Bukefalos 28 år!

Vild/stall katter...??

Sv: Vild/stall katter...??

försöker inte mata katten med choklad, hon stal från en folieinpackad bit på köksbordet... är till stor del uppvuxen med hundar och vet att det är ixnix med choklad för deras del.

haha nu är både elvis och rally inne hos mig, rally försökte äta kaninen som går lös på gården... DET gör man bara inte, även han ska kastreras, tror han tom har en tid hos veterinären men den är inte min så den får de fixa själva.

och som påpekat tidigare, kostar en spottstyver att gå och kastrera katt, van vid räkningar från hästklinik. viss skillnad bara att stoppa näsan innan för dörren!
 
Sv: Vild/stall katter...??

*lånar*

Har nu, tror jag lyckats reda ut familjesituationen.... Det finns ju mammakatt (gråröd-melerad) + hennes kattungar (två röda utan tigrering, en grå tigrerad och en svart/bruntigrerad. Min hankatt är gråtigrerad. Alltså, enligt många skulle hanen vara röd eftersom hon har röda kattungar-omöjligt enligt mig då det inte finns någon röd hane här....

Men jodå, nyss när jag fodrade kom en nykomling bland balarna, en röd hankatt. Har dessutom svagt i morse konstaterat att flojårsungen är en hane det med...Började tänka, och mina hundar jagade en röd kattunge förra året, säkert denna hankatt!!!

Alltså är pappan till kattungarna hennes son... det blir bara värre och värre detta...

Ska prova sätta in en annons på blocket, men jag kan ju inte ens garantera att 2 av dem går att fånga...

//E
 
Sv: Vild/stall katter...??

jojo, jag menar riktig choklad, inte brownies, men så att du vet att du inte ska ge henne det som godis när hon kanske gjort något bra, eller du bara vill skämma bort henne lite(eftersom du vet att hon gillar det) det var det jag menade.
 
Sv: Vild/stall katter...??

Angående kastreringen av honan ska det inte vara några problem utan eftervård. Jag har kastrerat totalt 3 honor, ingen har gått med tratt och ingen har varit på stygnen!
 
Sv: Vild/stall katter...??

Försök få dem tama och kela med dem (även om jag vet att det är hur svårt som helst när de inte är tama från början) då säljs de mycket bättre, de flesta vill ju ha en riktigt tam katt. Kanske inte alla, men det blir svårare att hitta köpare.. Hur gammla är de?
 
Sv: Vild/stall katter...??

De flesta katter hatar tratt. När vår katt hade tratt på sig blev hon helt galen och lyckades få den av sig på något konstigt sätt mitt i natten. Om din katt inte slickar sig på sitt sår efter steriliseringen behöver du inget sånt.
 
Sv: Vild/stall katter...??

lady_vip skrev:
Hur gör jag med stygnen? Förstår att det bör vara sådana som går bort av sig själv, dvs inte ståltråd. När jag kasterade min hund i september kunde jag inte ha tratt pga att hon hade rävskabb. Jag försökte med socka, men det funkade inte, hon kom åt stygnen och det blev inte vackert.

Katter är väl iofs mer försiktiga när de putsar?

//E

Ställde följdfrågan.
Sign. Semiferal svarar igen
"I've honestly never had a problem with a female pulling out her stitches even without the Elizabethan collar.

Surgical stitches are not like sewing stitches in that they are not continuous. You can pull one thread on your shirt and have the entire seam come undone but that is not the case with surgical sutures. The suture material is cut after each stitch. So even if she does pull out one stitch, she's only pulled out one stitch. The rest will still be fine"

Erfarna Hissy avger ett lite tvetydig svar:
" They will lick it, and if not stopped, it can cause an irritation. If stitches are pulled out, there could be some discharge and a second vet visit. I am glad you were able to stop the date with a bullet."

Hissys svar är ju inte enbart lugnande, men hon menar nog att så jättedramatisk blir det ju inte ens om kattan slickar för mycket. Det rinner blodblandad sårvätska, det är inte så att det blir gapande sår.

Och som framgår av alla svaren, de har kvar honorna rutinmässigt i 24 timmar, sedan brukar man släppa ut dem.
 
Sv: Vild/stall katter...??

Nu är Elvis försäkrad också. Men inte i samma bolag som hästen, "konkurrenten" hade faktiskt villkor som passar mig bättre :) Kostar ungefär lika mkt att försäkra som fjordingen *flinar*. (Connemarana däremot kostar ett par hundralappar mer varje månad).
 
Sv: Vild/stall katter...??

Vagis frågar TNR-sakkunniga:
"As seweral experienced has answered and they all says 24 hours is usually enought, I take most cats dont lick so much, or if they lick - it is usually harmless. But...
Or what are all the helpers doing to stop the ferals lick?
Homecats gets e-collar or body-socks. Or tight observation."
e-collar=elisabethanian collar=tratt. body-socks= kroppsstrumpa.

Vänliga och kunniga Semiferal svarar:
"Irritation is not a huge deal. It's temporary and will heal.

I've never done anything to prevent my ferals (or fosters, or my own cats) from licking and no one has ever had a serious problem. I have actually had only two cats (out of literally a few hundred, between my own and my fosters and ferals I've cared for) have any complications as a result of s/n. One was a sickly guy who died under anesthesia, and the other was a young male who had complications that were the direct result of the surgeon's carelessness. Other than that everyone has been absolutely fine. I have never used an e-collar and no one has had a problem from it."


En slutsats är att om veterinären har gjort sitt jobb ordentligt blir det sällan riktigt allvarliga komplikationer. Men också: behov av tratt är delvis en myt... Den det är en annan historia som vi kan återkomma till vid annat tillfälle...
 
Sv: Vild/stall katter...??

Familjesituationen - dvs vem som kan vara pappan beror också på om kattungarna som är röda är hanar eller honor. Är de hanar ´KAN även din hane vara pappan till dem eftersom hanar enbart ärver färg av mamman, men om de är honor så måste det till ett färganlag från mamma och ett från pappa och då ÄR den röda katten pappan.
 
Sv: Vild/stall katter...??

Alla mina katter är mer eller mindre av vildkattsras... När vi flyttade in på farmen 2000 så fanns här en vildkatta med ungar. En av dessa ungar stannade kvar och blev vår stallkatt (Mumzan). Sommaren efter, 2001, var hon med ungar och när vi anade att det var dags stängde vi in henne i stallet så att ungarna föddes där. Av fem ungar var två livsdugliga och fick stanna kvar. Vi kelade med dem så mycket vi kunde och tog även in dem i huset när de blev lite större. Tyvärr fick den ena lunginflammation och dog. Den andra ungen, Fluffan, är nu den värsta soffpotatis som går på fyra tassar.

När det var dags att kastrera Fluffan fångade vi även in Mumzan och tog med henne till veterinären. Det var inga problem! På med handskar och så av med överdelen av transportburen, hålla fast och veterinären stack henne med bedövningsmedlet. Släppa och katten försvann längst in i ett hörn. Men det var bara och vänta tills hon somnat och så vips var hon kastrerad. Efter kastrationen höll vi henne instängd i stallet 3-4 dagar innan hon smet ut för oss. Hon har blivit mer tam efter operationen så nu kan vi åtminstone klappa henne.

2002 var det så dags igen. En liten grå stackare som inte var mer än 10-14 dagar gammal ligger i gräset utanför ladan och piper. Vi avvaktar över kvällen/natten/morgonen men ingen mamma kommer och räddar honom. Vi tar hand om honom och föder upp honom för hand. Letar igenom ladan men hittar inga fler ungar. Så har jag nu helt plötsligt tre katter!

På hösten 2003 dök det upp två nya katttungar i stallet, de kan ha varit 10-12 veckor gamla och de var fullkomligt livrädda för oss människor. Vi försökte få dem tama men det lyckades inte så bra så bestämde vi att de skulle avlivas, fångade in dem och åkte till veterinären...

2004 är det lugnt på kattfronten men i augusti 2005 får jag se ett gäng kattungar i gräset utanför ovan nämnda lada! Grannens halvvilda katta har flyttat sina fem ungar från deras ladugård till ladan. Jag som inte skulle ha några fler katter blir fullständigt totalt förälskat i två av dem... Givetvis de mest skygga förstås. Men grannen och jag hjälps åt med att fånga in dem och jag tar hem mina två. De första dagarna får de vara i tvättstugan och vänja in sig lite men snart så är de över hela huset. Det har fungerat över förväntan med kattlådan! De har inte gjort något utanför lådan över huvud taget. Under den första tiden fick de vara innekatter men nu får de vara ute på dagtid om/när de vill. Summa summarum 5 katter!

När det blir dags för kastration av mina nya framåt våren ska jag övertala grannen om att deras katta ska med också! Hon är klart misstänkt för att vara mamma till de flesta av ungarna som dykt upp här.
//marti
 
Sv: Vild/stall katter...??

Tack Marti för det du har berättat om.



Ang tratt och kastrering: Från ett svenskt forum: "Jag lät kastrera mina två siameshonor i september. Ingen tratt eller strumpa på någon av dem. Inga som helst problem. Vetten satte på nån typ av plastfilm över såret och sa att jag skulle hålla koll om det började vätska sig, vilket det inte gjorde. Plastfilmen lossnade av sig själv efter ca 5 dagar."
 
Sv: Vild/stall katter...??

Ytterligare ett svar:
"Our Vet uses glue to close the wound on the outside and disolving stitches on the inside.Blaze never bothered her incision at all.For the first 24 hours, she was groogy and couldn't have cared less about the wound.Within 36 hours, she was back to herself and NEVER had any complications from the spay.We did NOT use an E collar either.Our Vet says,that animals will lick the wound as a way to keep it clean and that as long as it's not excessive licking.........there is NO WORRY!!!
Good luck and I'm glad that the cat was saved from a bullet."

Verkar vara ett bra tips...
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 261
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 078
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 156
Katthälsa Har flyttat till en gård där det funnits en katt i ridhuset lite då och då, nu så dök hon upp höggravid och fick en bolåda på loftet där...
2
Svar
34
· Visningar
2 496
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp