Vilka ben är bra?

C

ChristinA

Jag vet att
Fisk
Fågel
Fläsk
Får
är uteslutet.

Brukar köpa olika slags tuggben. De här vita eller sådana i råhud. (aldrig malda eller färgsatta.) Men jag tycker att de går åt alldeles för fort. Även om man tar de mest massiva.

Så igår på en utställning köpte jag rökt oxben.
En favorit så klart!
Kan man köpa det i en mat affär och bereda själv? Behöver man förresten tillaga det? Ska man gröpa ur märgen? Hur har ni gjort?
Fram med alla heta ben-tips!
 
F-ben är ok har jag precis lärt mig efter att i flera år hört att F-ben är Förbjudna ben. :smirk:

Enligt Barf-metoden så ger många kycklingvingar, bogblad m.m direkt till hunden. Lite beroende på hund då förstås, de måste tugga och inte svälja. Så en labbe skulle jag nog inte ge kycklingvingar för då skulle de ha svalt dem hela. :p

Har ännu inte gett mina det, men jag funderar fortfarande. :crazy:

Jag ger mina märgben (okokta) och så får de lite rökta ben, inte för ofta då rök inte är allt för bra i större mängder.
 
Jag är inte alls insatt i den här BARF-metoden, så tills jag är det kommer jag köra på det jag lärt mig innan!


Jag ger mina märgben (okokta) och så får de lite rökta ben, inte för ofta då rök inte är allt för bra i större mängder.

Rökt är inte bra därför att?

Märg ben köper du var?

*Frågvis*
 
Men det är väl råa F-ben? Tillagade F-ben kan splittras. Eller??
 
ja, det där känner jag igen!!!
Det enda jag uppfattat dock...
 
Äsch nu hittar jag inte varför, hittar bara det som står nedan. Kvinnan som skrivit håller på med Barf.

Ge inte heller grisöron (bara tomma kalorier och ofta rökta - rökt mat är skadligt för hundar), preparerad oxhud eller annat skräp. De s.k. tuggbenen (med falska smakämnen) lär hunden att stoppa i sig vad som helst, tyg, stenar o.s.v. Ge ett riktigt ben i stället.



Märg ben köper du var?

Finns i de flesta mataffärer. Fråga efter märgben eller så hittar du dem i frys/kyldisken. De kostar ca 8-10:- /st och det är supergott och nyttigt. Mina får märgben 3-4 dagar i veckan. Är hunden inte van så bör man ta ur den mesta märgen till en början och vänja den succesivt.
 
Men det är väl råa F-ben? Tillagade F-ben kan splittras. Eller??

Ja, alla tillagade ben kan splittras. Men alla F-ben är väl lite mjukare än andra!? Eller? :) :o

Det är väl därför man egentligen inte ska ge F-ben. De flesta av Barfarna ger bara bärande ben till sina hundar.
 
Är det inte så att man INTE ger bärande ben till hundarna? Det är väl därför man ger vingar, svansar etc för att de inte ska vara bärande ben.

Man ger väl heller inte tillagade ben när man BARFar och att äta F-ben gäller väl bara de råa benen? Fortfarande ska man väl inte ge tillagade F-ben?? Kotlettben är vansinnigt vassa när de är tillagade... Sånna sågade ben av gris som är vassa ska man heller inte ge råa om man inte vet att hunden tuggar de så att de bli ovassa.
 
Man kan ge F-ben till hundar om benen inte är kokade, då splittras de lättare till vassa flisor som hunden kan göra sig illa på.
Hundarna tycker att märgben är smaskens och de är billiga att köpa i mataffären.
Ibland finns de i vanliga plasttråg, då avsedda för buljong- eller soppkok men de bitarna är lagom stora för hundarna... man kan även fråga i charkdisken om de har märgben som de fått över.
Jag har köpt ett helt koben i mataffären en gång, de frågade hur stora bitar jag ville ha och dagen efter så var det bara att hämta sju kilo märgben som jag fick betala 100:- för :)

Hundarna kan tugga loss bitar även ur ben från nöt men i o m att benen inte har kokats så är det ingen fara.
Man måste komma ihåg att hundar och vargar är skapta för att kunna krossa benpipor så att de kan komma åt märgen.
 
Är hunden inte van så bör man ta ur den mesta märgen till en början och vänja den succesivt.

Då ska jag alltså gröpa ur den, eftersom de inte är vana. Trots att det är det "göttaste"...

Jag kommer definitvit att börja köpa märgben och ge.
De lär ju räcka längre än det jag gett innan, och det var vad jag ville!!!
 
Nu måste jag bena ut ditt inlägg!

Märgben är från nöt inte sant?
Ditt inlägg handlar inte bara om F-ben?
Summan är egentligen; inga okokta ben är farliga?
De kan tugga loss flisor ur alla okokta ben, men de är ofarliga?

I så fall börjar jag hajja!!!
Tack för ditt svar!
 
Ja, precis. Du behöver ju inte gröpa ur allt, men en del så att det inte bir alltför chockerande för magen. :D Men de vänjer sig väl snart. De sitter ju en liten del kött och annat smarrigt utanpå benen också som tar lite tid att dra loss.

Vill Du att de ska bli lite extra svårt för hundarna kan du ge märgbenet fryst. Då har de att göra. Min lilla valp lägger tungan på märgbenet när det är fryst, vet inte om hon försöker få det att tina fortare. :confused: :D :D
 
Är det inte så att man INTE ger bärande ben till hundarna? Det är väl därför man ger vingar, svansar etc för att de inte ska vara bärande ben.

Äsch, så du krånglar till det. :D Jag blir ju alldeles snurrig. Har ju alltid fått det inpräntat att man inte ska ge F-ben. På en hundutbildning jag går mötte jag en tjej som sysslade med Barf och hon sa att alla okokta ben går bra och hon gav oftast bara bärande ben. Men nu när du skriver detta med vingar och svansar och allt vad det är så blir jag ju konfundersam. :confused: :crazy: :D

Var köper man kycklingvingar och bringa och sånt då? Någon som vet? Får väl testa det på mina jyckar och se om de sväljer det helt eller inte. :p
 
Om din schäfer lägger tungan på för att tina så skulle väl min gd gömma benet under ena läppen tills det tinade!!! Där får gott och väl plats både hennes och Tjorvens ben!!!
 
De flesta av Barfarna ger INTE bärande ben till sina hundar. De bärande benen belastas mer och blir därför hårdare=risk för splitter.

Min Labbe äter för övrigt kycklingvingar och det fungerar alldeles utmärkt. :)

Min erfarenhet är att F-benen faktiskt är mjukare och därmed lättare att tugga. Faktum är att jag egentligen tycker att F-benen är det bästa att ge ur den synpunkten. ALDRIG tillagade ben, inte rökta, kokta eller stekta. Ger aldrig rökt mat ö.h.t.

/Fluffboll
 
De flesta av Barfarna ger INTE bärande ben till sina hundar.

Okej, då har jag missuppfattat henne helt och hållet då. Men så skönt att allt med ben är utrett nu då. :)
 
Det är inte så lätt att hålla reda på allt.
Jag tyckte det var världens djungel innan jag började få grepp på allt. :)

/Fluffboll
 
Jag trodde ju att jag hade börjat få grepp på allt. :crazy: Men jag föll platt ned när Du började lägga dig i... ;) :angel: ;) :D

Ha ha nä nu börjar ja få lite grepp igen tror jag . :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp