Vila under sommabete?

Pinkilly

Trådstartare
Hej alla glada! Jag hållet precis på och köper min första unghäst! En jätte fin och välhanterad 2,5 åring.

Nu är det så här att hon har gått och vilat i nästan tre månader för att förra ägaren flyttat och endast blivit hanterad sporadiskt nån helg då och då. Då tänker jag så här att nu när jag tar hem henne så kommer hon gå på sommarbete men jag tänker börja hantera henne och aktivera henne då hon ända haft vila i några månader och sen senare i sommar typ augusti så kan hon få en månads vila igen. Vad tycker ni om det?

Tacksam för alla råd! :bump:

Sv: Vila under sommabete?

Hej!

Det låter väl bra. Hade du tänkt att börja rida in hästen i sommar så kan väl vila i augusti passa bra. Fast varför inte jobba vidare med hästen i sommar och ge den vintervila i stället? Hästen har ju redan vilat i 3 månader och hur kul är det att träna under vintern igentligen?

Men gör som det känns bäst för dig och din häst!

För det första så tycker jag att en växande unghästs viloperiod inte bör understiga sex veckor. Sen är väl tanken att du ska ha den här hästen ett tag.

Ponera sedan att du inte ska rida treårstest. Eller?
Sen skrev du att du köpt en välhanterad tvååring. En tvååring behöver inte vara mer än välhanterad, då är den ju helt i fas med vad den borde kunna. Jag skulle absolut låta den vara hela sommaren, låta den börja förskola till hösten som avslutas med uppsittning och ridning rakt fram i tre gångarter. Sedan jullov. Vårterminen då den är tre, startas med ny inridning, denna gång i snabbversion.
Skolavslutning i låg form på bana i tre gångarter, löshoppning har varit på schemat hela våren. Likaså generell uppfostran, lastning och annat matnyttigt. Sedan sommarlov. Om hästen ska gå kvalitén, så förberedes den på sensommaren.

Ha inte så bråttom, du vill att din häst ska räcka länge?

Blandrastik skrev:
För det första så tycker jag att en växande unghästs viloperiod inte bör understiga sex veckor. Sen är väl tanken att du ska ha den här hästen ett tag.

Ponera sedan att du inte ska rida treårstest. Eller?
Sen skrev du att du köpt en välhanterad tvååring. En tvååring behöver inte vara mer än välhanterad, då är den ju helt i fas med vad den borde kunna. Jag skulle absolut låta den vara hela sommaren, låta den börja förskola till hösten som avslutas med uppsittning och ridning rakt fram i tre gångarter. Sedan jullov. Vårterminen då den är tre, startas med ny inridning, denna gång i snabbversion.
Skolavslutning i låg form på bana i tre gångarter, löshoppning har varit på schemat hela våren. Likaså generell uppfostran, lastning och annat matnyttigt. Sedan sommarlov. Om hästen ska gå kvalitén, så förberedes den på sensommaren.

Ha inte så bråttom, du vill att din häst ska räcka länge?

Tack för svaren! När jag kommer inte alls ha bråttom och jag menade inte att jag skulle börja med inridningen utan fortsätta med hanteringen och hålla henne lite aktiverad då hon redan vilat tre månader, det var så jag tänkte bara. För övrigt så har jag ingen stress alls och tänker inte hasta fram med någon inridning!

Verona skrev:
Tack för svaren! När jag kommer inte alls ha bråttom och jag menade inte att jag skulle börja med inridningen utan fortsätta med hanteringen och hålla henne lite aktiverad då hon redan vilat tre månader, det var så jag tänkte bara. För övrigt så har jag ingen stress alls och tänker inte hasta fram med någon inridning!

Låter jättebra det där :)
Lycka till med din häst :bow:

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 087
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 154
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 566
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Septisk artrit