Vilka är de säkraste stigbyglarna?

Sv: Vilka är de säkraste stigbyglarna?

NEJ sprenger öppnar sig inte om man fastnar!!

Gummit är bara som skydd över en slags cykelkedja som sitter under, vilket gör att stigbygeln går att böja.

Om man drar i mina glider gummit ner lite iaf :confused: Jag har inte BB, utan vanliga modellen.

gummit kanske glider ner just för att den sitter löst! men eftersom det är metall rakt igenom så kan du dra i gummidelen utan att det påverkar själva bygeln. prova lirka upp gummit så ser du hur stigbygeln är utformad.

Ja det var så de hette! Okej, men om ridskolan satsat på dem så borde de ju vara rätt bra. De skulle väl inte lägga ut så mkt pengar om de inte trodde att de funkar. Och jag tror som du sa, att man ska lösa ut dem ibland så de inte börjar kärva. Tack för svaren! Nu får det bli sådana!

gummit kanske glider ner just för att den sitter löst! men eftersom det är metall rakt igenom så kan du dra i gummidelen utan att det påverkar själva bygeln. prova lirka upp gummit så ser du hur stigbygeln är utformad.

Haha, nä det vågar jag inte, vill inte förstöra stigbyglarna :p

Det var en artikel i Ridsport där en som jobbade på akuten tror jag sa att hon tycker att de lätta stigbyglarna i plast eller aluminium är de säkraste. Då de är så lätta så fastnar de inte.

*kl*
någon som har någon erfarenhet av en stigbygel vid namn typ "safety rider". Den har två "bågar" i en och om manfastnar med foten och det blir tryck på den nedersta så löser hela bygeln ut i flera delar. Luddigt förklarat kanske :o... Någon som vet vilken jag menar?[/QUOT

Tycker de stigbyglarna är de bästa, tror (o hoppas) de är väldigt svårt att fastna i dom. När jag skulle hoppa upp på ena hästen en dag så flyttade hon sig åt sidan, o när foten vred sig "onaturligt" i stigbygeln löste den ut, så jag är helnöjd.
Rider vanligtvis med Sprenger, men när jag började rida två katapulthästar så skaffade jag snabbt Safety Rider, tror inte på Sprenger som säkerhetsstigbygel även om den säkert är bättre än vanliga..

fast man kan ju fastna i sådana också. vissa säger ju att man inte fastnar i westernstigbyglar eftersom dom är så tunga att dom åker av.

man kanske borde skippa stigbyglarna helt? ;)

säkraste ur fastna-synvinkeln, men säkrare i ramla av-synvinkel det är jag inte lika säker på ;)

Jag känner en som fastnat i sina Sprenger på tävling när hästen stannade och hon flög över, eller ja hon kravlade sig fast ett tag innan hon kom loss med foten ju..

kl

tror nog att kwik-out är dom säkraste, har dock aldrig provat..

själv rider jag med plaststigbyglar, tkr dom e bra o jag har hittills inte fastnat i dom iaf :p läste ngnstans att dom skulle vara säkra :confused:
för typ två veckor sedan så ramlade jag av hästen vid hoppning. vi kom för nära hindret o jag hoppade före hästen - det blev ett språng rakt upp i luften o jag fick över hela min tynd på vä stigbygel, ramlade därefter av till vänster. å jag fastnade inte iaf.

Nu har jag i alla fall provridit mina nya Sprenger, de var superbra!!! :love:

superbra när man fastnar eller superbra att rida med??:p

sweetbriar
Självklart går inte stigbyglarna sönder för att du lirkar upp gummit... :smirk: Gummit är en påträdd lös bit som skyddar "kedjan" under. Den har ingen annan funktion som ex att hålla ihop stigbygeln... :angel:

Superbra när man rider, har inte provat att ramla av än.

Har själv varit med om och sedan sett ett antal olyckor där man har blivit hängande i de böjda sk australiensiska stigbyglarna.De absolut farligaste du kan ha!
Slängde mina i soptunnan efter att ha fastnat (gick dock bra denna gång)!
Hoppas de slutar säljas!
Själv använder jag numera ledade och har ej varit med om något tillbud.
QuickOut är också ganska bra ,men de ledade är mer komfortabla!

sweetbriar
Självklart går inte stigbyglarna sönder för att du lirkar upp gummit... :smirk: Gummit är en påträdd lös bit som skyddar "kedjan" under. Den har ingen annan funktion som ex att hålla ihop stigbygeln... :angel:

Bara för att det är en lös bit kan den väl visst gå sönder :confused: Det kommer ju bli fransigt och fult och kanske inte sitta på lika bra sen när jag ska dra tillbaka (uttänjt)

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
339
Utrustning Är det någon som har stigbyglar från Kwik- out? Löser de ut sig lätt?
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
572
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka