vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Du måste ha ett intyg från släptillverkaren att släpet är konstruerat för att klara den aktuella vikten du vill väga upp till. Släpet måste alltså vara nedvägt från början för att kunna vägas upp.

Har själv ett hyfsat nytt släp som är nedvägt sedan förra ägaren. Jag har valt att INTE väga upp då det trots sin ringa ålder då det behövdes en del pappersarbete trots att inget behövde ändras på. Släpet är alltså fullt OK att idag framföra med 600 kg mer än vad som står i pappren.
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Lovisaleonora_ skrev:
Släpet måste alltså vara nedvägt från början för att kunna vägas upp.

Tveksamt. För ett halvår sedan var jag på väg att väga upp min transport, och den hade definitivt INTE varit nedvägd tidigare. Det enda som behövdes var ett intyg från importören/generalagenten att släpet skulle kunna lasta ytterligare X antal kilon.

Nu blev det inte av med någon uppvägning, eftersom jag sålde transporten och köpte en fabriksny. Den nya valde jag att direkt registrera in på den högre vikten.

Immer
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Utgångsvikten är ju alltid släpets maxlast s a s. Att man sedan fått det invägt i annat än maxlast som nytt är ju en annan sak. Men det är ju de facto nedvägt. Och alltså konstruerat för högre vikt än den som för närvarande är satt som totaltvikt.
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Jag vet inte om det är nedvägt, men jag antar det eftersom ett nytt enkelaxlat Trane väger 1350 kg och lastar typ 620 kg. Fast det kanske inte är samma modell som jag har som de som finns på internet?
Mitt släp heter Trane II 130TS och det som finns att köpa nytt nu heter Trane 130T tror jag.

Följande står på regbeviset:
Vikter
Tjänstevikt 630 kg
Maxlast 570 kg
Totalvikt 1200 kg
Skattevikt 1200 kg
Fördeln tjänstevikt 60+ 570 kg
Fördeln totalvikt 570 kg

Axlar och hjul
Garanterade axelbelastningar 100+ 1200 kg

Man kan händelsevis inte se utifrån ovanstående OM det är nedvägt eller inte?

Annars får jag väl strunta i att väga upp det, hästarna väger ju trots allt 450 samt 550 kg, hade mest velat ha lite extra marginal upp till maxlasten..
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

*knapp*

Jag pratade precis med ägaren till släpet och han mumlade något om tjänstevikt 710 och totalvikt 1250

Kan det stämma?

Han sa också att vi ska dra nått riktigt tungt för att det ska överskida max-gränsen så han trodde inte det skulle vara några problem..

MEn det är ju lite tråkigt OM det sklle hända att vi blir kontrolerade och hennes körkort ryker!
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

panaccea skrev:
*knapp*

Jag pratade precis med ägaren till släpet och han mumlade något om tjänstevikt 710 och totalvikt 1250

Kan det stämma?

Han sa också att vi ska dra nått riktigt tungt för att det ska överskida max-gränsen så han trodde inte det skulle vara några problem..

MEn det är ju lite tråkigt OM det sklle hända att vi blir kontrolerade och hennes körkort ryker!

KAN stämma kan det men då kan du INTE köra din häst i det lagligt. 1250 - 710 = 540 kilos lastvikt.

Men det är antagligen nedvägt släpet, men har ägaren fjuttig dragbil och små hästar så är det fullt rimligt. Jag har mitt släp nedvägt till 1200 kg jag, och har då en teoretisk lastvikt på 630 kg (i verkligheten tror jag INTE jag får lasta det) just för jag har en fjuttbil. Men så har jag araber med så behöver inte så mycket lastvikt.
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Tvärtom, förvånansvärt få släp är garanterade att klara lastvikter över den de är invägda i, i alla fall om man ser till enkelaxlade.

Att man sedan kan misstänka att det klarar ett eller annat kilo till, är ju en annan sak. Just detta var en av anledningarna att vi valde bort Cheval Liberté när det var släpköpardax. Deras axlar är i standardmodellerna väldigt begränsade vad gäller vikt och då undrar jag genast vad mer man snålat in på... Den enda som går att få realistisk lastvikt på är XL.
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Alexandra_W skrev:
KAN stämma kan det men då kan du INTE köra din häst i det lagligt. 1250 - 710 = 540 kilos lastvikt.

Men det är antagligen nedvägt släpet, men har ägaren fjuttig dragbil och små hästar så är det fullt rimligt. Jag har mitt släp nedvägt till 1200 kg jag, och har då en teoretisk lastvikt på 630 kg (i verkligheten tror jag INTE jag får lasta det) just för jag har en fjuttbil. Men så har jag araber med så behöver inte så mycket lastvikt.

Du som verkar ha koll :angel: , hon får alltså inte köra med det ekipaget eftersom maxlastvikten för BILEN är 430 kg och släpets lastvikt är 540?
Men i övrigt då, är det fritt fram om man nu då bortser från lastvikterna?
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Magnum skrev:
Du som verkar ha koll :angel: , hon får alltså inte köra med det ekipaget eftersom maxlastvikten för BILEN är 430 kg och släpets lastvikt är 540?
Men i övrigt då, är det fritt fram om man nu då bortser från lastvikterna?

nej, nej, nej =) Bilens lastvikt är inte intressant i sammanhanget (utom på de bilar där tillverkaren angett en max tågvikt, men det kan vi skita i nu). Men SLÄPET lastar max 540 kg. Hennes häst väger ca 600 kg. Dvs det blir överlast med den hästen i släpet.
 
Sv: vikt på bil+släp på b-kort? *akut*

Alexandra_W skrev:
nej, nej, nej =) Bilens lastvikt är inte intressant i sammanhanget (utom på de bilar där tillverkaren angett en max tågvikt, men det kan vi skita i nu). Men SLÄPET lastar max 540 kg. Hennes häst väger ca 600 kg. Dvs det blir överlast med den hästen i släpet.

Aha :idea: Men då är jag med!
Jag blandar ihop allt! Men nu gick det upp ett ljus! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp