Viktig fråga!!!

M

Marlon

Jag har länge funderat på att köpa hund har gått fram och tillbaka och har inte riktigt lyckets bestäma mig för en ras fören nu!
jag ville ha en bullterrier de ville inte pojkvänen sen var jga inne på en Boxer men en sån ville han inte heller ha och då frågade jag villken ras han hade tänkt sig och då var de rotwieller*stavas nog inte så nää :crazy:*
Jag har själv fundert på rasen men tycker Ni att man kan ha en så sor hund ellar nja stor och stor i en 2:a??
Hunder kommer få gå i hella lägenheten har nära till skog och park sen är jag glad för att motionera och sen kommer han följa med när vi rider och så!!
SEn har jag en fundering till jag går i skolan och är borta några timar i veckan klara dom verkligen de??
om man rastar hunden innan man åker och derekt när man kommer hem!!
har bott i hus innan så jag är inte så haj på de här :crazy: tänkte köpa en valp till sommaren så hunden får bli rumsren och tänkte ha lite träning så den får lära sig att vara själv!"

snälla hjälp mig :cry:är jag hellt ute och cyklar??
mvh/frida
 
Har ni läst några böcker om att ha hund?

Är någon utav er hundvana sedan tidigare?

Har ni tänkt träna bruks med er hund?

Rottweiler är en tuff ras som kräver otroligt mycket mer motion än några promenader/dag.

Storleken spelar ingen roll, man skall lära hunden att inomhus är det vila och utomhus = träning eller lek.

Tror ni skall tänka både en och två gånger innan ni ger er på en så pass krävande ras som rottweiler.

Jadzia som finns här inne på Bukefalos kan säkert svara mer ang Rottweiler då hon har sådan ras själv.
 
Storleken på lägenheten är oväsentlig för en Rottweiler. Bara de har en sval plats att ligga på så är de nöjda.

Dock är Rottweilern en brukshund och vill man inte arbeta med sin hund gör man bäst i att välja en annan ras. Rottisen vill arbeta med både kropp och hjärna och nöjer sig sällan med enbart fysisk motion. Det är nästan ett måste att man har tillgång till bil, för att arbeta med en rottis i stan är svårt. Jag är billös just nu och det är snudd på omöjligt att träna. Konsekvens blir att hundarna klättrar på väggarna.

Rottweilern är inte en hund för alla. Det är en stark och självständig hund vars lydnad och uppmärksamhet man måste förtjäna. Beter du dig orätt mot din rottis så får du veta det också för den här rasen tar ingen skit. De är inte speciellt förlåtande då man gör misstag och därför är det bra om man har lite rutin och kan undvika de rena nybörjarfelen.
Rottweilern tar också gärna på sig ledarrollen om den anser att du som förare inte fixar det och de två könsmognaderna kan vara riktigt jävliga. Man kan köpa en rottweiler som första hund, men det rekommenderas inte. Gör man det ändå bör man ha en stark integritet och god pondus för det är mentalt som man är ledare över sin Rottweiler. Fysiskt kan man aldrig vinna och rottisarna är snabba på att hitta svagheter hos sin ledare som de sedan utnyttjar.

I rätt händer är dock Rottweilern en rent underbar hund. Den är lojal och går genom eld och vatten för föraren som vunnit dess förtroende. Det är också en social, orädd och stabil. Inte mycket rubbar en Rottweiler, varken fysiskt eller psykiskt. De är ofta riktiga gosbjörnar som vill ligga i knäet i soffan och den självständighet som är deras största nackdel är också den största fördelen. Det är ofta inget problem att lämna dem ensamma och de behöver inte svansa efter sin förare i tid och otid. Eftersom de i allmänhet är trygga i sig själva anpassar de sig bra till alla möjliga situationer och miljöer.
Dock måste även en Rottweilervalp tränas till att vara ensam och det dröjer ett bra tag innan valpen kan vara ensam några längre stunder. I början lämnar man den i bara någon minut och sedan ökar man långsamt på. Du kan inte räkna med att hunden kan vara ensam flera timmar innan den blivit ett år ungefär. Rottweilern är dock rätt tolerant mot att bli lämnad längre stunder och har inga stora problem med separationsångest. Däremot kan de få tråkigt och då kan inredningen stryka med.

Det tar också tid att hitta en bra Rottweiler, så vill du ha en till sommaren är du väldigt sent ute. Rasen har idag problem med både höfter, armbågar, epilepsi, fukteksem, sköldkörtelrubbningar och mentalitet. Det är mycket man måste kolla upp för att vara säker på att få en valp med de bästa förutsättningarna. Fukteksem kan tyckas vara en skitgrej, men det är inte alls roligt att behöva raka delar av hunden höst och vår och ständigt oroa sig för att hunden ska bli blöt.

Mitt tips är att ni tar er en funderare över om rottisen verkligen är en hund för er. Besök gärna uppfödare eller bekanta med rottisar och känn er för. Kontakta rasföreningen, åk på Rottweiler-SM och spana och läs allt ni kommer över om rasen. Om ni bestämmer er för en Rottweiler så börjar sedna det mödosamma arbete med att hitta en bra uppfödare. Det finns mängder av folk som föder upp rottisar, men en hel del är rent skräp. Ta god tid på er när ni letar uppfödare och var pålästa så ingen kan lura i er en massa strunt. Det kan bli så att ni behöver stå på kö för att få köpa en valp från en bra uppfödare, men det är det värt. Ni ska ju leva med hunden i många år.
 
Jag har läst och hört och träffat en del rottwelier hundar!
Vi har en Bordercollie hema som de först var tänkt att jag skulle ta med när jag flyttade men mina föräldrar bor på landet och ho är så van att springa så mycket fritt och valla hästarna osv så de känndes inte rätt!
vi har även haft en Dogo argentino innan så jag har stor hundvana mina syskon har hundar och jag är uppväxt med hundar!

Jag har nära till brukshundsklubben de tar väl en 5 min att gå ditt så jag har tänkt att gå med där!

vi haR tänkt på en del raser den senaste tiden och har funderat ett ganska bra tag så vi är ganska fast vid vårt val!
Varför jag var så orolig för de här med utrymme så var de ne kompis till mig som sa att de var grymmt att ha en hund i en 2:a äben om den fick mycket ¨träning och så de förstår jag inte"!
tack för dina svar
mvh/frida
 
Som svar på din kompis påstående om att det vore grymt.

Hunden skall veta att inomhus = Vila : Utomhus =träning/lek.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 235
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 207
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp