vildkaniner

sillysinta

Trådstartare
Får man fånga vildkaniner (alltså inte vilda vildkaniner utan sådana som släppts ut eller stammar från sådana som har släppts ut) och göra dem till husdjur?

Om inte, får man äta upp dem?

Vi har en hel del häromkring och jag tycker så synd om dem jag ser varje år. Och varje vinter blir de några färre och på våren än fler och sedan skjuts de av men kommer alltid tillbaka.

Sv: vildkaniner

Svår fråga, generellt är ju vilda djur vilda och får inte tas omhand. Utsläppta tamkaniner borde väl vara lite samma som att ta in en övergiven katt?

Angående jakt; som vanligt behöver man vapenlicens/jaktlicens och markägarens tillstånd. Annars är det nog inga problem..

Ja det ar ju det jag tycker. De hor ju inte till faunan och bor inte ha samma "skydd". Ska spana runt.

Jojo, licens forstar jag ju. Och agarens tillstand. Vad galler burar da?

Osäker på vad reglerna säger men resonerar som andra i tråden.

Dock tror jag inte det blir speciellt bra tamdjur av dem eller att de mår speciellt bra i bur.

Liknande trådar

Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
444
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
833
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 104
Senast: Majjijann
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 519
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?