Bukefalos 28 år!

Viktboots - när & varför?

mysak2

Trådstartare
I vardagsträning, hur gör viktboots träningen bättre? Hur och varför använder ni viktboots? Är det någon gång i veckan eller ska bootsen användas kontinuerligt under längre tid? Hela passen? Bara på banan? Bara när man töltar? Skulle önska lite tips och råd i största allmänhet ;-)
 
I vardagsträning, hur gör viktboots träningen bättre? Hur och varför använder ni viktboots? Är det någon gång i veckan eller ska bootsen användas kontinuerligt under längre tid? Hela passen? Bara på banan? Bara när man töltar? Skulle önska lite tips och råd i största allmänhet ;-)

Boots används för att förlänga steget. Ju mer man vill fördröja steget; desto tyngre boots. Sen måste man ta hänsyn till hur vältränad hästar är också såklart :) Jag tycker att man alltid ska sträva efter att ha hästen ren i takten i alla gångarter utan boots. Men i en period eller då och då kan det vara en hjälp vid ex taktproblem. Jag använder aldrig boots varje dag och "hela tiden", utan använder det som sagt under ex. en träningsperiod, eller då och då när man vill få ut det lilla extra; som ex vid tävling och träning inför tävling. Boots ska ALLTID användas när man ska rida flyandepass.
Använder skyddsboots vid behov när hästen behöver extra skydd ex. galoppträning med något obalanserade hästar, eller vid passridning på en fyrtaktig häst (när man inte vill ha så mkt tyngd), osv.
 
Förklara gärna resonemanget? Intresserad av att lära mig mer.
Anledningen till varför man ska ha boots när man rider pass är pga det går otroligt fort allting, man "bryter balansen" i galopp till pass, hastigheten är högre och gångarten mer "skör" än övriga och därför är skaderisken högre än i övriga gångarter. Slår hästen på sig en gång i pass så är det lätt hänt att den istället blir rädd för att gå i pass, spänner sig nästa gång och blir ovillig till gångarten. Kan räcka med en gång för att förstöra förtroendet hos hästen och viljan till passen.
Vilken vikt eller oviktade boots beroende på häst.. men skyddad ska hästen vara varje gång! iaf när man planerar att träna pass.
De gånger hästen lägger sig själv; många har säkert varit med om att hästen lagt sig själv efter galoppen.. och då är den oftast (99% av fallen) i egen balans och slår på sig sällan.
Men planerar man och ska göra passläggningar ska hästen alltid ha boots på sig.
 
Anledningen till varför man ska ha boots när man rider pass är pga det går otroligt fort allting, man "bryter balansen" i galopp till pass, hastigheten är högre och gångarten mer "skör" än övriga och därför är skaderisken högre än i övriga gångarter. Slår hästen på sig en gång i pass så är det lätt hänt att den istället blir rädd för att gå i pass, spänner sig nästa gång och blir ovillig till gångarten. Kan räcka med en gång för att förstöra förtroendet hos hästen och viljan till passen.
Vilken vikt eller oviktade boots beroende på häst.. men skyddad ska hästen vara varje gång! iaf när man planerar att träna pass.
De gånger hästen lägger sig själv; många har säkert varit med om att hästen lagt sig själv efter galoppen.. och då är den oftast (99% av fallen) i egen balans och slår på sig sällan.
Men planerar man och ska göra passläggningar ska hästen alltid ha boots på sig.
Tack, mycket rimlig förklaring!
Jag tänkte mest "viktboots" och hängde inte med.
 

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
534
Senast: shebeen
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
Svar
18
· Visningar
1 099
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
836
Senast: Nova123
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp