Vikt på rundbal?

bettysmatte

Trådstartare
Är lite intresserad av att veta vad ni som har HÖ (ej hösilage) har för vikt på era rundbalar som är i storleken 1,2 m höga och 1,2 m i diameter?

Sv: Vikt på rundbal?

nu har jag inte mätt mina balar men de är vanliga stora rundbalar.
Dom väger 220 kilo styck och jag ger 220 kronor balen dvs 1 krona kilot.

Det går nog inte att svara på så där enkelt. Det skiljer mycket på vilken press man använt. Vissa pressar hårdare än andra helt enkelt.

Det går nog inte att svara på så där enkelt. Det skiljer mycket på vilken press man använt. Vissa pressar hårdare än andra helt enkelt.

Jo, att det varierar har jag förstått. Min fundering är HUR mycket det kan variera, det är därför jag frågar efter folks erfarenheter angående hur mycket deras balar har vägt. Det måste ju finnas en övre gräns för hur mycket hö man kan få in i en 1,2 m hög x 1,2 m diameter rundbal...eller?

Mina hörundbalar är ungefär i den storleken som dina, och de som pressat de säger att balarna väger 225-250 kg stycket.

Jo, att det varierar har jag förstått. Min fundering är HUR mycket det kan variera, det är därför jag frågar efter folks erfarenheter angående hur mycket deras balar har vägt. Det måste ju finnas en övre gräns för hur mycket hö man kan få in i en 1,2 m hög x 1,2 m diameter rundbal...eller?
Det kan nog variera med en faktor 2 minst. 200-400kg är nog en rimlig vikt. Ofta är det här gissningar eftersom de flesta inte kan väga sina balar.

Vikten på ensilage kan variera ännu mer. Många pressar fungerar som så att gå blötare gräs dest hårdare pressas balen. Så effekten försärks liksom. Det blir både blötare material och mer amterial i en bale.

Är lite intresserad av att veta vad ni som har HÖ (ej hösilage) har för vikt på era rundbalar som är i storleken 1,2 m höga och 1,2 m i diameter?

har ju mycket stor betydelse vilken ts det har (skiljer ju en del även på hö.)
samt vilken press man använt och hur hårt man valt att pressa. Vissa pressar gör en hård kärna andra en lös.

Det kan skilja mycket, 200-300 kg. Vi har inte pressat hö i den storleken som väger mer (fast det kan säkert finnas pressar som pressar hårdare). Det finns våg på pressen så den som pressade kan kolla (under tiden då alltså).

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 636
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka