Vidga koppjärn

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 177
J

Johanna-79

Hur mycket kan man vidga exempelvis ett vanligt wintecjärn utan att det skadar sadeln? Wintecs vidaste järn är väl typ 105 grader i original.

Jag vet att garantin inte gäller om man vidgar järnet och wintec blir mer svängda i bommen ju vidare den blir så det behöver ni inte påminna mig om. ;)

Sv: Vidga koppjärn

Jag själv har vidgat upp till ca 118 utan problem. Vet även de som har ridit helt utan järn i där sadelns vidd blivit betydligt vidare.

Detta att bommen blir mer svängd är överkurs för det är så minimalt, det är framtill man kan se en lite förändring inte i hela bommen.

Och en fråga till... Kan man ha Wintec Wide järn i en vanlig Wintec 500 sadel?

Det blir ju samma som om man bankar ut nån av de andra färgerna, så det är ingen skillnad mer än att du då har ett jämt brett järn som är lika i vinklarna.

Annars så köper man en WW om hästen kan ha den modellen och sätter i smalare järn om det behövs nån dag.

Det var just det, det borde vara ganska svårt att få ett järn rakt om man vidgar det själv?

Passar Wintec wide i en vanlig wintec då? Och hur vida är wide järnen?

Ja det är samma järn. 110 115 125 är de ungefärliga graderna, något uppåt på de två vidaste.

Konstigt, för återförsäljarna säger att wide järn endast passar i wide sadeln... Fast det kanske bara säger så för att garantin inte skulle gälla på 500 sadeln om man satte i ett wide järn.

Tack för svar! :)

det kan ju vara för att wintec 500 inte är byggd för att slänga in ett 125 graders järn! wintec wide är garanterat konstruerad annorlunda för att tåla det.

Konstigt, för återförsäljarna säger att wide järn endast passar i wide sadeln... Fast det kanske bara säger så för att garantin inte skulle gälla på 500 sadeln om man satte i ett wide järn.

Tack för svar! :)

Det är för att vanliga Wintec finns med vissa storlekar på koppjärnen men om dessa inte passar får man ta & köpa Wintec Wide istället.
& nej, de tar inte ansvar för att man sätter in bredare koppjärn än vad som är menat för sadeln, i vanliga wintecmodellernas fall, det vita järnet.

Drygt 120 grader har jag vidgat det till, dock bara ridit en tur med järnet. nuvarande ligger på 115 grader.

Naturligtvis säger de så eftersom sadlarna är framtagna för att passa olika individer.

Bommässigt är dock alla 500 modeller och WW byggd på lika bom det som skiljer dem åt är att WW är som standard vidare i ortspetsarna och själva framvalvsdelen där du fäster järnet, men du kan även pressa ihop WW ned till rött järn. Eftersom WW är bredare som standars så upplevs den okså rakare än de andra modellerna, men om man stoppar i ett smalt järn i 500 serien så blir den óckså lika rak.

Isabell och Bates är uppbyggda med en annan bom och ser helt olika ut.

Jag VET att garantin slutar gälla om man sätter i ett vidgat järn eller WW järn i en Wintec 500. Det var inte det som var frågan, utan om det gick att göra så utan att sadeln faktiskt skadas.

Föresten, kan man köpa lösa WW järn? Alla tre WW järnen följer med sadeln när man köper en ny, men går de att köpa lösa i butik? Någon som vet?

Tillverkarna säger ju att sadeln kan skadas, & de borde ju veta:grin:

Tillverkarna säger ju att sadeln kan skadas, & de borde ju veta:grin:

KAN ja... :grin:

Om man kan vidga en wintec från 70 till 105 grader så borde några grader till inte vara några större problem och jag vet att det finns en hel del som vidgat järnen till sina wintec sadlar utan problem.

Säger du att det inte borde vara problem är det upp till dig, det är på egen risk, du vet redan vad tillverkarna skriver.

Säger du att det inte borde vara problem är det upp till dig, det är på egen risk, du vet redan vad tillverkarna skriver.

Självklart är det på egen risk. :) Men det är alltid kul att höra om någon annan försökt sig på detta och med vilket resultat.

Kan du visa mig en bom som gått sönder på grund av att man har haft i ett för brett järn? Jag vet inte någon änsålänge.

De går att köpa lösa. Jag satte i ett globusjärn i en Knightsadel och det gick alldeles utmärkt. Köpte järnet i vanlig ridsportbutik. Det enda som skiljer järnen åt i utseende är färgen. Ingen skillnad alls i övrigt.

WW järnen går tyvärr inte att köpa lösa i butik. Ev. om man har tur och kan hitta nåt löst på tyska el. eng. ebay.

Menar du wintec wide järnen? Har för mig att om man köper den sadeln att man får hela paketet med koppjärn i köpet eller har jag fel?

Vet ju bara att man kan köpa de vanliga wintecjärnen lösa. :)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 565
Senast: Takire
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka