Bukefalos 28 år!

Vila efter mat?

Jag är ganska försiktig med mat, försöker ge åtminstone en timme innan ansträngning. Vatten är jag inte så noga med, de dricker ju i bäckar och annat under jakt, och det brukar aldrig vara några problem.
 
Lite förvånad att många är så väldigt noga med att bara ge mat i samband med vila. Sen skulle jag inte heller ge ett jättemål innan promenad såklart, men ger ni inte godis i samband med träning ute heller? För min del kan det iaf handla om ganska stora mängder godis/mat vid en träningsdag ute med spår/sök/uppletande/lydnad eller vad man nu tränar.
 
Lite förvånad att många är så väldigt noga med att bara ge mat i samband med vila. Sen skulle jag inte heller ge ett jättemål innan promenad såklart, men ger ni inte godis i samband med träning ute heller? För min del kan det iaf handla om ganska stora mängder godis/mat vid en träningsdag ute med spår/sök/uppletande/lydnad eller vad man nu tränar.
Jag tycker det är ganska stor skillnad om lite godis utspritt över en längre stund som vid träning mot att servera allt på samma gång som vid matdags.
 
Lite förvånad att många är så väldigt noga med att bara ge mat i samband med vila. Sen skulle jag inte heller ge ett jättemål innan promenad såklart, men ger ni inte godis i samband med träning ute heller? För min del kan det iaf handla om ganska stora mängder godis/mat vid en träningsdag ute med spår/sök/uppletande/lydnad eller vad man nu tränar.

Jag ger väldigt små bitar av godis, och sen blir det ju som @MiniLi skrev mer utspritt över en lång tid & inte en stor giva och sen full rulle.
 
Lite förvånad att många är så väldigt noga med att bara ge mat i samband med vila. Sen skulle jag inte heller ge ett jättemål innan promenad såklart, men ger ni inte godis i samband med träning ute heller? För min del kan det iaf handla om ganska stora mängder godis/mat vid en träningsdag ute med spår/sök/uppletande/lydnad eller vad man nu tränar.

Jag är noga med att inte ge några enorma mängder godis heller om jag tex belönar att hundarna kommit på inkallning eller så. Dessutom undviker jag att använda torrfoder eller liknande som godis, ger bara rent, torkat kött ute om det är möjligt. "Vanliga" inkallningar belönar jag så ofta som möjligt med klapp och beröm, det är bara de där superperfekta inkallningarna som belönas med godis. Nackdelen är väl att det oftare och oftare blir sådana inkallningar som förtjänar godis då :p

Vid lydnadsträning ger jag mycket godis, men det är verkligen inte fysiskt ansträngande på något vis för mina hundar åtminstone.
 
Jag tycker det är ganska stor skillnad om lite godis utspritt över en längre stund som vid träning mot att servera allt på samma gång som vid matdags.

Okej, jag tänkte mer att när mina hundar är valpar/unghundar ger jag nästan all mat som belöning i olika situationer (även t.ex vid inkallningar= hög fart) och nästan inget mat i matskålen. Det blir ju mer utspritt förståss jämfört med en hel måltid men hela matmängden har getts i aktivitet under dagen. Jag har faktiskt inte tänkt på att det skulle vara riskfyllt, vore trist att inte utnyttja kunna utnyttja den möjligheten att belöna med maten.
 
jag jobbar så extremt olika så vi har inga fasta tider för när maten serveras, men någon gång mellan 06-10 och 17-20 får de mat och försöker då låta det gå en timme innan aktivering.
Vid tuffare fysisk aktivering (cykling, drag etc) får de mat efteråt när de har varvat ner, plus att det även ska ha gått tre-fyra timmar sedan de fick det tidigare målet.

Ger torrfoder på promenaderna som belöning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 556
Senast: Vassi
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 496
Senast: mrkarisma
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp