Vilka benlindor/paddar? Hur?

dotzie

Trådstartare
Tänkte jag skulle be er "bukare" om lite hjälp. Jag har tittat lite på olika benlindor som ett alternativ till benskydd till en ponny. Anledningen är att hon har så otroligt smala ben nedanför knäet (jag når runt med tumme-långfinger) så att benskydden helt enkelt inte vill sitta där dom ska och hon får obehag av detta. Benlindor och paddar kan man ju klippa av så att dom får rätt längd/storlek. Jag använder inte ofta skydd på henne, väldigt sällan faktisk, men ibland skulle det kanske vara bra med lite extra skydd/stöd. :)

Så, det jag undrar är:

Vilka lindor är att föredra? Spelar materialet stor roll?

Vilka paddar är bäst? Hur fungerar neoprenpaddar i jämförelse med "vanliga" (typ vadderade med räfflor)?

Hur ska man linda för att det ska bli så säkert som möjligt och inte sitta för tight/löst? Hur högt upp och långt ner ska man linda?

Jag är helt och hållet nybörjare när det gäller benlindning och hoppas få så mycket hjälp som möjligt. :) Om någon vill dokumentera med en bild eller två så vore det till stor hjälp.

Hoppas ni har tid att svara! :p

Sv: Vilka benlindor/paddar? Hur?

Jag lindar med fleecelindor, har mias teddy/fleecepaddar fram och lite högre märkeslösa teddy/fleecepaddar bak.
Har använt neoprenpaddar under elastiska lindor, tycker det blev snyggare än teddy/fleecepadden under elastiska, men vet inte riktigt om jag gillade just neoprenpaddarna. De var annars väldigt lätta att klippa till i rätt storlek då pålle typ behöver en strl mindre fram.

Om du söker på forumet så har det funnits massor med trådar om hur man lindar, med ganska mkt bilder! (om den finns kvar den jag tänker på)

Vad rekomenderas till "nybörjare" då? Tänkte också att neoprenpaddar inte borde bli lika klumpigt, men frågan är om dom är så bra. Fler får gärna komma med lite åsikter. :)

Själv tycker jag fleece är lättare att linda med än elastiska, känns som att det är lätt hänt att man kan dra åt för hårt med de elastiska. Man får helt enkelt känna efter, de ska ju inte kasa ner under ridturen heller så man kan ju inte linda för löst heller..

Är det idioti att köpa neoprenpaddar och elastiska lindor om man är nybörjare på området? Jag lär ju öva på att linda en himmla massa gånger innan jag vågar rida med med det, men vad tror ni?

Jag tycker inte det. Om du över en massa först behöver ju hästen knappast ha på sig det så länge att den ska hända något, typ blodstopp och så. Så tänker jag iallfall. Har du ingen människa i din närhet som är van att linda? Då kan du ju öva en massa och be den att kolla så vet du när du gör "rätt". Men det tror jag man känner också. Man kan säkert prova att linda på sig själv för att veta hur hårt man vågar dra åt. Tror jag iaf!

Jag rider ju sällan längre än 45-60 minuter så det kan kanske inte hända så mycket under tiden? Jag övade faktiskt på min bror en gång, men han tröttnade. :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
196
· Visningar
27 054
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 260
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 254
Ridning Tittade just på ett bildspel från dressyrhästarnas uppvärmning i Tokyo och funderar över det här med benlindor. För ett antal år sedan... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 368
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka