G

Gisburne

Vad är "vila" ur fodersynpunkt? När ska man ta bort havre etc. på grund av att hästen står i vila? Är det efter ett dygn eller en vecka eller en månad eller...? Och vad är vila kontra lite motion? Detta är förvirrande!

:bump:
 
Vila är när hästen inte gör något annat än går i hagen.
Lite motion är om hästen rids/körs lugnt (promenadrids).

En foderstat so är uträknad enligt konstens alla regler "inkluderar" 1-2 vilodagar/vecka, dvs dagar då hästen inte arbetas utan bara går i hagen. Man ska alltså INTE dra ner på fodret dessa dagar.

Med tanke på att det tar ca 3 veckor för tarmfloran att ställa om sig till en "ny" foderstat så bör man nog inte göra några större förändringar om hästen ska vila några dagar, utan kanske helst bara om hästen komemr vila i flera veckor eller mer.
 
Jo, precis, det var så jag trodde. Och så jag har gjort. Men ibland läser/hör man så konstiga saker om det där, så man blir bara förvirrad... Någon sa att man ska dra ner på fodergivan kvällen före en vilodag och sedan hela den dagen för att sedan öka igen nästa dag, om den rids då. Nån annan har sagt att man inte ska dra ner på fodret alls i vila, inte ens på sjuka hästar.

Några påstår också att till exempel en unghäst som bara rids två eller tre dagar i veckan ska ha ungefär samma foder som en häst i vila. (Samma behov.) Personligen tycker jag att unghästar borde behöva mycket mer, särskilt i inridningsfasen etc. men alla gör så olika. Var tvungen att fråga!

:banana:
 
Tänk på att om man inte drar ner på kraftfodret när hästen vilar (mer än en dag) finns risk för korsförlamning.
På en unghäst gör det nog ingen skillnad, men en häst i träning bör man dra ner på kraftfodret vid vila. När man räknar ut foderstat räknar man ju på underhållsfoder och sedan tillägg för arbetet. Då är det lätt att fodra under vilan.
 
OM hästen går på STORA mängder kraftfoder kanske den risken finns, men kloka hästägare baserar sin foderstat på grovfoder och då är risken betydligt mindre...
 
En häst i hård träning pratade jag om och då behövs endel kraftfoder.
Det var ju vanligt förr att arbetshästarna vilade under helgerna och när de skulle ut i skogen och jobba på måndagen fick de ofta korsförlamning. Det kallades till och med måndagssjuka förr)
 
Går hästen i hage (tillräckligt stor och inte med dåligt underlag) rör sig hästen ändå. Arbetshästarna stod ju på stall hela helgen och rörde sig inte alls.
 
En häst i hård träning pratade jag om och då behövs endel kraftfoder.
Varför det? Det beror ju helt på vad grovfodret innehåller. Vi har fullblod som går 2 stjärnig fälttävlan i vårt stall och som står på endast 1,5 kg kraftfoder då vårt hö har 8,3 mj och 68 smrp.
 
Hur mycket krafftfoder kan man ge en häst i vila, utan risk för komplikationer?
Vet att alla hästar har oika behov och att det beror pá värdet pá hö osv, men jag menar max giva av krafftfoder pá häst som vilar, utan risk för komplikationer?
 
Min gammla häst vilar ju för det mesta... Han får 0,7 kg krafftfoder (müsli), samt två liter mash, vet inte hur mkt den väger. Men då är krafftfodret anpassat till hästar som vilar/rids lite. Jag skulle inte koma på att ge samma mängd havre, till ex.
 
Har läst de andras inlägg och så här gör jag.

Min häst vilar två dgr/vecka och för dom vilodagarna ändrar jag inte foderstat.
När jag har hästen på bete då 2-3 mån. så får han lite kraftfoder. Brukar ge ca 3 dl havre och 2 dl betfor/dag.

Detta enbart för att att betet inte är så kraftigt. Han går då ute på stora ytor under dagarna, har väldigt lätt för att motionera sig själv genom att kuta runt i hagen. Så helt still står han inte,fast han inte rids.

Står uppstallad under nätterna, när smådjurs plågan och vädret gör att det är lämpligt.
 
Jag undrar om detta gäller digivande ston också
Hon tränar varannan dag just nu. Vi bygger upp henne efter fölning nu.Hon äter mycket mat nu
 

Liknande trådar

Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
456
Senast: Görel
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
946
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 324
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp