Viktbärande ponnyer eller annan ras

Helt ärligt så tror jag att det var den studien som kom fram till platt vs takformad rygg hade störst inverkan på bärbarheten, inte svank.

Det var längesedan jag läste den men även där mättes det upp en skillnad på hästarna (ponnyerna) nånstans mellan 17,5 och 27,5% av egna vikten innan påverkan märktes. De flesta hamnade mellan 20 och 25%. Påverkan räknades bla som kortare steg och högre ansamling mjölksyra i musklerna.

Personlig erfarenhet på två C-ponny, en islänning vs en irish cob. Jag väger ca 84kg.

Islänningen tyckte jag var för tung, blev svettig och flåsig och kändes instabil redan efter en kort trav.

ICn verkade inte bry sig nämnvärt, var pigg och peppig och tog med mig ut på rn rejäl skogstur inklusive långa travsträckor. Knappt svettig när vi kom hem.

Men: ICn var ju betydligt grövre, verkligen rejält så jämfört med islänningen. Jag klarade 20% på han, men inte på islänningen.
 
Har inte läst alla svar, men kan rekommendera kallblodstravaren. Håriga och kraftiga. Har en kompis som ska sälja sin 5åring. Han är stencool och med på allt. Körd både tungt timmer och släde med. Red ut på honom själv och han bara pumpade på (men med en överdrivet bra broms, jävlar vad han kan tvärnita 😂). Har en egen kallblodstravare som är lite motsatsen, så det är väldigt individuellt.
Väldigt trevliga att rida, stora och robusta. Klarar enkelt en större ryttare och vad jag vet har dem inte jättemycket problem med skador.

Blev påsprungna av en lös hund när han var ute o drog släden en gång, han spratt såklart till men stannade omedelbart och väntade på att vi skulle lossa skaklarna som han lyckades få mellan benen. Även när vi rider har vi blivit påsprugna av en osäker schäfer som visat det aggressivt, men dom har coolt stått och litat på att vi hanterar det. Vi kom i galopp och hunden gensköt oss. Då var även en irish cob med, han hanterade det bra också. Det är så otroligt individuellt hur dem är lärda och litar på en men gud vad alla kallblod är fina oavsett ras.

Han var byns samlingspunkt förra vintern när hon drog timmer med honom, alla hängde på och ungarna åkte pulka efter stockarna.
Min egna är vad jag ser som kallblodens nervvrak, extremt minimalt men om man inte är med och hjälper honom faller han enkelt isär emotionellt 😂
Men älskar rasen, inte lika coola som brukshästarna ardenner och nordsvensken men inte långt ifrån med rätt hantering och personlighet.

Min egna är världens hagmysare och jobbar inte i onödan medan kompisens gärna pumpar på onödigt mycket, både på banan och ute. Han älskar jobb. Min egna älskar mys. Men båda två är otroligt trevliga individer som vem som helst kan ta en uteritt på. Både storlek och erfarenhetsmässigt 😉
Generellt är de ganska heta och känsliga, men det finns ju alla sorter av alla raser. De kan också vara lite istadiga.

De är mycket häst per centimeter. 155 cm kallblodstravare är en ganska stor häst.

Jag tror inte kallblodstravare är för alla (utom enstaka individer) men de är bäst tycker jag.

Har en superhet och en känslig och pigg. Och haft en pigg och istadig.
 
@Sesca Vem har sagt ngt om benlängd? Man relaterar till hästens vikt. En robust fjording på 146 cm kan väga lika mycket som ett ädelt fullblod på 160 cm. Men 20% av hästens vikt är ju ett riktmärke oavsett mankhöjd. Sedan måste man ta hänsyn till faktorer kopplade till exteriör som korrekt benställning, omfång kring skenben, rygglängd mm. En sak som om hästen kan bära den sadel som ryttaren behöver för att få plats och kunna sitta balanserat är ju något som kan göra att en stor ryttare inte kan rida en kompakt häst med kort rygg även om hästen i övrigt kan anses orka ryttaren. Inte bara ryttarens vikt spelar roll utan även längden. En anledning till att många vuxna som inte väger så mkt inte kan rida små kraftiga ponnyhästar är ju dels att överliv och ben för för långa, dels att ponnyn bara kan ha 15-16 tumsadel medan ryttaren behöver 16,5-17,5.
 
Senast ändrad:
Jätteintressant studie, även om resultatet känns ganska självklart - typ att det är jobbigare att bära tyngre än att bära lättare, och att den individuella variationen är stor! :)

Vad som också känns väldigt intressant är att hästarna som med hög ryttarvikt (runt 28%) reds i passlöp, dvs högintensivt arbete, inte visade några kliniska symptom efter detta, dvs de verkade återhämta sig väl (min slutsats). Här reds de alltså först i en "riktig" passtävling, sedan två veckor senare i den här studiens passlöp och inga nya kliniska fynd gjordes.

Det jag saknar, både i denna studien och i andra, är långtidsstudier. Hur påverkas en häst på lång sikt av att t.ex. gå med 25% av sin vikt som ryttarvikt jämfört med exempelvis 15%? Olika skadestatistik till exempel? Just islandshästar, som ju ofta går med en ganska hög ryttarvikt i förhållande till sin egen vikt, är billigare att försäkra pga lägre skadestatistik än t.ex. halvblod, man kan ju undra varför? (det är givetvis inte tack vare den högre ryttarvikten, men den verkar inte heller ge något signifikant utslag åt andra hållet)

Och i vilken utsträckning kan hästens förmåga att bära vikt tränas upp? De flesta som utbildar unga hästar, oavsett ras, har väl upplevt hur obalanserad en häst kan bli första gången med ryttare på ryggen, men hur den gradvis lär sig att balansera upp sig och även blir starkare med tiden. Hade varit intressant med långtidsstudier även på detta!
 
Forskning är inte gjord på ponnyraser utan på vbl. Det går inte att uttala sig om andra typer av hästar. Viktbärighet sitter inte i benlängd och vbl med fullblod i är inte särskilt viktbärande

Tyckte jag såg en artikel från England med siffror för hur viktbärande olika raser var. (minns inte vad beräkningarna baserade sig på) Engelska fullblod var mycket viktbärande jämfört med halvblod. Men det är ju en annan sak såklart än halvblod med fullblod i. Dessutom såklart den lilla detaljen att Engelska fullblod är mycket lättare så det blev ju mindre vikt ändå, jmf med halvblod, i verkliga kilon på ryttare. Jag tror inte jag kan hitta den igen, den dök upp efter ngt random googlande på ngt annat eller i ett Facebookflöde från ngn brittisk ridsportstidning el dyl.

Så i kort, det verkar finnas någon mer forskning på det, om man vill leta länge.

(och inte benlängd då utan bredd snarare)
 
Senast ändrad:
Fast om jag inte minns fel så finns det en undersökning som visar att ponnys generellt kan bära mer per kroppsvikt än vbl. Men hur länge sedan och var den finns vet jag inte.
Om jag har för mig rätt var det tätheten i skelettet men det kanske jag ska låta vara osagt.
Har också läst den. De räknade på frambenets omkrets under knäet. Om det var rejält och inte knipt och normal storlek på hästen (som var ngt runt 160 eller så) var den mer stabil. Det var också länge sedan, men finns säkert att hitta.
 
Tyckte jag såg en artikel från England med siffror för hur viktbärande olika raser var. (minns inte vad beräkningarna baserade sig på) Engelska fullblod var mycket viktbärande jämfört med halvblod. Men det är ju en annan sak såklart än halvblod med fullblod i. Dessutom såklart den lilla detaljen att Engelska fullblod är mycket lättare så det blev ju mindre vikt ändå, jmf med halvblod, i verkliga kilon på ryttare. Jag tror inte jag kan hitta den igen, den dök upp efter ngt random googlande på ngt annat eller i ett Facebookflöde från ngn brittisk ridsportstidning el dyl.

Så i kort, det verkar finnas någon mer forskning på det, om man vill leta länge.

(och inte benlängd då utan bredd snarare)
Vbl med XX brukar ha lite knasig exteriör med lång länd och knöligt infasad rygg. Mer eller mindre så förstås.
 
Har också läst den. De räknade på frambenets omkrets under knäet. Om det var rejält och inte knipt och normal storlek på hästen (som var ngt runt 160 eller så) var den mer stabil. Det var också länge sedan, men finns säkert att hitta.
Intressant. Det mest framträdande exteriöra draget på 3 av de 4 islandshästar jag har i stallet är att de har väldigt rejäla ben (och hovar) i förhållande till sin storlek. Den fjärde, som är mer finlemmad än de andra (och även mindre i mankhöjd) är den enda som jag inte skulle klassa som viktbärande, hon bör ha en lätt ryttare.
 
Tack för alla svar. :) Självklart ska jag inte sätta mig på en ponny som inte orkar mig och som jag tror jag skrev är min målvikt 70kg. Men även då behöver det inte vara en ponny. Det var bara en nyfiken fråga då jag alltid haft väldigt stora, kraftiga och håriga hästar. :) Nu tror jag personligen inte att jag någonsin kommer rida mer. Ridintresset dog verkligen med mina frieserhästars ohälsa. Men OM jag någon gång i framtiden skulle få ett infall är det ändå roligt att läsa på lite om olika raser. :)
Vad hade friesern för hälsoproblem? Ngt vanligt förekommande hos just den rasen?
 
Jag har hört att de inte blir så gamla som andra hästar. Från en som då hade en frieser och umgicks med andra som hade frieser.
Ja och andra sjukdomar som ock inte min hade är hjärtfel, njurfel (min första Frieser dog av det), ryggproblem av olika slag.
 
Jag väger en del....
Har en D ponny 146 i mkh, mycket viktbärande o välmusklad och pigg.

Hade innan en cob på ca 165, och jag upplevde den som viktbärande men ponnyn ännu mer viktbärande då cobben hade lång rygg = svagare rygg. Hade även en annan häst därefter på ca 160 som inte va viktbärande alls, så den red jag kanske 10 ggr på ett år inna jag valde att sälja den efter mkt markjobb. Så allt sitter inte i storleken, utan även i modell och individ.
 
Tack för alla svar. :) Självklart ska jag inte sätta mig på en ponny som inte orkar mig och som jag tror jag skrev är min målvikt 70kg. Men även då behöver det inte vara en ponny. Det var bara en nyfiken fråga då jag alltid haft väldigt stora, kraftiga och håriga hästar. :) Nu tror jag personligen inte att jag någonsin kommer rida mer. Ridintresset dog verkligen med mina frieserhästars ohälsa. Men OM jag någon gång i framtiden skulle få ett infall är det ändå roligt att läsa på lite om olika raser. :)

Jag hade nästan exakt samma önskemål och samma önskan på utseende som dig. Har tidigare haft nordsvensk, friser, islänning och fellponny. Trodde inte jag skulle börja rida igen men så förälskade jag mig i ett lettiskt halvblod. Han är supertrygg, supersnäll och har ändå kapacitet fullt tillräcklig för det jag vill göra. Det är väldigt skönt att han kan stå några dagar i veckan och ändå gå att rida vettigt. Mina nordsvenskar jag har haft har varit arbetsnarkomaner och de behöver arbeta. Så mitt tips är att börja kika lite vidare än vad du gör nu.
 

Bifogade filer

  • received_1802523976795448.jpeg
    received_1802523976795448.jpeg
    349,3 KB · Visningar: 60
Jag hade nästan exakt samma önskemål och samma önskan på utseende som dig. Har tidigare haft nordsvensk, friser, islänning och fellponny. Trodde inte jag skulle börja rida igen men så förälskade jag mig i ett lettiskt halvblod. Han är supertrygg, supersnäll och har ändå kapacitet fullt tillräcklig för det jag vill göra. Det är väldigt skönt att han kan stå några dagar i veckan och ändå gå att rida vettigt. Mina nordsvenskar jag har haft har varit arbetsnarkomaner och de behöver arbeta. Så mitt tips är att börja kika lite vidare än vad du gör nu.
Jag hade också ett lettiskt halvblod! Hon var 4 år när jag köpte henne, jag var 16. Min första häst. Stor och jättetrygg, vem som helst kunde rida, viktbärande. Men arg 😂 eller missförstådd. Idag hade jag kunnat ge henne ett liv som passat henne bättre, men jag visste inte bättre då. Saknad är hon iallafall❤️

0F06B638-FF4F-4935-9906-591F6BFBACEE.png
 

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 102
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp