Vikttråden 2021

Fastedag igår igen, jag bestämde mig för att byta dagar. Söndag och onsdag eller torsdag. Jag har inte helt bestämt mig där än. Det var lättare än jag trodde att fasta på en helgdag. Kände mig rätt pigg hela dagen, gick en promenad på 2 timmar och läste Harry Potter större delen av dagen i övrigt. Blev dock sjukt hungrig när jag hade gått o lagt mig och somnade inte förens runt tretiden på natten...
Tänkte att jag skulle börja göra en lista för att ha koll på lite mer exakt hur jag går upp/ner i vikt.

31/3- 74,4
12/4 - 77,7
 
jag blev jätteglad när vågen visade 109,8 idag, ny lägsta vikt! men min app som jag har för att hålla koll på mig ska naturligtvis sparka på mig. du har kondis som en 67 åring! ja jag vet, jag väg 35 kg för mycket och har astma och det är vår och min allergi hatar mig. suck! nej nu ska jag vara glad för viktnedgången
 
Fasta idag och det har gått jättebra fram tills att jag ätit middag vilket är där jag lägger merparten av kalorierna på fastedagarna. Jag är urhungrig, det är som ett stort hål i magen, så jag har bestämt mig för att avbryta dagens fasta.

Min kropp behöver uppenbarligen någonting men jag kan inte komma på vad. Har redan ätit mer middag men kroppen vrålar efter något annat och jag vill helst inte äta upp halva skafferiet i min jakt på vad det nu är min kropp behöver. 🙄
 
Fasta idag och det har gått jättebra fram tills att jag ätit middag vilket är där jag lägger merparten av kalorierna på fastedagarna. Jag är urhungrig, det är som ett stort hål i magen, så jag har bestämt mig för att avbryta dagens fasta.

Min kropp behöver uppenbarligen någonting men jag kan inte komma på vad. Har redan ätit mer middag men kroppen vrålar efter något annat och jag vill helst inte äta upp halva skafferiet i min jakt på vad det nu är min kropp behöver. 🙄
Jag kan känna så när jag har fått i mig för lite salt. Kan vara något att prova kanske? Jag saltar för övrigt mina varma koppen massor. Tycker att de har haft i alldeles för lite salt.
 
Jag kan känna så när jag har fått i mig för lite salt. Kan vara något att prova kanske? Jag saltar för övrigt mina varma koppen massor. Tycker att de har haft i alldeles för lite salt.
Ska testa det ♥️
Känns fortfarande som att ngt saknas men kan inte äta mer än jag gjort nu ikväll för jag börjar må illa 🙄
 
Ska testa det ♥️
Känns fortfarande som att ngt saknas men kan inte äta mer än jag gjort nu ikväll för jag börjar må illa 🙄
Åh, en sån dag alltså. Såna har jag med med jämna mellanrum. Man kan vara så mätt att man vill kräkas, och ändå är något sug där. För mig blir det så om jag äter för mycket. Så jag jobbar på att lägga upp mindre mat på tallriken. Och letar efter mindre tallrikar. De jag har är enorma. Det hjälper ju inte direkt...

Kl

Min fasta har gått över förväntan idag. Ätit två varma koppen, ett äpple och ett kokt ägg och känner mig inte hungrig. Vi får väl se hur det ser ut när han hamnar i säng. Jag ska väga mig imorgon, det känns bra just nu. Kanske kanske har jag tappat lite.
 
Jag hade en riktig skräpvecka förra veckan och vågen stod på +1,2 kg i onsdags. Men känner att det är ok, tar igen det inom 1-2 veckor utan problem. Ikväll ska vi på aw med jobbet och äta surdegspizza. Inte speciellt sugen på pizza men hoppas på att det finns någon sallad eller liknande. Annars får jag bara försöka äta lite. Hade känts bättre om jag hade en bra vecka i ryggen men men det är som det är.
 
Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg
15/1: - 0,9kg
22/1: - 0,6kg
29/1: - 0,8kg
5/2: - 0,7kg
12/2: - 0,5kg
19/2: - 1,4kg
26/2: +0,5kg
5/3: - 0,6kg
12/3: - 1,6kg
19/3: +2,2kg
26/3: - 2,2kg
2/4: +0,1kg
9/4: - 0,3kg
16/4: +1,3kg 🤬

Tot: - 6,6kg


16/4
Biceps vä: + 0,5cm
Biceps hö: + 0,2cm
Bröst: - 0,5cm
Midja: - 1cm fortfarande Ballongmage 🙄
Höft: - 0,2cm
Lår vä: + 0,5cm
Lår hö: - 1,8cm
Vad vä: + 0,3cm
Vad hö: + 1cm

Tot
Biceps vä: - 2,3cm
Biceps hö: - 2,9cm
Bröst: - 7,3cm
Midja: - 3cm
Höft: - 7,7cm
Lår vä: - 5,1cm
Lår hö: - 5,2cm
Vad vä: + 0,8cm
Vad hö: + 1,5cm

Magen är fortfarande svullen även om det inte är lika mycket längre. Har problem med inflammation i båda benen just nu så är väl inte direkt förvånad över att det står plus där. Snarare förvånad över att höger lår har minskat 🤔

Jag är oerhört trött på vågen just nu. Eller inte så mycket på vågen som att vikten inte riktigt vill. Det är mycket skit som händer i kroppen just nu och jag förmodar att det avspeglar sig på vikten. Vill dock komma ut ur tunneln igen så att jag kan fokusera på bra saker igen.
 
31/3 - 74,4
12/4 - 77,7
16/4 - 76,6

Det gick bra igår och jag somnade utan att vara hungrig. Superskönt! Vaknade och var inte direkt hungrig heller så det var riktigt positivt! Tänker att jag väger mig efter varje fastedag, så får jag lite rutin på det och kan se om det finns några mönster.
 
-2,5 kg.
Kvar att gå ner: cirka 4 kg.
Arbetsbyxorna börjar sitta lite mer bekvämt nu! Jag äter mer fritt på helgerna, men det gör att jag verkligen märker att jag mår enormt mycket bättre när jag äter så lite kolhydrater som möjligt. Eller, att jag inte äter kolhydrater i form av vitt bröd eller pommes/pasta. Ris verkar dock fungera bra. Det är bara synd att jag älskar bröd och skulle kunna leva på det :laugh:
 
Jag är oerhört trött på vågen just nu. Eller inte så mycket på vågen som att vikten inte riktigt vill. Det är mycket skit som händer i kroppen just nu och jag förmodar att det avspeglar sig på vikten. Vill dock komma ut ur tunneln igen så att jag kan fokusera på bra saker igen.

Du är ju väldigt duktig. Imponerad! Tycker du kan vara väldigt nöjd med dig själv.

Knapplån

Kollat in i tråden ibland och hakar på nu. Är sockerberoende och äter godis varje dag. Oftast lakritspipor(duh).
Ska försöka avvänja mig från godis, kakor och bullar och dricka med socker i.
Allt annat är tillåtet så inga begränsningar på kolhydrater eller andra livsmedel som räknas till mat för då blir jag besatt och hårdbantar 2 veckor och ger sen upp och hetsäter 3 dagar så det blir plus minus noll.

Jag är ganska viktstabil på 66 kg till 170 cm, så att ta bort godis kommer nog räcka för att gå ner till ca 60 kg där jag känner mig nöjd. Tanken är att utesluta allt sånt helt tills hjärnan inte är besatt av det sen förhoppningsvis kunna äta det när man t.ex blir bjuden i framtiden. Finns fler orsaker än vikten till att jag vill ta tag i detta såklart men eftersom det är vikttråden så fokuserar jag på det här!

Så nuvarande vikt är 66.
Mål är runt 60 eller där jag hamnar när jag lever utan att köra in en byrålåda socker i kroppen varje dag.
 
Du är ju väldigt duktig. Imponerad! Tycker du kan vara väldigt nöjd med dig själv.

Knapplån

Kollat in i tråden ibland och hakar på nu. Är sockerberoende och äter godis varje dag. Oftast lakritspipor(duh).
Ska försöka avvänja mig från godis, kakor och bullar och dricka med socker i.
Allt annat är tillåtet så inga begränsningar på kolhydrater eller andra livsmedel som räknas till mat för då blir jag besatt och hårdbantar 2 veckor och ger sen upp och hetsäter 3 dagar så det blir plus minus noll.

Jag är ganska viktstabil på 66 kg till 170 cm, så att ta bort godis kommer nog räcka för att gå ner till ca 60 kg där jag känner mig nöjd. Tanken är att utesluta allt sånt helt tills hjärnan inte är besatt av det sen förhoppningsvis kunna äta det när man t.ex blir bjuden i framtiden. Finns fler orsaker än vikten till att jag vill ta tag i detta såklart men eftersom det är vikttråden så fokuserar jag på det här!

Så nuvarande vikt är 66.
Mål är runt 60 eller där jag hamnar när jag lever utan att köra in en byrålåda socker i kroppen varje dag.

Du skriver att det finns andra anledningar till att bryta ditt sockerberoende och jag tänker att det kanske inte är så bra att blanda ihop det med viktnedgång. Även om BMI inte kan användas för en enskild person så skulle din plan för en genomsnittlig person innebära att gå ner från ett normalt BMI till ett BMI i lägre delen av normalspannet. "För att känna dig nöjd", skriver du. Men nöjdhet är en känsla och känslor kan bearbetas, medan faktiskt vikt och hälsoeffekter är som de är. Det är viktigt att inte blanda ihop dessa. Särskilt när du skriver att du har svårt att hitta en sund balans, och hjärnan är så otroligt lättledd inom detta område och i vårt smalhetsande samhälle så det är viktigt att gå in och hjälpa hjärnan ibland så den inte kopplar ihop saker som inte ska kopplas ihop.

Du vet såklart bäst själv hur din kropps funktion och välmående påverkas av din nuvarande vikt och jag säger inte att det inte är rimligt att du behöver gå ner i vikt, det kan jag förstås inte avgöra över internet. Men blanda i så fall inte ihop det med behovet att bryta ett sockerberoende eller andra dåliga matvanor. Det behovet låter i mina öron mer nyttigt, och det behovet kan du ha utan att behöva gå ner i vikt. Och om det är pepp och diskussion med andra du vill ha kan vi starta en sockeravvänjningstråd? Det är garanterat fler som behöver!
 
Du skriver att det finns andra anledningar till att bryta ditt sockerberoende och jag tänker att det kanske inte är så bra att blanda ihop det med viktnedgång. Även om BMI inte kan användas för en enskild person så skulle din plan för en genomsnittlig person innebära att gå ner från ett normalt BMI till ett BMI i lägre delen av normalspannet. "För att känna dig nöjd", skriver du. Men nöjdhet är en känsla och känslor kan bearbetas, medan faktiskt vikt och hälsoeffekter är som de är. Det är viktigt att inte blanda ihop dessa. Särskilt när du skriver att du har svårt att hitta en sund balans, och hjärnan är så otroligt lättledd inom detta område och i vårt smalhetsande samhälle så det är viktigt att gå in och hjälpa hjärnan ibland så den inte kopplar ihop saker som inte ska kopplas ihop.

Du vet såklart bäst själv hur din kropps funktion och välmående påverkas av din nuvarande vikt och jag säger inte att det inte är rimligt att du behöver gå ner i vikt, det kan jag förstås inte avgöra över internet. Men blanda i så fall inte ihop det med behovet att bryta ett sockerberoende eller andra dåliga matvanor. Det behovet låter i mina öron mer nyttigt, och det behovet kan du ha utan att behöva gå ner i vikt. Och om det är pepp och diskussion med andra du vill ha kan vi starta en sockeravvänjningstråd? Det är garanterat fler som behöver!
Haha va?
Har jag sagt att jag vill ha en analys och någon annan som bestämmer hur jag ska tänka och göra?
Förstår säkert att du menar väl men känns som du läste in väldigt mycket i mitt inlägg.
Du tycker alltså att jag inte bör gå ner i vikt?
 
Haha va?
Har jag sagt att jag vill ha en analys och någon annan som bestämmer hur jag ska tänka och göra?
Förstår säkert att du menar väl men känns som du läste in väldigt mycket i mitt inlägg.
Du tycker alltså att jag inte bör gå ner i vikt?

Du vet såklart bäst själv hur din kropps funktion och välmående påverkas av din nuvarande vikt och jag säger inte att det inte är rimligt att du behöver gå ner i vikt, det kan jag förstås inte avgöra över internet. Men blanda i så fall inte ihop det med behovet att bryta ett sockerberoende eller andra dåliga matvanor.

Se ovan vad jag svarade, nej jag säger inte att du inte behöver gå ned i vikt för det vet ju inte jag. Men det du skrev var att du vill minska på ditt sockerberoende vilket inte är samma sak som att behöva gå ned i vikt. Viktnedgång kan bli en konsekvens men den kan också utebli, och att dra ner på en stor sockerkonsumtion är oftast bra oavsett, särskilt om det blivit ett beroende (ett dagligt intag av godis tycker inte jag i sig är något anmärkningsvärt, det beror ju på mängden och om det är ett beroende).

Huruvida just du behöver gå ned i vikt beror på hur din kropp mår av din nuvarande vikt, och vad du ska använda din kropp till. Det har du inte tagit upp, så det vet inte jag. Min kommentar var därför generellt hållen om att de flesta andra skulle inte behöva gå ned i vikt med din vikt/längd-förhållande om man inte har problem med smärta, har hjärt/kärlproblematik, utför vissa sporter etc och mår bra i övrigt. Sen kan man ju vilja gå ned i vikt ändå, men det är en annan sak och då behöver man oftast koppla in hjärnan istället för känslor.

Om du skriver på ett öppet forum får du räkna med att andra kommer att kommentera det du skriver. Det innebär inte bestämma vad Du ska tycka eller göra. För att slippa andras kommentarer får du skriva i en stängd kanal.
 
Se ovan vad jag svarade, nej jag säger inte att du inte behöver gå ned i vikt för det vet ju inte jag. Men det du skrev var att du vill minska på ditt sockerberoende vilket inte är samma sak som att behöva gå ned i vikt. Viktnedgång kan bli en konsekvens men den kan också utebli, och att dra ner på en stor sockerkonsumtion är oftast bra oavsett,(även om jag tycker att ett dagligt intag av godis inte heller i sig är något anmärkningsvärt, det beror ju på mängden), särskilt om det har blivit ett beroende.

Huruvida just du behöver gå ned i vikt beror på hur din kropp mår av din nuvarande vikt, och vad du ska använda din kropp till. Det har du inte tagit upp, så det vet inte jag. Min kommentar var därför generellt hållen om att de flesta andra skulle inte behöva gå ned i vikt med din vikt/längd-förhållande om man inte har problem med smärta, har hjärt/kärlproblematik, utför vissa sporter etc och mår bra i övrigt. Sen kan man ju vilja gå ned i vikt ändå, men det är en annan sak och då behöver man oftast koppla in hjärnan istället för känslor.

Om du skriver på ett öppet forum får du räkna med att andra kommer att kommentera det du skriver. Det innebär inte bestämma vad Du ska tycka eller göra. För att slippa andras kommentarer får du skriva i en stängd kanal.
Ja jag vill gå ner i vikt för är som snyggast när jag väger runt 60. Och tror jag kommer bli piggare av att sluta med godis+spara pengar för lakritspipor är dyrt. Och detta är ju vikttråden så jag tar upp min planerade viktnedgång och omständigheterna runt den.
 
Ja jag vill gå ner i vikt för är som snyggast när jag väger runt 60. Och tror jag kommer bli piggare av att sluta med godis+spara pengar för lakritspipor är dyrt. Och detta är ju vikttråden så jag tar upp min planerade viktnedgång och omständigheterna runt den.

Ja det är ditt eget val vad du vill sträva efter, såklart!
Men om tillräcklig viktnedgång skulle utebli, eller om du skulle hamna i jojo mellan besatthet och hets igen så hoppas jag att du prioriterar hälsan framför ett idealistiskt utseende.
Lycka till :heart
 
1618682377224.png

Tror inte denna lurar någon!
men seriöst hur varm och svettid skulle man bli i en sån skapelse
 
Fastedag idag. Jag är inte jättehungrig på något sätt, men trots det så känner jag hur motivationen liksom glider ur händerna på mig. Aj aj aj. Hoppas att jag orkar hålla ut resten av dagen. Jag kommer ju ångra mig om jag inte gör det.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
721
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 905
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp