vid lastning

eldione

Trådstartare
Hur bör man göra? Stå utanför och låta hästen gå in eller är det okej att gå in före hästen. Är det valfritt eller rekomenderas något?

smartast är väl att gå vid sidan av den? Då blir man varken nerbackad, påkörd... lr nått sånt, fast hästen kan ju få för sig att klämma in en i väggen också.. :rofl:

Jag är lyckligt lottad med två hästar som gnäggar när de ser transporten framkörd och öppen. :D
De går in själva och sedan sätter jag för bommen innan jag går in och sätter fast dem fram.

Ti_Ti

Det är ju helt individuellt. :)
Vissa hästar går kanon att släppa lösa - dom går inte själva, andra måste man följa ända upp.
En smaksak.

Det beror på hästen och om man är ensam eller inte.

Min egen häst kan jag skicka in i förväg, stänga bommen och sedan gå fram och binda fast henne. Många andra hästar går inte in om man inte går före dem, då krävs det en till som stänger bommen bakom...

Båda sätten tycker jag är "rätt".
Men med mina hästar funkar det inte att de får gå in och jag väntar utanför.
De stannar helt enkelt då, alternativt backar ut igen.

För jag har ju lärt dem att när jag leder, så ska de hålla sig bakom eller bredvid mig, de ska inte gå iväg framför mig.

Så jag leder dem in, och fortsätter själv ut genom skötardörren och går bakom och stänger igen kärran.

inget av sätten är dåligt. men jag föredrar att stå utanför och sända in min häst.
är hästen van att bli följd" in och går in, - Varför ändra på något som fungerar? fast man kan juh alltid prova på olika sätt för att komma fram till vad hästen och en själv trivs med.

:)

Det som hästen trivs bäst med helt enkelt.

Jag föredrar att skicka in min häst, medan jag står på sidan av. Lätt att stänga efter henne sen. Hon verkar också trivas bra med det. Om jag går in tror hon at någon annan stänger efter oss. Om det är jag som stänger är det tydligen mer okej. :D

Jag föredrar att stå kvar och hästen går in själv. Därför tränar jag också mina hästar så det funkar. EN häst har jag inte lyckats med, han var alldeles för spänd och nervös hela han i alla situationer, så trots att vi övade massor kom vi aldrig så långt att han vågade gå in själv.

Fördelen om du kan skicka in hästen är att du kan lasta helt själv. Då behöver du ingen som stänger efter dig.
Niklas

jag rekomenderar att lära hästen att gå in själv. att du visar vägen med handen och att den går in själv. när den ska ut lägger du grimskaftet över halsen och ställer dig utanför transporten. när du vill att hästen ska gå ut drar du försiktigt i svansen. då kan du ta tag i grimskaftet när den kommer ut vid din sida. detta sätt har jag lastat min häst på och det har funkat väldigt bra! Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 155
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Amha
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 339
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka