Viktbärande ponnyer

B

**BORTTAGEN**

Jag ska köpa ponny, men eftersom mina föräldrar ska kunna rida när jag är borta på nått eller så så måste den vara viktbärande.

Vilka ponnyraser är viktbärande? Och hur mycket kan de bära högst? Pappa väger ca 80kg och mamma runt 68-70kg.

Mvh GoldenLove
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
80 kg tycker jag är för mkt ÄVEN om ponnyn är viktbärande. En viktbärande D-ponny, ex connemara, skulle jag inte sätta ngn på som väger mer är 65 kg max. Sedan så kanske fjordingar och likn ligger under ponnymåttet, men de är ju inga ponnyer i den bemärkningen att de tillhör ponnyraserna. De räknas väl till kallblod.
 
Kanske en stor haflinger? Det får nog bli ett stort kallblod för att bära de vikterna.
 
Fjording, islänning, haflinger, kbl travare (det finns sådana under ponnymåttet), connemara mfl. Titta på hur hästen är byggd. Har den lång rygg och är lite spädare så ta hellre en likadan fast med kortare rygg.

Hittar du ingen så leta efter en annan som är inkörd så kan dina föräldrar köra istf att rida.

Men nu fick jag uppfattningen att dina föräldrar bara skulle rida ibland och de allra flesta (för att inte säga alla) ponnyer klarar åtminstone din mammas vikt under nån ridtur då och då.
 
varför inte?
min d-ponny new forest har utan problem alltdi burit oss, och det har varit både mina småsystrar och min sambo. Och han är inte direkt kraftig men haritne haft några som helst problem med vikt mellan 65-80 kg
 
Jag tycker att 80 kg är alldeles för mkt för en ponny. Jag skulle inte ens sätta upp en så tung människa på mitt halvblod, mer än under en mkt begränsad tidsperiod. Väger man mer än 60 kg då är det STOR häst som gäller, enligt mig. Jag väger själv 58 kg och skulla ha mkt svårt för att sätta mig på en c-ponny. Om jag skulle åta mig att rida till en D-ponny så skulle den få vara viktbärande!
 
Intressant, berätta inte det för Patsy för då kanske jag inte får sitta upp ngt mer ;-)

(Nu är det inte MENINGEN att jag ska väga över 60 någon längre period till men ändå).
 
Varför inte en haflinger??? Det är ingen ponny men den har ponnymått. En stark liten häst. Vår familj har en som både jag och min dotter rider. Jag är ingen lättviktare....
Det finns enstaka haflinger som är 150 cm men de flesta är i D-ponnystorlek. Användbara i alla discipliner.
Smarta, lättlärda och trevliga hästar - men starka, ingen småbarnsponny utan mer en familjehäst.
 
Daydream: Du är ju inte riktigt klok! 80 kg är INTE för tungt för ett halvblod eller en viktbärande ponny!! Vad du än säger kommer Pappa kommer att rida min viktbärande ponny(när jag får den) vad du än säger!!
 
Som en liten parentes kan jag nämna att en B-ponny får tävla ponnygalopp med 54 kg på ryggen.
Observara att jag inte påstår att det är en lämplig vikt för alla B-ponnyer men om man inte kan rida C- eller D-ponny om man väger 60 kg så skulle många ponnyryttare tvingas sluta....
 
Men herregud, hur många ponnyryttare skulle inte få sluta om en D-ponny inte klarar mer än 60 kg?
eek.png

Och jag vet flera som väger över 80 kg och rider halvblod utan problem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Säger som dom andra...
Fjording, Haflinger (tipsar jag VERKLIGEN om!), kraftig Connemara eller New Forest, Kallblodstravare, korsning (kraftig) och Fellponny (fast dom är gräsligt svåra att få tag på)
 
Just det, det måste jag påpeka
biggrin.png

Runt 65 kg ligger gränsen för d-ponnyryttare i galopp, och då snackar vi som sagt var GALOPP, då bär intehästarna så mycket dom kan.
70 klarar väl "alla" d-ponnyer skulle jag vilja säga...
Fjompigt halvblod om det inte klarar 80 kg
devil.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag uppfattade inte att jag skrivit att min HÄST hade sagt ngt om vikten på ryttaren? Men det kanske du "läser mellan raderna"?
Är man tung och vill rida småponnyer så finns det ingen lag som hindrar det - skumpa på bara!
bounce.gif


Jag tycker däremot INTE att det ser bra ut med en för kraftig ryttare som hästen släpar sig fram under.
 
Senast ändrad av en moderator:
Så känsliga är faktiskt inte hästar...
Är du väldigt viktberoende eller nått sånt???
Säger som nån annan att 65 är maxvikt i galopp......
Om man tycker att 65 e för mkt så borde ju 50 vara maxvikt i galopp...
smirk.png

Om du förstår vad jag menar?
unsure.png

För det gör inte jag *asg*

Men lixom sen beror det ju helt på ponnyn.
Alla ponnyer kan självklar inte bära nån på 80kg men det finns ju de msom gör det.
JA skulle inte vilja att nån på 80kg skulle rida min maxade cponny som dessutom är fjording.
Visst skulle hon klara det men det är JAG som inte klarar det
crazy.png
 
Senast ändrad av en moderator:
En människa på 65 kg är väl ändå inte kraftig (om det inte är en väldigt kort person förstås)?!
Jag tycker att personer som väger runt 60-65 kg oftast är de som passar bäst på exempelvis D-ponnyer då de ser alldeles lagom ut.
 
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så räknar inte jag fjordingar som "ponnyer" utan som kallblod. Ponny = häst tillhörande ponnyraserna, i bland med vissa inslag av ex fullblod el arab, enligt mig. Haflinger, fjordingar, nordsvenskatravare mm har en annan konstitution än "vanliga" ponnyeräven om de råkar hålla ponnymåttet.
 
I min rasbok står fjording under ponny... och jag får tävla min sköthäst som e fjording (145 cm) i ponnyklasser....så då kan man väl räkna den som ponny? Förresten måste väl alla halvblod orka 80 kg om den inte har något problem med ryggen??? Jag vet många som väger mer än det och tävlar halvblod. Det finns ju t.ex många långa män som tävlar internatinellt på halvblod och dessa måste ju väga mer än 80 kg?
Och vi har en normalbyggd Connemara i stallet och en mamma brukar rida ut på henne någon gång ibland och detta går utmärkt!
 
Nej, man KAN inte räkna den till ponny, för den ÄR ingen ponny. Att en "häst" är en ponny har egentligen inte så mkt med mankhöjden att göra. Vissa "ponnyer" kan vara över 148 cm, ex vissa connemaraponnyer, men är ändå ponnyer. Ett halvblod kan vara under ponnymåttet men är ändå ett halvblod. En fjording kan var under ponnymåttet men är ingen ponny i den bemärkelsen att den tillhör ponnyRASERNA. I vanligt tal kallas de c-ponny eller d-ponny men de tillhör inte ponnyraserna. För att klyva lite hår.
Det här ska bara ses som ett förtydligande till mitt initiala inlägg, jag skiter nämligen högaktningsfullt i vad folk vill kalla sina pållar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: attheedge
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp