Vilka hörlurar letar jag efter?

Septicemia

Trådstartare
Kan någon guida mig fram till ett vettigt svar på dels vad det är för lurar jag söker och dels vilken prisklass jag ska leta i?

Jag lyssnar mycket på musik, mycket hårdrock och mycket klassiskt om man ska fatta det hela kort, och det är till ipod (classic) jag främst kommer använda lurarna, men även en hel del genom laptopen.

Främst är det stora, slutna hörlurar jag är ute efter och jag undrar vilken prisklass man ska lägga sig i för att få ut så mycket som det bara går av ljudet utan att jag slänger pengarna i sjön på ett par "för bra" lurar sas. ;)

Jag har spanat in bla AKG K 272 HD, men finns det anledning att lägga dryga 1500-2000 spänn på ett par liknande lurar när man bara lyssnar via laptop eller mp3? Kan jag lika gärna lägga halva summan och få ut samma ljud ändå?

/Förvirrad!

Sv: Vilka hörlurar letar jag efter?

finns det anledning att lägga dryga 1500-2000 spänn på ett par liknande lurar när man bara lyssnar via laptop eller mp3? Kan jag lika gärna lägga halva summan och få ut samma ljud ändå?
Är det någon särskild anledning till att du fokuserar på slutna lurar? Störa omgivningen mindre på t.ex bussen? Om inte, så är det klart lättare att konstruera (och således köpa) välljudande öppna eller halvslutna lurar än helslutna.
Om det är slutna lurar du vill ha, så finns flera bra förslag. Just K272 har jag inte provat men jag har ägt och använt föregångaren K270. Mitt intryck av dem är inte hifilyssning utan mer robust och ganska starkspelande monitorlur - men inte särskilt känsliga. Två slutna modeller som jag själv tycker låter snyggare - i meningen mer transparenta - är de båda klassikerna Sony MDR-7506 och Sennheiser HD-25. De skiljer sig åt en del i utförande, och Sonyluren ligger runt örat medan HD25 ligger "emot" ungefär som Bose QC3. Båda är rätt bekväma att bära länge, jag äger båda och har använt dem under många långa arbetsdagar.
Kan man stå ut med halvöppna eller öppna lurar blir mitt förstahandsförslagförslag Sennheiser HD 600. Jag har lyssnat på dem några gånger och gillar dem skarpt, jag äger inga själv men däremot föregångarna HD560.
Ett par udda fåglar som jag gärna framhåller är först Bose aktiva noice cancelling lurar QC2 respektive QC3. Karaktären är snarlik mellan dem, största skillnaderna är storleken och lur-omkring-öra vs lur-mot-öra, och att QC3 drivs med special-ack istället för vanligt batteri. Den andra högoddsaren är helt enkelt Koss PortaPro. Inte riktigt den sorts lur du tänker på, men imho finns det inga lurar på marknaden som är lika prisvärda som de. Hur nåt för trehundra spänn kan låta såpass bra tycker jag är imponerande.

:bow: Tack för input!

Jag lyssnar ofta i väldigt skräniga miljöer, på buss/tåg/fik men även på bibblan och hemma när sambon kollar på film eller spelar med 5.1-system som får soffan att vibrera. Det vore skönt att kunna stänga ute (o)ljuden samtidigt som det självklart är en jättestor fördel om de inte läcker när jag lyssnar på allmänna platser.
Koss PortaPro har jag sedan innan, och visst de funkar bra, men de gör ont på mina öron efter ett tag så de används bara kortare stunder.

Men åter till prisfrågan. Har jag nytta av ett par så pass dyra lurar? Märks skillnaden i en liten ipod (eller i laptopen för den delen)? Jag får olika svar precis överallt, både på nätet och i butiker.
Egentligen har jag inget tak för vad de får kosta, men det känns dumt att skaffa något som är för bra och som jag aldrig kommer kunna använda fullt ut. Vi ska förvisso skaffa nytt ljudsystem snart med en ordentlig receiver, men främsta användningsområdet kommer förmodligen ändå vara via ipod och dator.

Men åter till prisfrågan. Har jag nytta av ett par så pass dyra lurar? Märks skillnaden i en liten ipod (eller i laptopen för den delen)?
Jag är visserligen litet färgad eftersom ljud är mitt yrke, men jag svarar ja - skillnaden märks även i en ipod eller dator, även om den blir ännu mer tydlig med en bättre hörlursförstärkare.
Om jag var du skulle jag ta med ipoden med favoritmusik till en butik som säljer just de där aktiva noise cancelling lurarna jag nämnde förut. De är dyra som fasen, men bäst. Dämpar omkringljud bäst och låter bäst.
Däremot är de inte mest prisvärda i sin kategori. Det är Audio-Technica ATH-ANC7, som kostar knappt hälften men är ganska tätt i hälarna på de ovan nämnda. Jag lyssnade kritiskt på ett drygt tiotal aktiva noise cancelling lurar innan jag själv valde AT-lurarna för drygt 2 år sedan. Använder dem åtminstone nån gång i veckan på flyg och tåg.
Visst har det kommit fler sedan dess, men varken Sony eller Sennheiser hade något att sätta emot (när det gäller aktiva nc-lurar) när jag provade iaf. Testa. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka