Vilka är de säkraste stigbyglarna?

Sv: Vilka är de säkraste stigbyglarna?

Sånna med gummisnodd är ju allt UTOM säkra :crazy:
senast förra veckan fastnade en liten tjej i en sån stigbygel och släpades efter hästen...

Nej, Sprenger is the one and only :love:

Quick out är stilrena och pålitliga.

QuickOut eller vad de nu heter är enligt mej de säkraste, omöjliga att fastna i. Red en shettis med dem, ramlade av minst en gång i veckan :p, både i skog och vid hoppning, full galopp och 'panikkast' och fastnade aldrig, var inte ens i närheten av att fastna. De löste alltid ut sej som de skulle, helt klart de pålitligaste stigbyglar jag haft! Har sådana på ponnyn jag har nu också, har dock inte ramlat av honom så många gånger som jag gjorde på shettisen, men de gånger jag ramlat av har de fyllt sin funktion perfekt. Rekomenderar dem verkligen! :bow:

senast förra veckan fastnade en liten tjej i en sån stigbygel och släpades efter hästen...

Menar du Bow Balance eller de "gamla" också?
Vilken skostorlek har du och vilken storlek har du i stigbyglarna?

om du menar bow balance, då ä det lika bra att köpa böjda istället :S

jag tror att alla så kallade säkerhetsstigbyglar är osäkra på ett eller annat sätt.
men nu finns det ju en grej som du sätter mellan stigbygel och stigläder, som löser ut - den borde funka bättre eftersom du då inte kan fastna "åt fel håll" (som t.ex. i metallsidan på gummisnoddsstigbyglar). tyvärr minns jag inte vad den heter

efter lite googlande hittade jag namnet på den prylen jag skrev om: Barnes Buckle, finns information på Kefly's hemsida

Senast ändrad:

Sådana där "burstigbyglar" (vad heter de egentligen?) resp. tåkappa som man monterar på befintlig stigbygel borde väl vara i princip helsäkert? Eller går det att fastna i de också? Och ja, jag vet att det är fult, men nu snackar vi säkerhet.:p

om du menar bow balance, då ä det lika bra att köpa böjda istället :S

Nej, för om man trillar av med ett par BB böjs hela fotplattan neråt. det är väääldigt svårt att fastna, jag skulle nästan bedöma den risken obefintlig.
Om man köper ett par vanliga bölda så flexar ju inte fotplattan neråt, och det blir därför lättare att fastna i dem, mycket lättare till och med.

Tro mig, jag har testat båda.
Senast för några dagar sedan flög jag av storhästen, och inte fastnade jag då. Inte heller den gången några dagar tidigre... :crazy:

Sprenger BB :love:

Diana

Sådana där "burstigbyglar" (vad heter de egentligen?) resp. tåkappa som man monterar på befintlig stigbygel borde väl vara i princip helsäkert? Eller går det att fastna i de också? Och ja, jag vet att det är fult, men nu snackar vi säkerhet.:p

Jag red med sådana idag när jag var och provred en häst som vi ska köpa (snart får Vilgot en kompis:love:) och de kändes ganska säkra, men jag ska få stigbyglar av min pappa och han vill att ja ska ha det bästa...:banana:

Nej, för om man trillar av med ett par BB böjs hela fotplattan neråt. det är väääldigt svårt att fastna, jag skulle nästan bedöma den risken obefintlig.
Om man köper ett par vanliga bölda så flexar ju inte fotplattan neråt, och det blir därför lättare att fastna i dem, mycket lättare till och med.

Tro mig, jag har testat båda.
Senast för några dagar sedan flög jag av storhästen, och inte fastnade jag då. Inte heller den gången några dagar tidigre... :crazy:

Sprenger BB :love:

Diana

:bow:Tack!:bow:
Jag ska framföra det till pappa så han kan köpa sådana till mig.

på vilket sätt skulle sprengers bow balance vara säkra? Får du i tån och sen åker av så att foten också följer med så spelar det ingen roll hur mycket än fotplattan sviktar! Om tån redan halkat in så sitter du där du sitter!

Jag har quick out. Ena sidan fäller ut sig om man trillar av och råkar få in foten. Enda nackdelen med dem är att dom gnisslar om man inte smörjer regelbundet.

Skulle jag jobba i ridsportbutik så skulle jag inte ur säkerhetssynpunkt rekommendera sprenger stigbyglar. Plattan vickar visserligen, i och med detta åker hälen ner lättare MEN råkar du sticka in foten för långt så sitter du ändå fast!

jag har sprenger bow balance, och jag förstår inte heller hur man kan kalla dom för säkerhetsstigbyglar.
dock har dom vissa fördelar som främjar säkerhet - men då innan avramlingen skett. exempel:
¤stor fotplatta som ger bättre stabilitet och du behöver inte sätta in onödigt mycket fot i stigbygeln för att få stöd
¤svikten ser till att hälen pekar ner och leder till att tån inte flyger in i stigbygeln

det böjda hjälper nog inte mycket i en avramling, svikten kan nog till viss del hjälpa foten ur. men sitter du fast så sitter du fast..

det viktigaste är ändå att ha stigbyglar som passar ridstöveln/skon.
för flera år sen hade jag fått nya ridstövlar av min mamma. jag hade vanliga hela stigbyglar i strl dam (jag har normalbreda fötter, och storlek 39). ramlade av - och fastnade, dock släppte det efter ett galoppsprång pga det rycket som blev.
varför? jo ridstövlarnas sula och nedre kant var bred och fastnade i stigbygeln.

Jag håller med dig om att stigbyglar med gummisnodd hör till det säkraste man kan ha, i alla fall om man använder släta ridstövlar. De gånger någon fastnat i stigbyglar med snodd så har det i de fall jag hört och läst om varit på grund av att den lilla piggen läderflärpen är fäst i hakat i snörning på skor, stövlar eller shortchaps.

Säger som pazuzu, bur/tåkappa äör det absolut säkraste man kan ha, foten kan inte åka igenom. Att det är fula får man leva med i så fall.
Gummisnoddsstigbyhlarna är läskiga, en sida med metall gör dem svaga, gummibanden ger falsk säkerhet, det är inte ovanligt att man fastnar med shortchaps eller skosnören i dem...

Sprenger är bekväma, men sitter man fast så sitter man fast.

Det finns diverse utlösande, hur bra de är egentligen vet jag ej, men de bör vara steget efter bur-byglarna, dock snyggare.

Jag skulle också säga kwick-out.
Mountain horse har ju också en typ där utsidan är i gummi och kan släppa om man fastnar, dock så har de inte den smarta funktionen som k-o med fotplatta som fälls ut. En annan fördel med MH är att gummiplattan är reflad och passar med deras stövlar så att man får en stadig position i stigbygeln.

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
341
Utrustning Är det någon som har stigbyglar från Kwik- out? Löser de ut sig lätt?
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
574
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka