Bukefalos 28 år!

Vilka fullblodshingstar/ston bör man "dubbla" i stamtavlan?

Hippocampus

Trådstartare
Lite luddigt kanske :D Men jag gör en liten analys av mitt sto och på något sätt har jag fått för mig att jag vill ha in lite fullblod som redan finns i stoets stam in i framtida avkomman...Men vilka hingstar/ston bör man fundera extra mycket över? Många av de verkar ju inte ha gett sporthästar inom hoppning eller fälttävlan (det jag vill avla mot).

Stoets pappa är Odermus R (Calido-Ramiro-Joost-Abgar xx), där bland annat Ramzes x (även om han inte var eng fullblod) återkommer (5ggr), Cottage Son xx (6 ggr) och där finns även Abgar xx. Längre bak finns fler men hur intressant är det? Jag vet inte.

Stoets mamma är efter Rhett Butler xx (Bold Lad-High Hat-Umidwar) och där finns bla Hyperion 2 ggr, Blandford 4 ggr. Sen finns där ju "mina" favoritston, Mumtaz Begum som med Nearco lämnat Nasrullah och då Mumtaz Mahal (som lämnat Mumtaz Begum med Blenheim ).

Stoets morfar är Battleburn xx (Shahpoor-Sir Walter Raleigh-Spion Kop) som bla har Gallinule ett par gånger i sig.

Jag har läst någonstans att det finns ytterligare ett Mumtaz-sto, Mah Mahal xx, vars pappa är Gainsborough och mamman då Mumtaz Mahal, som lämnat Mahmoud tillsammans med Blenheim. Jag har fått för mig att Mahmoud finns i några välkända hopphingstar?

Mumtaz Begum har också lämnat Darbhanga (e Dastur) som jag också känner igen men vet inte varför?

Vilka ston/hingstar bör jag fokusera på för att maximera chanserna till en bra avkomma?
 
Sv: Vilka fullblodshingstar/ston bör man "dubbla" i stamtavlan?

Darbhanga var sin tids stora stjärna bland galopphingstarna i Sverige. Sonen Cosmos xx var flitigt använd i halvblodsaveln i slutet av 60-talet och början av 70-talet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp