Vildsvin sköts i närheten av ridskola

Har grisarna sönder nedersta tråden på staketet så är det nog dags att se över om strömmen kommer fram, grisar är ett bland dom djur som är känsligast mitt el.
 
Har grisarna sönder nedersta tråden på staketet så är det nog dags att se över om strömmen kommer fram, grisar är ett bland dom djur som är känsligast mitt el.

Vi klarar oss ok med en tråd, grannen har dubbla trådar + en tråd ca 1-2m innan staketet lågt sittandes och det håller inte vildsvinen ute. Hela skogsområdet är sönderbökat finns inte en väg/stig att gå på och grusvägarna har fått sitt i omgångar också.
 
Har grisarna sönder nedersta tråden på staketet så är det nog dags att se över om strömmen kommer fram, grisar är ett bland dom djur som är känsligast mitt el
Min erfarenhet säger tvärtom. Det brukar behövas många täta trådar med mycket ström för att hålla tamgris i hägn:confused: Kultingarna är nästintill omöjliga att hägna vis en viss ålder..

på vår gård har vi grisar, dom reagerar direkt på eltråden 😊 kanske är våra överkänsliga
 
på golfbanan har dom två låga trådar, fungerar toppen trots mycket vildsvin!
Men sen spelar givetvis väder och årstid in jättemycket, nu har viltet det tufft. Dåligt med mask, frusen hård jord, mycket snö och is, dessutom den tiden av året då vildsvinen blir dräktiga, så dom söker sig desperat till enklare platser att böka på.

Kan hjälpa att stödfodra inne i skogen.
 
Känns som det "skrivs nya regler" för vildsvin. För 15 år sedan kunden man ana en försvinnande rumpa i skogen. Jag hävdade med bestämdhet att det var skygga djur och inget att hetsa upp sig för. Samma gällde med elen, en tråd med bra kräm på låg höjd, så var man säker.
Men nu. Grisarna står kvar på åkern och blänger på dig, eltråd, fårstaket, you name it, är bara en konstpaus för grisen i dess väg. Förutom antalet, det är ju hutlöst många.
 
Hos mig drog en flock med >10 grisar i full fart genom hagen och stängseltråden när jag såg på. Jag tror att en tråd kan hålla en gris ute när den strosar omkring men inte när en flock kommer rusande. Oavsett hur bra kräm det är så kan och bör hästar kunna dra genom tråd när och om de blir skrämda så varför skulle inte grisar kunna det?

Hos mig såg man inte en gris för 10 år sedan, nu ser jag dem ofta och de bökar ända nere vid husknuten hos grannarna. I sommarhagen ser det ut som någon plöjt upp marken, i vinterhagen patrullerar hästarna och av spåren att döma så väljer grisarna i normalfallet att undvika hagen om jag tolkar hovspåren rätt. :angel: :laugh:
 
Här har alla som vill ha kvar sin gräsmatta 1 ståltråd runt gräsmattan och inga grisar bökar innanför, samma med golfbanorna.
 
Känns som det "skrivs nya regler" för vildsvin. För 15 år sedan kunden man ana en försvinnande rumpa i skogen. Jag hävdade med bestämdhet att det var skygga djur och inget att hetsa upp sig för. Samma gällde med elen, en tråd med bra kräm på låg höjd, så var man säker.
Men nu. Grisarna står kvar på åkern och blänger på dig, eltråd, fårstaket, you name it, är bara en konstpaus för grisen i dess väg. Förutom antalet, det är ju hutlöst många.
Här har aldrig grisarna varit skygga, har alltid garvat när jag läst eller hört om att det är svårt att få syn på en gris.
 
Här har aldrig grisarna varit skygga, har alltid garvat när jag läst eller hört om att det är svårt att få syn på en gris.

Här är de skygga även om de är många. Men det är ganska glesbefolkat och varannan person är jägare, typ:p. Och så har de mycket åkermark att böka på, men fottbollsplanerna måste stängslat mot dom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sollentuna ridklubb blev förra veckan utsedd till ”årets ridskola” i Sverige. – Det känns fantastiskt och som en riktig bonus, säger...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har den senaste veckan hamnat i ett läge där jag vaknar om nätterna igen. Jag har förstått att nattliga uppvaknanden mellan kl 2-4...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
767
  • Artikel
Hästnyheter (Helsingborgs Dagblad) Båstads ridskola kanske måste läggas ned. Eleverna är för få. Nu vänder sig Båstads ridklubb till kommunen för...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp