Viktgräns.

Status
Stängd för vidare inlägg.
På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?
 

På turridningen jag jobbar tar vi emot alla slags ryttare för en 2-timmars ridtur (skritt för nybörjare och trav om dom vill. Galopp enbart för erfarna ryttare samt alla erbjuds att sitta på sin häst barbacka i havet, vi går djupt till ca 10-20cm under mankhöjd ungefär, detta är den sk höjdpunkten på ridturen).

Vi har en viktgräns på 90kg och vi har två clydies och en stor quarterhäst som är dömda att alltid ta dessa.
Sedan har vi 3-4 hästar till vi kan sätta 80-85kg på och resten är okej att bära runt 65-75-80kg. Några sätter vi aldrig mer än 65kg på av olika anledningar.

När det är lågsäsong kan vi tumma på 90-kg-gränsen samt om ryttaren är erfaren eller 'bara lång'.

Men nu närmar sig skolloven och högsäsong och vi har märkt att vi får fler och fler tyngre människor som vill rida. Nybörjare.
Dom tar reda på viktgränsen och sedan bokar dom in sig som 90kg.
När de väl kommer dit och fyller i papper är det många som fyller i 93, 95, 96 kg osv...

Hur tusan ska vi hantera det här? Och hur strikt ska man vara?

Jag och ägaren har den här diskussionen varje vecka.

Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag).

Men hur hanterar man detta i verkligheten? Om någon kommer in, har betalt i förskott och sedan väger 92kg?

Jag skulle hata att behöva tala om för en överviktig människa att den är för tung för våra hästar. De tittar ut och ser en stor clydie och tänker liksom VA?
Men det är ju att våra stora hästar är de som jobbar hårdast. Såklart de kan ta 110kg om de måste, men inte två ggr om dagen varje dag...
Överviktiga människor som aldrig ridit förut och skumpar överallt på deras ryggar. Icke flexibla heller när det gäller att ta sig av hästarna.. (vi har höga pallannordningar som alla använder när de kliver upo på hästarna... men att ta sig av brukar vara en annan osmidig historia...

Vi brukade ha en viktgräns på 95 men då hade vi många som vägde över 100 som kom som hade ljugit om sin vikt vid bokning...

Vad gör man?

Tycker att man ska vara hård. Det är ingen rättighet att få rida.
 
@Seabaz Jag tycker också att ni i första hand ska se över viktgränser och sekundärt sett även hästmaterial.
Har ni många tunga ryttare får ni anpassa ert hästmaterial efter den situationen. Sen tycker jag också att ni relativt sett verkar ha rätt så låga viktgränser också. Som jag förstår det är det mest skritt, lite trav och sedan bad? Även om era clydes "bara" väger 700 kg bör de utan problem kunna bära upp till ca. 100 kg, i skritt och trav, även om ryttarna är nybörjare. Inte på daglig/reguljär basis, men om det inte varit för att pappa var hästallergisk och ovillig, hade han blivit upptvingad på H.H för länge sedan. H.H är alltså förvisso ett "lätt kallblod" i typen, men 162 cm/540 kg. Pappa är 192 cm/110 kg, och total nybörjare. Då hade han ändå fått rida i alla gångarter, lättare pass, ca. 30-45 min. Inga konstigheter. Så jag tycker nog att era 700 kg clydes borde klara 100 kg nybörjare, på reguljär basis, även i skritt. Samt att ni borde köpa in flera sådana för att matcha eran kundgrupp.

Jag vet inte, jag.
Jag har en kbl-travare som en kompis fick rida en sväng på. Skapligt tränad häst, ca 160cm i mkh och alltså ett kallblod. Ca 500-600kg häst. Kompisen vägde då ca 110kg.
Hästen var synbart påverkad av att kompisen satt upp.
Så att använda hästar i verksamhet, vilket innebär dagligt jobb för hästen, med så tunga nybörjare är inte juste.
Visst, en enstaka ridtur, men
(edit; hann inte skriva färdigt)
hästar som går som turhästar jobbar mycket mer än vad min privathäst gör. Och om den privathästen var märkbart påverkad av att gå med för tung ryttare en gång så är det inte OK att använda turhästar på det sättet, gång på gång.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte, jag.
Jag har en kbl-travare som en kompis fick rida en sväng på. Skapligt tränad häst, ca 160cm i mkh och alltså ett kallblod. Ca 500-600kg häst. Kompisen vägde då ca 110kg.
Hästen var synbart påverkad av att kompisen satt upp.
Så att använda hästar i verksamhet, vilket innebär dagligt jobb för hästen, med så tunga nybörjare är inte juste.
Visst, en enstaka ridtur, men

Håller med. Turhästar och lektionshästar går med många olika ryttare och längre pass, det stället tuffa krav på dem även när de bär ryttare som väger mindre.

Det går inte att jämföra med en privathäst som rids någon timme om dagen.
 
Tack för alla synpunkter och invändningar! Jag tar åt mig allt och ska framföra till ägaren av ranchen.

I det långa loppet strävar vi efter glada, friska och hållbara hästar.
"Kortsiktigt" så vill vi ju kunna erbjuda en bred mängd människor denna upplevelse.

Jag tror som många har skrivit, att vi bör ändra på hemsidan och skriva ut viktgränsen/gränserna (låg- och högsäsong) och såklart förklara varför, så folk förstår.

Förhoppningsvis kanske det minskar antalet ljugande människor.
Men som sagt, vikt är ett känsligt ämne också...

Men jag ska framföra olika förslag från här.

Jag har även mailat lite olika turridningar i Sverige för att höra hur de gör (inte fått nåt svar än dock)
 
Tycker att man ska vara hård. Det är ingen rättighet att få rida.
Problemet för Seabaz uppdragsgivare är att det inte heller är en rättighet att driva hästföretag. Var hård mot kunder och man riskerar att inte få några.

Att vara klar och tydlig på hemsidan är ett första steg. Jag tror att Seabaz uppdragsgivare helt klart måste se över sitt upplägg och/eller sitt hästmaterial. Hela upplägget förefaller riktat mot vuxna nybörjare och att då inte ha hästar som med marginal klarar av att bära dem är märkligt (Medelvikten i Australien är drygt 77 kilo för båda könen - dvs den lokale medelmannen bör med kläder och skor ligga kring företagets maxvikt som bara två (?) av hästarna klarar av. Dessutom räknar man med två turer per dag. En större andel viktbärande hästar behövs)
 
Jag vet inte, jag.
Jag har en kbl-travare som en kompis fick rida en sväng på. Skapligt tränad häst, ca 160cm i mkh och alltså ett kallblod. Ca 500-600kg häst. Kompisen vägde då ca 110kg.
Hästen var synbart påverkad av att kompisen satt upp.
Så att använda hästar i verksamhet, vilket innebär dagligt jobb för hästen, med så tunga nybörjare är inte juste.
Visst, en enstaka ridtur, men
(edit; hann inte skriva färdigt)
hästar som går som turhästar jobbar mycket mer än vad min privathäst gör. Och om den privathästen var märkbart påverkad av att gå med för tung ryttare en gång så är det inte OK att använda turhästar på det sättet, gång på gång.

Nej, alltså i en kontext av turridningsverksamhet hade en häst i H.Hs storlek absolut inte passat. Menade bara som "ytterlighetsexempel" för att statuera min tes. ;) (H.H har förövrigt ridits av 95 kg rutinerad ryttare upprepade gånger utan att reagera. I turridningskontexten hade kanske 85 kg varit en lämplig gräns :up:).

Däremot, vilket var min huvudtes, ställer jag mig lite frågande till hur clydes på 700 kg inte kan klara 90-100 kg ryttare på regelbunden basis. Att de får släpa på det flera gånger per dag kan jag absolut ställa mig lite avvaktande till, men åtminstone på veckobasis ner till typ varannan dag, tycker jag nog att de borde klara, om de är tränade för uppgiften. Jag menar 90-100 kg på 700 kg häst blir ju 1/7 - 1/7.5 viktmässigt. På de ridskolor där jag har ridit har typ 1/5.5 - 1/6 varit absoluta max, men åtminstone kring 1/7 har de nog gått med ganska ofta utan några konstigheter, även med mera orutinerade. De har hållit bra ändå! För att återigen ta H.H som exempel; Visserligen "rutinerade" ryttare, men han var (så vitt jag vet) 13 år gammal när han började ridas stadigvarande av någon som vägde väsentligt under 1/7 - 1/8 av honom. Han har mig veterligen aldrig haft någon form av ryggproblem.

Så enligt mig bör verksamheten absolut köpa in flera clydes/dylika så att de som finns inte får jobba för mycket, men att 700 kg clydes inte skulle klara av 90-100 kg ryttare på regelbunden basis, ifrågasätter jag faktiskt.
 
Nej, alltså i en kontext av turridningsverksamhet hade en häst i H.Hs storlek absolut inte passat. Menade bara som "ytterlighetsexempel" för att statuera min tes. ;) (H.H har förövrigt ridits av 95 kg rutinerad ryttare upprepade gånger utan att reagera. I turridningskontexten hade kanske 85 kg varit en lämplig gräns :up:).

Däremot, vilket var min huvudtes, ställer jag mig lite frågande till hur clydes på 700 kg inte kan klara 90-100 kg ryttare på regelbunden basis. Att de får släpa på det flera gånger per dag kan jag absolut ställa mig lite avvaktande till, men åtminstone på veckobasis ner till typ varannan dag, tycker jag nog att de borde klara, om de är tränade för uppgiften. Jag menar 90-100 kg på 700 kg häst blir ju 1/7 - 1/7.5 viktmässigt. På de ridskolor där jag har ridit har typ 1/5.5 - 1/6 varit absoluta max, men åtminstone kring 1/7 har de nog gått med ganska ofta utan några konstigheter, även med mera orutinerade. De har hållit bra ändå! För att återigen ta H.H som exempel; Visserligen "rutinerade" ryttare, men han var (så vitt jag vet) 13 år gammal när han började ridas stadigvarande av någon som vägde väsentligt under 1/7 - 1/8 av honom. Han har mig veterligen aldrig haft någon form av ryggproblem.

Så enligt mig bör verksamheten absolut köpa in flera clydes/dylika så att de som finns inte får jobba för mycket, men att 700 kg clydes inte skulle klara av 90-100 kg ryttare på regelbunden basis, ifrågasätter jag faktiskt.
Fast bara för att en häst är tyngre betyder det inte att den automatiskt är starkare? Då ska den ju både bära sin egen vikt under jobbet + en tyngre ryttare.
 
Frågan är var man drar gränsen? Vi har haft människor över 100kg förut men de har varit erfarna ryttare.

Dessutom är det skillnad på om människan är lång och muskulös eller riktigt överviktig.

Det här tycker jag osar fördomar. För hästen spelar det ingen som helst roll om det är muskler eller fett den bär på. En muskulös person är inte nödvändigtvis en bättre ryttare än en som har fett på kroppen.

Jag har själv varit överviktig och vägde som mest 95 kg men jag blev inte en sämre ryttare för det. Tyvärr har jag inte heller blivit fantastiskt mycket skickligare bara för att jag nu har tappat det mesta av övervikten. ;)
Med andra ord ska man inte döma boken efter omslaget.

Utöver ovanstående är jag helt med på att ha tydliga viktgränser för hårt arbetande hästar som går många timmar om dagen.
 
Fast bara för att en häst är tyngre betyder det inte att den automatiskt är starkare? Då ska den ju både bära sin egen vikt under jobbet + en tyngre ryttare.

Nej, det har jag inte sagt heller ;)
Men 77 kg för H.H är ju lika mycket i förhållande som 100 kg skulle vara för dessa clydes. Båda är ju 1/7. Och som jag menade ovan, så borde de ju kunna klara 1/7 sin vikt, åtminstone på veckobasis. Nej, att de är större och har större ryttare gör ju inte de starkare, men (t.ex.) 1/7 blir ju fler antal kilon.
 
Nej, det har jag inte sagt heller ;)
Men 77 kg för H.H är ju lika mycket i förhållande som 100 kg skulle vara för dessa clydes. Båda är ju 1/7. Och som jag menade ovan, så borde de ju kunna klara 1/7 sin vikt, åtminstone på veckobasis. Nej, att de är större och har större ryttare gör ju inte de starkare, men (t.ex.) 1/7 blir ju fler antal kilon.

Du kan inte gå på bara vikten. Då ska alltså en överviktig ponny kunna bära mer vikt på ryggen.

Ärligt och hårt så är även din lite väl rund och bär på sin egen övervikt som sliter på lederna att då slänga på 110 kilo till är inte snällt mot hästen.

Så nej. Du kan inte basera ryttarens vikt på vad hästen väger.
 
Du kan inte gå på bara vikten. Då ska alltså en överviktig ponny kunna bära mer vikt på ryggen.

Ärligt och hårt så är även din lite väl rund och bär på sin egen övervikt som sliter på lederna att då slänga på 110 kilo till är inte snällt mot hästen.

Så nej. Du kan inte basera ryttarens vikt på vad hästen väger.

I viss mån har du rätt i det. Men jag förutsatte normalviktiga hästar som var normala utifrån sin typ.

Däremot är H.H inte alls särskilt rund längre. Visst, han är ju absolut inte slank, men numera väger han runt 535-40 kg jmf mot 570-75 kg tidigare. Visst, man kanske skulle vilja ha ner honom mot 525-30, men lägre än så bör han inte ens ligga, och kan han inte heller. Han äter redan nu minimalt utifrån förutsättningarna.
Jag har aldrig heller gjort det, men rent hypotetiskt skulle jag inte ha något problem med att göra det ytterst enstaka gånger. Och upp till ca. 95 kg klarar han bevisligen. Så rent allmänt har jag inget problem med att slänga upp stora/tunga personer på honom.
 
Du kan inte gå på bara vikten. Då ska alltså en överviktig ponny kunna bära mer vikt på ryggen.

Ärligt och hårt så är även din lite väl rund och bär på sin egen övervikt som sliter på lederna att då slänga på 110 kilo till är inte snällt mot hästen.

Så nej. Du kan inte basera ryttarens vikt på vad hästen väger.

Nej, man ska tänka på att de vikt-rekommendationer som forskning ändå verkat komma fram till, grundar sig på hästar i normalt hull.
Man har ju forskat lite på islandshästar och ryttares vikt.
Men som sagt, då har det ju handlat om hästar som varit i skapligt korrekt hull.

Feta hästar bär ju redan på en övervikt (även om det också är sant att muskulaturen rimligen blivit starkare av att ständigt bära den där övervikten), som belastar leder och rörelsemönster.

Jag har sett en häst som gått ner från att vara EXTREMT fet till att vara lite mindre fet men fortfarande ordentligt fet. Plötsligt är hästen piggare, mer arbetsvillig samt rör sig bättre.

Min kbl-travare rörde sig väldigt ansträngt under min ordentligt tunga kompis, rör sig inte alls så ansträngt under mig som bara är "lite" överviktig. Nu är hästen för tjock och rör sig faktiskt lite sämre än han normalt sett gör.
 
I viss mån har du rätt i det. Men jag förutsatte normalviktiga hästar som var normala utifrån sin typ.

Däremot är H.H inte alls särskilt rund längre. Visst, han är ju absolut inte slank, men numera väger han runt 535-40 kg jmf mot 570-75 kg tidigare. Visst, man kanske skulle vilja ha ner honom mot 525-30, men lägre än så bör han inte ens ligga, och kan han inte heller. Han äter redan nu minimalt utifrån förutsättningarna.
Jag har aldrig heller gjort det, men rent hypotetiskt skulle jag inte ha något problem med att göra det ytterst enstaka gånger. Och upp till ca. 95 kg klarar han bevisligen. Så rent allmänt har jag inget problem med att slänga upp stora/tunga personer på honom.

Fast det är ju en jätteskillnad mellan att låta en för tung ryttare rida en stund någon enstaka gång, jämfört med att hästen ska bära en för tung ryttare ett par timmar och ofta.

Med tanke på de hälsoproblem du beskrivit gällande din häst i andra trådar är jag rätt övertygad om att det är olämpligt att belasta din häst ofta och mycket med för tung ryttare, ca 95kg är mycket för regelbunden belastning av häst med ledproblem. Rent allmänt.
 
I viss mån har du rätt i det. Men jag förutsatte normalviktiga hästar som var normala utifrån sin typ.

Däremot är H.H inte alls särskilt rund längre. Visst, han är ju absolut inte slank, men numera väger han runt 535-40 kg jmf mot 570-75 kg tidigare. Visst, man kanske skulle vilja ha ner honom mot 525-30, men lägre än så bör han inte ens ligga, och kan han inte heller. Han äter redan nu minimalt utifrån förutsättningarna.
Jag har aldrig heller gjort det, men rent hypotetiskt skulle jag inte ha något problem med att göra det ytterst enstaka gånger. Och upp till ca. 95 kg klarar han bevisligen. Så rent allmänt har jag inget problem med att slänga upp stora/tunga personer på honom.

Viss mån? Har haft turridning själv och har ganska mycket erfarenhet i ryggen.

En turridning bedrivs inte vid enstaka tillfällen. Den sker flera gånger i veckan.
 
I viss mån har du rätt i det. Men jag förutsatte normalviktiga hästar som var normala utifrån sin typ.

Däremot är H.H inte alls särskilt rund längre. Visst, han är ju absolut inte slank, men numera väger han runt 535-40 kg jmf mot 570-75 kg tidigare. Visst, man kanske skulle vilja ha ner honom mot 525-30, men lägre än så bör han inte ens ligga, och kan han inte heller. Han äter redan nu minimalt utifrån förutsättningarna.
Jag har aldrig heller gjort det, men rent hypotetiskt skulle jag inte ha något problem med att göra det ytterst enstaka gånger. Och upp till ca. 95 kg klarar han bevisligen. Så rent allmänt har jag inget problem med att slänga upp stora/tunga personer på honom.
Har du vägt den på våg än? Jag är 100% säker på att din häst ser utmärglad ut när den väger 530 kg.
 
Jag tycker att vi ska sätta en våg på kontoret och be att alla som kommer MÅSTE ställa sig på vågen. Och om de väger över 90 så får de inte rida, no $ refunds heller (speciellt under högsäsong när hästarna jobbar varje dag)

Tycker du har funnit en ypperlig lösning redan.
 
Jag ser framför mig en sån där klassisk badrumsvåg med grönt, orange och rött fält. Där grönt innebär samtliga hästar klarar personens vikt. Orange ett fåtal hästar klarar personens vikt. Rött ingen häst klarar personens vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp