.

Vi är ju olika och tur är väl det. Tänk så trist livet skulle bli om man kunde allt å tyckte det var kul :S

Jag älskar att köra (tur det då jag jobbar som chaufför), är tekniknörd i vissa fall, men jag avskyr allt som har med sjukvård att göra.
Jag älskar också att köra, och gärna fort när det är möjligt, men att ta hand om bilen är pest. Den ska bara funka, tycker jag:D

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
798
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
1 032
Senast: _Taggis_
·
Fritid Jag vill ha Internet för att kunna se Netflix och Viaplay på Tv:n har inget telejack eller ngt i lägenheten så att man kan ha fast...
Svar
4
· Visningar
787
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka