Comatose
Trådstartare
Kom på att när jag jobbade i tingsrätten så var det ofta folk som vigdes där. Fick vara vittne några gångerDå var det rådmännen som vigde. Nu stod det i artikeln som TS länkade att rådmännen numera inte automatiskt har vigselrätt men nog måste det finnas de som har det där ändå?
Stockholms tingsrätt har iaf ett fantastiskt fint vigselrum i Rådhuset. Kan vara värt att kolla upp? Där är de ju iaf inte politiker![]()
Joo, de FÅR ju vara politiker, men jag vill helst inte vigas av den/dem jag blir arg på varje gång jag öppnar lokaltidningen bara!
Alternativet är att åka in till stadshuset, då tror jag inte att man vet i förväg vem som viger? Menn det känns lite tråkigt. Det är 3 min per par och lång kö där utanför med andra som ska gifta sig, om vi var hemma kunde vi kombinera det med vår 75-årsfest (jag fyller 35 och han 40 nästa år). Och vi kunde vara i trädgården... Läste dock att den vigselförrättare som jag länkade till i DN här ovan kan ordna en vigselcermoni hemma som man sen gör "laglig" i stadshuset efteråt. Skulle kunna vara nåt även om det är lite bökigare.
Mest fattar jag inte varför man verkar ha gjort om systemet så att så många vigselförrättare slutat!