vikt på ponny

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Linia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 910
L

Linia

Hej!
Nu undrar jag vad maxvikten på ponny är både grövre moddellen och tunnare moddellen (alla säger olika:confused:)?

A-ponny
B-ponny
C-ponny
D-ponny

Tack

Sv: vikt på ponny

det beror ju på ras också.
en shetlandsponny som är någotlunda välmusklad kan ju bära uppemot 50-55 kg, men en annan ponny i samma storlek kanske inte klarar av det, även om den är nästan lika grov.

det lättaste är väl att hålla sig till hästar som inte ligger på gränsen. och när det gäller ponnyer tror jag (de jag stött på iaf) att längden säger stopp innan viketn i många fall. men man märker på hästen om man är aldeles för tung- den kan bli sur, ovillig, lat, det är ju lättare om man känner den att se det såklart, men man känner det antagligen ändå.
har du en ponny du vill rida på, men är osäker på om du kan, fråga ridlärare eller någon annan som kan mycket och känner hästen.
och ska du köpa häst är det väl inte lönt att köpa en du snart växer ur ändå (om du vill rida och inte t.ex köra då)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 973
Senast: ameo
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
653
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka