Viktbärande ponnyer eller annan ras

Sålänge dom har en bra flock och bra hagar och inte far illa på något vis tror jag hästar mår helt okej av att bara ridas 1-2 gånger i veckan och en del hästar vill ju inte bli ridna alls.

Finns ju alla möjliga individer och raser :)
Svårt att veta innan man lär känna dem dock tänker jag.
(och jag är inte helt övertygad om att det inte är deprimerande att ha en häst som inte vill bli riden alls, även om man bara rider den två gånger i veckan.)

Och även den som jag känt som verkligen gillade att skrota var sjukt nöjd och entusiastisk inför ridning efter ngn månads bete och uhm sysselsatte sig själv på lätt irriterande sätt under igångsättning. Känns ju lite som att vi har avlat fram hästar som verkar gilla att hitta på något och hänga med människor.
 
Senast ändrad:
Men är det någon häst, oavsett vi pratar hästras eller individ av valfri ras, som i längden mår bra av att ha det så? Det får vara en väldigt stimulerande flocktillvaro för hästen all dess fritid och väldigt låga krav när den tränas då, tänker jag. Skaffar folk ens häst för att rida 1-2 dagar per vecka? :confused:

Det blir ju inte en tävlingssatsning eller hårdare pass. Men man kan säkert rida ut i skogen lite lagom rundor 1-2 gånger i veckan utan problem. Jag tror att en häst som rids 1-2 gånger i veckan ut i skogen och resten av tiden går i fina hagar med bra kompisar lever ett mycket bättre liv än hästen som rids 5-6 ggr/vecka seriöst men får gå korta dagar i frimärkeshagar och bara ridas i ridhus.
 
Det blir ju inte en tävlingssatsning eller hårdare pass. Men man kan säkert rida ut i skogen lite lagom rundor 1-2 gånger i veckan utan problem. Jag tror att en häst som rids 1-2 gånger i veckan ut i skogen och resten av tiden går i fina hagar med bra kompisar lever ett mycket bättre liv än hästen som rids 5-6 ggr/vecka seriöst men får gå korta dagar i frimärkeshagar och bara ridas i ridhus.
Jag vet inte om jag tror någonting om sådant. Blir väldigt osäker och det lär ju bero på individ. Sedan tror jag att just frimärkeshagar inte är ok längre utan de behöver kunna använda alla gångarter i sin hage.
 
Jag vet inte om jag tror någonting om sådant. Blir väldigt osäker och det lär ju bero på individ. Sedan tror jag att just frimärkeshagar inte är ok längre utan de behöver kunna använda alla gångarter i sin hage.

Jag tycker att den definitionen inte är tillräckligt bra. Ja, hästen kan ta 2-3 galoppsprång innan den kommit till andra änden av hagen. Wooohoo! Eller inte...
 
Jag tycker att den definitionen inte är tillräckligt bra. Ja, hästen kan ta 2-3 galoppsprång innan den kommit till andra änden av hagen. Wooohoo! Eller inte...
Ja jag vet ju inte hur vanliga de där frimärkshagarna är måste jag erkänna, eller när de går över till att vara en hage.

Men jag kommer nog inte att kunna övertygas om att det definitivt finns hästindivider som inte skulle föredra ett liv av skrotande då och då avbrutet av en uteritt. Även om det såklart säkert skulle kanske passa vissa Gotlandsruss eller liknande uppfödd ras utmärkt så tror jag nog inte alls att många dressyr eller hoppstammade svenska varmblod alls skulle föredra skrot+enstaka uteritt framför en lite mindre hage, med sällskap bredvid hagen eller i hagen och mycket aktivering.
 
Ja jag vet ju inte hur vanliga de där frimärkshagarna är måste jag erkänna, eller när de går över till att vara en hage.

Men jag kommer nog inte att kunna övertygas om att det definitivt finns hästindivider som inte skulle föredra ett liv av skrotande då och då avbrutet av en uteritt. Även om det såklart säkert skulle kanske passa ett Gotlandsruss eller liknande uppfödd ras utmärkt så tror jag nog inte alls att många dressyr eller hoppstammade svenska varmblod alls skulle föredra skrot framför en hage, med sällskap i hagen eller i hagen och mycket aktivering.

Det finns så väldigt många flera hästar än dressyr/hoppstammade halvblod!
 
Sålänge dom har en bra flock och bra hagar och inte far illa på något vis tror jag hästar mår helt okej av att bara ridas 1-2 gånger i veckan och en del hästar vill ju inte bli ridna alls.

Finns ju alla möjliga individer och raser :)
Alltså - med tillräckligt bra hagar och flock så klarar de såklart av ett liv helt utan att ridas! Men min poäng är att då måste det verkligen vara bra - ingen ridhästtillvaro med halva dygnet på box minus ridning/annan aktivering med sin människa, utan ett "riktigt hästliv". Tycker däremot det känns väldigt konstigt att köpa egen häst om man bara har för avsikt att träna den 1-2 dagar per vecka!
 
Det finns så väldigt många flera hästar än dressyr/hoppstammade halvblod!
Ja, som uttryckt i posten. Men på dig lät det som att det alltid för alla hästindivider sannolikt vore att föredra att skrota i stor hage med enstaka uteritt framför bli aktiverad varje dag och bo i mindre hage med vän i hagen bredvid.

Jag höll med om att det säkert finns individer som tycker det är nice, men att det sannolikt inte går att säga för alla hästar.

Med allt det sagt så tror jag många hästar har både halvstor hage, med vän nära eller i hagen och en regelbunden aktivering. Så inte någon av ytterligheterna helt enkelt.
 
Men är det någon häst, oavsett vi pratar hästras eller individ av valfri ras, som i längden mår bra av att ha det så? Det får vara en väldigt stimulerande flocktillvaro för hästen all dess fritid och väldigt låga krav när den tränas då, tänker jag. Skaffar folk ens häst för att rida 1-2 dagar per vecka? :confused:
Japp det finns fler såna än man kan tro. Jag som har lösdrift och ibland tar in inackorderade verkar ha attraherat just den typen genom åren 🙈.

Bästa hästen för dom är välskolade pensionärer, typ fd ridskolehästar som sen varit tävlingshästar och nu ska få det lugnt sista åren.

Absolut inte kallblodsunghästar. För då får stallägaren (jag) deala med brötiga understimulerade pansarvagnar... Trots stor berikad lösdriftshage och flock. Hästen lider alltså inte, dom har det bra. Men människorna får det jobbigt med "för mycket häst" 😅.
 
Japp det finns fler såna än man kan tro. Jag som har lösdrift och ibland tar in inackorderade verkar ha attraherat just den typen genom åren 🙈.

Bästa hästen för dom är välskolade pensionärer, typ fd ridskolehästar som sen varit tävlingshästar och nu ska få det lugnt sista åren.

Absolut inte kallblodsunghästar. För då får stallägaren (jag) deala med brötiga understimulerade pansarvagnar...
Ja för en äldre häst låter det ju inte så dumt.
(samtidigt som en medishäst jag hade verkligen tyckte det var riktigt urtrist att hänga i hagen även vid 27 års ålder.)
 
Ja, som uttryckt i posten. Men på dig lät det som att det alltid för alla hästindivider sannolikt vore att föredra att skrota i stor hage med enstaka uteritt framför bli aktiverad varje dag och bo i mindre hage med vän i hagen bredvid.

Jag höll med om att det säkert finns individer som tycker det är nice, men att det sannolikt inte går att säga för alla hästar.

Med allt det sagt så tror jag många hästar har både halvstor hage, med vän nära eller i hagen och en regelbunden aktivering. Så inte någon av ytterligheterna helt enkelt.

Jag tror att de flesta hästar accepterar ridning och absolut kan tycka att det är roligt. Men få kräver ridning/jobb om deras övriga förutsättningar är optimala. Stimulansen i flocken ska inte underskattas.
 
Jag tror att de flesta hästar accepterar ridning och absolut kan tycka att det är roligt. Men få kräver ridning/jobb om deras övriga förutsättningar är optimala. Stimulansen i flocken ska inte underskattas.
Nej men jag måste erkänna att jag vid tillfälle totalt överskattade den.
 
Åh, jag menar *inte* att dom blir nerviga eller hispiga.

Men jag har träffat alltför många nordsvenskar som blivit brötiga och svårhanterliga av att gå som "hobbyhäst" 1-2 ggr i veckan med oerfaren ägare. Eller feta som troll och får fång. När dom säljs vidare till verksamheter blir dom underbara, friska och lättsamma igen.

Dom är enkla för dig som är proffs :). Men det finns många hästmänniskor som är för oerfarna och som inte vill lägga ner tiden för att erbjuda dom bra liv, är min åsikt.
Jovars. Nordsvensken i vårt stall är rätt högmotorisk så hon kräver en del av sin ägare men så vacker och trevlig häst 😍
 
Tack för alla svar. :) Självklart ska jag inte sätta mig på en ponny som inte orkar mig och som jag tror jag skrev är min målvikt 70kg. Men även då behöver det inte vara en ponny. Det var bara en nyfiken fråga då jag alltid haft väldigt stora, kraftiga och håriga hästar. :) Nu tror jag personligen inte att jag någonsin kommer rida mer. Ridintresset dog verkligen med mina frieserhästars ohälsa. Men OM jag någon gång i framtiden skulle få ett infall är det ändå roligt att läsa på lite om olika raser. :)
 
Alltså - med tillräckligt bra hagar och flock så klarar de såklart av ett liv helt utan att ridas! Men min poäng är att då måste det verkligen vara bra - ingen ridhästtillvaro med halva dygnet på box minus ridning/annan aktivering med sin människa, utan ett "riktigt hästliv". Tycker däremot det känns väldigt konstigt att köpa egen häst om man bara har för avsikt att träna den 1-2 dagar per vecka!
Håller helt med dig i det :)
 
Japp det finns fler såna än man kan tro. Jag som har lösdrift och ibland tar in inackorderade verkar ha attraherat just den typen genom åren 🙈.

Bästa hästen för dom är välskolade pensionärer, typ fd ridskolehästar som sen varit tävlingshästar och nu ska få det lugnt sista åren.

Absolut inte kallblodsunghästar. För då får stallägaren (jag) deala med brötiga understimulerade pansarvagnar... Trots stor berikad lösdriftshage och flock. Hästen lider alltså inte, dom har det bra. Men människorna får det jobbigt med "för mycket häst" 😅.
Jag som har några stycken hästar, i lite olika åldrar, kan ju inte hålla igång alla på samma nivå hela tiden.

Dels så har jag dom i flock(-ar) på lösdrift, stora hagar med fri tillgång på mat av lagom näringsvärden, dels så har t.ex. unghästar utbildningsperioder med vila emellan.

Vuxna hästar, typ avelsston, underhållstränas lagom mycket några gånger i veckan, t.ex. tömkörning eller en körtur, unghästarnas träning påbörjas redan innan avvänjning.
Vi jobbar med unghästarna kanske tre-fyra dagar i rad (ju yngre häst desto kortare träningspass, kan vara så lite som fem minuter för de yngsta), sedan vilar de i en vecka, två eller t.o.m tre veckor för att absorbera träningen, och så fortsätter man så.
Observera att unghästarna i mitt fall inte rids, utan de jobbas i markarbete som att, vänjas vid skrammel, prassel och rassel, vänjs vid att få linor och slanor mot bakbenen, tränar på att stå stilla, att ha selen på, för att när det är dags tömköras o.s.v.

Unghästarna blir inte till brötiga pansarvagnar, även om de kan ha vissa slyngelperioder när de ska testa och bröta lite.
Treåringarna ska ju kunna dra åtminstone en kälke, då får de bara inte vara brötiga längre.
 

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 100
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp